Cara ajar anak mengaji dari kecil

Salam kepada semua pembaca setia ibudoakan.. Maaf kerana Ibu sudah lama tidak menulis tips parenting untuk anda semua. Bagaimana mengajar anak membaca Al Quran seawal bayi.Itu topik hari ini dan Ibu sangat terkesan dengan pengalaman yang dikongsi oleh Puan Lina Karim, ibu kepada darwishdarwisya yang berjaya menghafal 30 surah seawal usia 3 tahun.

darwishndarwisya.blogspot.com

Jom kita baca bagaimana Puan Lina Karim mengajar anaknya mengaji sejak dari kecil. Itulah yang Ibu tengah usahakan sekarang dengan Muhammad Iman dan Muhammad Ikhwan. Semoga menjadi panduan juga pada ibubapa yang lain di luar sana.

Rata rata saya dapati di Malaysia ini ramai yang mula mendedahkan kanak kanak untuk mula belajar samada membaca, mengira atau mengaji umur 4-5 tahun. Sebab itu kita lihat ramai ibu bapa menghantar kanak-kanak bersekolah tadika/pre school umur usia tersebut. Sebenarnya otak kanak-kanak sudah sangat bersedia untuk menerima apa-apa pelajaran sejak lahir.

Otaknya pada waktu ini ibarat sponge yang amat mudah menyerap air jika diletakkan di air. Mengikut kajian sains, pada umur 2 tahun, kapasiti otak kanak-kanak adalah menyamai 80% otak dewasa. Kanak-kanak semuanya sama. Yang membuat mereka berbeza adalah didikan yang kita dedahkan pada mereka pada waktu usia kritikal ini.

cara- ajar- anak-mengaji
Setelah saya mencuba dan nampak hasilnya pada anak saya, saya ingin kongsikan pada semua kaedahnya ini. Apapun saya boleh buat kesimpulan memang benar kata orang bahawa pendidikan bermula dari rumah. Kaedah saya bermula dari bayi baru lahir hingga 3 tahun.

Saya tidak berjumpa lagi sekolah khas yang mengajar bayi baru lahir hingga 3 tahun ke atas di Malaysia ini. Kalau pusat jagaan kanak-kanak memang ada merata untuk umur ini. Maka, si ibu atau bapalah yang perlu menjadi gurunya dan rumahlah menjadi sekolahnya.

Anda boleh menggunakan kaedah ini samada untuk mengajar anak anda ABC dan seterusnya membaca atau Alifbata dan seterusnya mengaji semuanya terpulang pada pilihan anda. Bagi saya ABC boleh belajar di tadika dan di sekolah nanti. Hingga umur anak saya hampir 3 tahun ini, saya tidak pernah mengajarnya A-Z dan kiraan 1-10, bentuk dan warna dalam bahasa Inggeris secara khusus.

Tetapi anak saya sudah boleh mengenal dan menghafalnya sendiri dengan bantuan mungkin dari CD kartunnya atau Barney n Friendsnya. Apapun saya yakin ini kerana otaknya telah dilatih untuk memberi respons yang cepat untuk belajar waktu saya mengajarnya mengaji setiap hari.

Mungkin ada kaedah lain yang di luar pengetahuan saya tetapi ini sahaja kaedah yang saya tahu dan guna pakai sehingga anak saya boleh membaca al Quran sebelum umur 3 tahun. Saya ingin kongsikan kaedahnya kerana saya telah melihat akan hasilnya. Saya dapati ramai yang tidak terdedah tentang mendidik anak dari bayi.

Atau mungkin pernah mendengar tetapi tidak tahu kaedahnya. Semoga perkongsian saya ini memberi manfaat kepada masyarakat Islam bagi melahirkan lebih ramai generasi bijak pandai yang berpegangkan pada al Quran dan as Sunnah. Bagi saya setiap bayi telah dilahirkan dengan anugerah yang tersembunyi dan ibu bapalah yang membantu mengeluarkan anugerah ini MUNCUL untuk mereka gunakan seumur hidup.

Pelaburan Anda untuk memulakan kaedah ini :

1. Beli Buku Al Furqan set beserta CD ( untuk 4 buku beserta CD lagu dan gambar kartun yang menarik. Pasang CD jika anda nak melekakan dia untuk buat kerja rumah. Biasalah ibu letak anak depan TV bagi mereka leka untuk senang kita buat kerja. Anda juga boleh beli CD iqra untuk kanak kanak jenis lain yang menarik dan banyak di pasaran.

2. Beli Flash Card Al Furqan dan latih setiap pagi.

3. Gula-gula yg diperbuat dari madu atau bahan yg bagus, Mayfirst bilberry colostrum (kesukaan anak saya), coklat kacang badam atau lain-lain sebagai hadiah kalau habis belajar 1-2 muka surat dengan kita. Boleh mula di beri jika mereka faham akan do n reward system. Kalau kecil lagi tak perlu.

PANDUAN MENGAJAR

buku-ajar-anak-mengaji-iqra

a) Disiplinkan mengaji sekerap mungkin. Saya buat 5 hari seminggu. Dalam seminggu mesti ada 1-2 hari yang saya miss! Selalunya saya akan mengajar paling awal jam 8.30 malam dan paling lambat jam 9.30 malam setiap kali mengaji. Waktu siangnya sentiasalah sibuk sangat sangat termasuklah hari Sabtu dan Ahad.

b) Jangan marah. Selalunya orang cepat naik angin kalau ajar budak banyak kali tapi tak dapat2 juga. Lebih-lebih lagi kalau kanak-kanak tu anak sendiri. Kalau anak orang lain, segan sikit nak marah kerana nanti dia balik mengadu dengan ibu bapanya.

Kalau anda rasa nak marah, tarik nafas panjang-panjang dan bertenang. Ingat jika kita selalu marah kanak-kanak waktu mereka mengaji, mereka akan tidak suka mengaji dan susah untuk disuruh mengaji kerana mungkin phobia.

c) Hanya marah jika mereka tak mahu mengaji.

d) Puji dan tepuk tangan seta buat buat happy jika mereka membaca dengan betul. Beri imbuhan setelah selesai mengikut apa yang mereka mahukan atau apa yang kita janjikan selepas mengaji.

e) SABAAAAR dan tak lupa disiplinkan diri kita sendiri dan anak kita untuk mengaji setiap hari. Jangan expect anak otomatik pandai bila kita sekali mengajar. Ia memang benar-benar mencabar untuk mengajar anak-anak kecil yang berumur setahun dua yang tak tahu nak duduk diam.

Tapi hasilnya lumayan! Bayangkan kita tunjuk flashcard pada budak umur setahun, kalau tak cepat, tangannya tangkas mencapai flashcard tersebut untuk dikeronyok2.

f) Rajin- rajin membacakan surah yang kita ingin anak kita hafal sebelum mereka tidur malam dan sebelum mereka bangun dari tempat tidur waktu pagi. Lama-lama mereka boleh mengikut kita membacanya.. Kalau tak hafal, bolehlah pasang CD mengaji. Saya percaya kalau kita tak menghafal, tetapi nak mengajar anak menghafal, kita pun boleh jadi hafal.

g) Yang paling penting, sentiasa berdoa dan bertawakkal pada Allah untuk kebaikkan yang terbaik buat anak-anak dan kita. Berdoalah di dalam dan diluar solat. Berdoa boleh menimbul sikap positif pada diri kita dalam mendisiplinkan diri untuk mengajar mereka.

Lebih bagus berdoa ketika kanak kanak masih kecil dan tidak lagi banyak dosanya. Ramai yang lalai mendoakan untuk anak dan cuma mula berdoa ketika anak sudah dewasa dan melakukan perkara yang tidak disukai supaya dia boleh berubah. Ketika ini mungkin agak susah walaupun belum terlambat.

Kaedah ini amat sesuai untuk bayi baru lahir hingga 2-3 tahun. Saya dapati jika kanak-kanak 4-5 tahun yang telah didedahkan dengan Ultraman, Doraemon dan bermacam-macam lagi cerita kartun yang pelbagai, tidak mahu mengikuti CD dan program ini mungkin bagi mereka ianya membosankan.

Orang Cakap Sedekah tu Mensucikan Diri. Apa yg Nak Disucikan? Jom tonton video ini

Kenapa Sedekah, Infaq & Zakat itu Wajib? from iReach HD on Vimeo.

Sebaliknya kanak-kanak yang didedahkan dengan CD mengaji/Iqra ini sejak lahir akan teruja melihat flash kad atau buku yang berhuruf sama seperti yang mereka lihat di TV. Ini menjadikan mereka ‘cinta’ al Quran dan seronok bila di suruh mengaji.

Saya ingatkan semula ungkapan Pengkaji Bayi, Dr Robert Titzer menyatakan ‘Windows of opportunity for natural learning is from birth until 4 years old’. Melihat pada anak saya, saya boleh katakan mereka memang mencintai apa yang diajar secara semulajadi.

Ini adalah Kaedah yang saya gunakan pada pertama kali pada Darwisya. Selepas itu adalah sedikit perubahan sana-sini apabila mengaplikasikannya pada Darwish kerana anak lelaki dan anak perempuan tidak sama cara belajarnya.

Itulah perkongsian puan Lina Karim di blognya. Mudah sebenarnya bukan? Cuma keinginan kita itu perlu dipertingkatkan lagi. Dengan keinginan yang membuak- buak ianya akan memudahkan perjalanan kita mendidik anak- anak syurga ini.

Jika anda menghadapi masalah di mana mahu mencari alat bantu mengajar yang sesuai, dapatkan set Al Furqan anda disini http://on.fb.me/1xohAfE atau boleh terus whatapps admin 0175082443

What do you think?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

5 Comments
  • Ummi Hanie
    March 18, 2015

    salam ibu,

    sama2 kita bermotivasi utk melatiha nak mengaji di usia awal ye… saya juga masih perlukan rakan2 seangkatan utk sokongan motivasi. saya ada anak yg bakal berusia 2 tahun dan 4 thn pd tahun ini…

    • Pn Aminah Hussain
      March 19, 2015

      wasalam puan ummi..inshaAllah kita sama2 mendidik anak..puan bukan keseorangan dalam dunia serba mencabar ni..

  • Username*
    March 19, 2015

    as salam ibu,

    memang betul ibu, ilmu agama sangat penting untuk anak-anak. ilmu dunia ni kita tak ajar pun dia boleh ikut masa sekolah. tapi ilmu agama ni sejak lahir kita yang perlu bentuk mcm mana nak ajar. sebagai perkongsian sahaja ya, sewaktu anak sy baru mula belajar bercakap, sy download byk2 mp3 zikir, video-video zikir, bagi dia tgk hari2. walaupun pada awalnya dia pelat mengikut zikir-zikir tersebut, tak apa..alhamdulillah sampai sekarang dia sangat2 berminat dgn zikir. sblm umur 2 tahun pun dia dah pandai baca alif ba ta sampai ya. yang penting niat kita ajar anak tu. selagi niat kita kerana ALLAH, insyaallah ALLAH mudahkan segalanya.. betul tak ibu…mudah-mudahan anak-anak kita dirahmati ALLAH selalu..

    • Pn Aminah Hussain
      March 20, 2015

      wasalam puan mastura. betul tu..sekarang ramai ibu- ibu yang hebat share pengalaman, cara didik anak dalam blog masing- masing..ilmu tu hanya dihujung jari.. tas kita nak ke xnak mencari ilmu demi anak- anak syurga kita. Alhamdulillah, anak puan adalah khalifah kecl yang hebat, teruskan mendidik ye puan..InshaAllah besar nanti akan jadi anak yang soleh..amin

  • myrujukan
    June 30, 2015

    cara mengajar anak ni ada banyak teknik, guna alatan moden pun boleh kalau perlu

Produk Kami

Previous
Cara merawat dan menghilangkan gastrik ketika hamil
Cara ajar anak mengaji dari kecil

0
Your Cart