KEHAMILAN

9 Langkah mudah untuk elak digunting semasa bersalin.

Assalammualaikum WBT buat ibu- ibu yang sedang hamil semua. Mesti ramai ibu- ibu hamil yang buka artikel ini untuk tahu cara yang bagaimana dapat bantu memudahkan proses bersalin. Sebenarnya ini ilmu baru juga bagi Ibu, sepanjang 2 kehamilan sebelum ini Ibu tidak pernah tahu tentang kewujudan urutan ini. InshaAllah akan dipraktikkan untuk anak- anak yang seterusnya.

tips-mudah-bersalin

Pernah tak ibu- ibu dengar mengenai urutan perineum? Haa, inilah urutan yang dimaksudkan Ibu semenjak awal tadi. Jika ada yang belum tahu, meh Ibu cerita. Satu kajian pernah dijalankan menunjukkan urutan perineum ini mampu mengurangkan koyakkan pada bahagian vagina kita semasa bersalin sekaligus mengurangkan risiko ‘kena gunting’ oleh doktor.

Kebanyakkan wanita yang mengamalkan urutan ini melaporkan mereka tidak mengalami kesakitan pada bahagian perineum atau faraj dalam tempoh 3 bulan selepas bersalin normal.

Anda boleh memulakan urutan perineum bermula pada minggu ke 34 dan sehingga saat ingin bersalin. Anda boleh lakukan sendiri dirumah, 2 kali sehari dengan menggunakan minyak tertentu yang berasaskan bahan semulajadi.

Antaranya minyak zaitun, minyak kelapa dara dan sebagainya. Elakkan minyak bayi, jeli petroleum atau apa jua minyak yang mengandungi bahan kimia. Nak jamin keselamatan anda, buat minyak sendiri dengan menggunakan kelapa parut yang ala- ala minyak selusuh tu. 

minyak-kelapa-dara-vco

Anda boleh minta tolong suami yang urutkan tapi yang penting lakukannya dalam keadaan tenang dan jangan sesekali dalam keadaan terpaksa. Waktu yang sesuai ialah selepas mandi dan jika anda ragu- ragu, boleh dapatkan nasihat doktor sebelum memulakan urutan ini. Urutan ini tidak dibenarkan jika anda mempunyai jangkitan pada bahagian faraj.

9 langkah mudah urutan perineum

1. Cuci tangan anda sehingga bersih, kuku hendaklah sentiasa pendek.

2. Sandar pada bantal dan duduk seperti mencangkung.  Dapatkan kedudukan yang selesa dan tiada gangguan.

3. Sapukan jari dengan minyak pilihan anda

4. Masukkan 1 jari ke dalam dinding faraj atau lebih kurang 1 hingga 1.5 inci ke dalam faraj.

urutan-perineum

5. Pastikan 4 jari lagi di bahagian punggung

6. Tekan ke bawah iaitu ke arah dubur dan ke sisi sehingga mengalami sedikit rasa regangan.

7. Tetapkan keadaan tersebut selama 2 minit.

8. Gerakkan semua jari bentuk U dan lakukannya berulang kali. Urut selama mana yang anda mahu sekurang- kurangnya lima minit setiap kali.

9. Selepas selesai melakukan urutan, buat kemutan pada bahagian faraj. Ia dilakukan sama seperti anda hendak menahan kencing atau menahan kentut. Tahan selama 10 saat dan lepaskan 10 saat. Ulang semula sehingga 10 kali.

Urutan yang dilakukan di bahagian perineum amat digalakkan ketika hamil. Hal ini dapat memudahkan proses bersalin dalam masa yang sama dapat elakkan bahagian faraj kita digunting oleh doktor. Sekali lagi, selamat melahirkan anak- anak hebat, semoga semuanya mudah dan menjadi pengalaman berharga buat ibu- ibu semua.

Jangan pula lupa dapatkan set bersalin yang dapat banyakkan susu badan dan berpantang dengan penuh tenaga. 

10 Petua nenek ketika berpantang yang patut generasi muda tahu

Assalammualaikum WBT ibu- ibu hebat semua..

Sakit selepas bersalin tidak sepatutnya diambil ringan dan dibiarkan begitu sahaja. Ramai wanita tidak menghiraukan kesihatan mereka selepas bersalin kerana memikirkan keadaan sudah selamat setelah melahirkan anak. Pendapat sebegini harus dielakkan dan berbahaya kepada kesihatan anda. Kebiasaannya selepas bersalin, wanita akan mengalami beberapa masalah umum yang tidak sepatutnya diambil ringan. Mari Ibu huraikan setiap permasalahan dan petua untuk mengatasinya mengikut petua nenek atau orang- orang lama.

1. Sakit atau pening kepala

petua nenek

Ada beberapa sebab penyebab kepada sakit atau pening kepala ini. Antaranya ialah kurang tidur kerana menyusu bayi, kesan selepas bersalin atau suhu badan yang turun naik. Jika kurang tidur anda boleh gunakan petua nenek ini. Ambil buah limau nipis atau limau kasturi, potong ia dan basahkan ke kulit kepala,biarkan sehingga kering kemudian baru di cuci. Lakukan sebelum mandi pagi. Ibu biasanya akan buat ini sebelum bertungku. Selesai bertungku air limau nipis tadi dah kering dan boleh terus mandi.

Jika sakit kepala kerana suhu badan, ikat rambut anda ketat- ketat dan tinggi- tinggi. Cara demikian menyebabkan muka anda turut tegang dan dapat menghindarkan sakit kepala.

2. Rasa letih dan lemah

Keadaan ini pasti dirasai oleh ibu bersalin kerana telah menggunakan banyak tenaga semasa bersalin, menyusu dan menjaga anak. Oleh sebab itu, para ibu bersalin  dinasihatkan banyak berehat, makan suplemen selepas berpantang atau jamu, makan dan minum dengan secukupnya. Anda juga perlu berurut untuk melegakan ketegangan, dapatkan tidur yang mencukupi serta lain -lain penjagaan kesihatan.

3. Bengkak mata

Ibu yang kurang tidur kerana sering berjaga malam bagi melayan ragam anak yang baru lahir akan memberi kesan pada diri terutama bengkak pada bawah mata. Untuk menghilangkan kesan itu, sapu kulit limau nipis atau kulit timun pada bawah mata, setelah itu baru dicuci. Petua nenek pula ialah gunakan bahagian dalam kulit telur dengan cara mengambil lendirnya dan sapu pada bawah mata yang bermasalah itu.

4. Muka pucat

Ibu yang selepas bersalin akan mengalami muka pucat dan kusam. Petua nenek senang je, gunakan bedak ramuan istimewa. Ambil secawan beras dan 1 inci kunyit, dibersih dan dikisar atau ditumbuk dengan lumat. Kemudian dibancuh dengan air suam sehingga ia menjadi pekat seperti bedak sejuk. Amalkan sapu 2 kali sehari pada muka dan leher, inshaAllah muka tidak pucat atau kusam lagi.

Anda juga boleh makan nasi berulamkan kunyit muda. Ulam kunyit bukan sahaja baik untuk mengelakkan wajah pucat, bahkan kulit muka akan kemerah merahan.

5. Gatal vagina

Sekiranya para ibu kurang menjaga kebersihan, kemungkinan akan dijangkiti gatal gatal pada vagina yang luka. Bagi mengatasi gatal -gatal pada vagina, nenek sarankan petua berikut:

ramuan:

  • daun sireh 7 helai
  • asam jawa sebesar ibu jari kaki
  • rebus ramuan dengan dua gelas air hingga mendidih. Kemudian cuci vagina menggunakan air suam rebusan tersebut. Amalkan setiap kali selepas kencing atau selepas menukar pad.
  • cara mengatasi gatal pada faraj

6. Sakit payudara

Sakit payudara akibat bengkak susu memang menyakitkan. Si ibu pula mungkin akan diserang demam atau buah dada menjadi keras. Cara senang mengatasi bengkak buah dada ialah dengan menuam tempat bengkak dengan tuala yang telah direndam dengan air suam. Petua nenek ialah mengambil sarang tebuan tanah iaitu sarang yang dibuat dari tanah dan campurkan dengan air asam jawa dan air. Setelah itu sapukan pada buah dada beberapa kali sehingga hilang rasa sakit.

7. Air susu kering

Ada banyak cara untuk mengatasi masalah ini seperti gunakan milkbooster semulajadi. Petua nenek pula ialah minum air lobak putih yang dicampur dengan segelas air suam. Minum air lobak itu 2 kali sehari. Petua lain makan ulam pucuk kaduk yang direbus.

8. Rahim mengembang dan longgar

Selain bertungku, bersalai dan memakan jamu atau suplemen, ada cara lain yang dipetuakan oleh nenek iaitu ambil 2 atau 3 biji buah manjakani. Rendam dalam air panas sehingga lembut. Kemudian gentel halus kira kira sebesar biji kacang dan telan. Amalkan pagi dan petang. Selain makan buah manjakani juga boleh ditumbuk lumat dan bancuh dengan air dan sapu pada ari- ari sehingga sekeliling bahagian belakang dari pinggang hingga ke punggung.

9. Perut mengendur

Untuk mengempiskan perut petua nenek ialah tumbuk sehingga lumat dua sudu besar lada hitam. Campur dengan ragi tapai dan kemudian digaul pula dengan cuka dan sedikit air asam jawa. Setelah semuanya sebati sapukan dada perut dan pinggang kemudian balutlah dengan bengkung. Amalkan setiap pagi selepas bertungku.

10. Bisa ari ari

Jika ibu- ibu merasa sakit pada ari -ari selepas bersalin, amalkan meminum air panas sebaik sahaja merasa sakit. Sebaiknya campurkan sedikit dengan madu asli. Air panas dapat memecah angin dan mencairkan darah beku. Dapatkan set bersalin yang mampu memberi tenaga untuk berdepan dengan semua masalah ini.

Bayi yang comel adalah pengubat dan penawar kepada ibu melupakan kesakitan yang dialaminya ketika bersalin. Laluilah kesakitan itu dengan penuh kesabaran dan tawakal kepada Allah SWT. Semoaga anak yang telah lahir itu menjadi penyejuk mata, penenang di hati kita semua.

Amalan mudah bersalin supaya anda tidak trauma lagi untuk mengandung

Setiap ibu mengandung mahukan pengalaman bersalin normal yang senang dan mudah, namun ada juga di antara kita yang terpaksa dibedah, diinduce, di epidural atau divacum. Tidak semua ibu- ibu bernasib baik memperolehi pengalaman yang indah di bilik bersalin.

Tahu tak ibu- ibu semua ada cara atau petua orang lama yang boleh menggalakkan kelahiran yang mudah. Amalan ini sebenarnya boleh diamalkan di awal kelahiran lagi. Jom kita lihat apa petua tersebut:

1. Jaga pemakanan

makanan-mudah-bersalin

Jangan terlalu ikutkan nafsu makan atau terlalu suka makan diluar atau dikedai. Masakan dikedai terlalu banyak menggunakan perisa tambahan atau MSG yang sangat tidak bagus untuk ibu dan bayi di dalam kandungan.

Asid folik sangat penting untuk tumbesaran bayi. Sila order asid folik + b complex sekarang.

2. Amalkan minum air kelapa

Amalkan minum air kelapa sepanjang kehamilan, lebih- lebih lagi di akhir- akhir fasa mengandung.

3. Urutan perineum

Kita digalakkan melakukan urutan perineum ini iaitu di antara bahagian dubur dan faraj bermula dari kandungan berusia 34 minggu sehinggalah ke saat kelahiran. Sebelum memulakan urutan ini, pastikan jari kita betul bersih dan kuku mestilah pendek, supaya tidak belaku sebarang luka atau jangkitan. Urutan ini dilakukan dengan menggunakan minyak kepala dara @ minyak zaitun.

4. Amalkan vco atau minyak kelapa dara

Selain minum air kelapa, vco atau virgin coconut oil juga bagus untuk diamalkan pada minggu 30 dan ke atas. Selain anak yang bakal dilahirkan bersih ia juga membantu anak meluncur keluar dari rahim dengan mudah.

5. Amalkan mengaji dan berzikir

Surah- surah yang bagus untuk diamalkan semasa mengandung, antaranya:

Surah Yusuf – untuk anak yang cantik rupa dan akhlak
Surah Luqman – untuk anak yang cerdik
Surah Yaasin – untuk anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat
Surah Maryam – untuk memudahkan bersalin
Surah al-Hujurat – untuk membanyakkan susu ibu

doa-mudah-bersalin

6. Aktifkan diri dan berjalan

Banyakkan berjalan sehingga saat-saat terasa hendak bersalin, selagi mampu.  Bila tak mampu duduk tepi katil dan bongkokkan badan ke depan.  Pergerakan yang banyak menyebabkan kontraksi berlaku.

7. Sentiasa bercakap dengan bayi

Boleh gunakan teknik hypnobirthing sepanjang kehamilan. Berbual dengan bayi dan diri sendiri agar mudah melahirkan. Dapatkan ketenangan fikiran semaksima yang mungkin di akhir kehamilan

8. Jangan asyik tidur

Jangan amalkan tidur yang melampau-lampau lamanya. Mungkin ada ibu- ibu yang mengalami alahan teruk dan badan seperti lemah tak bermaya sepanjang kehamilan ini. Maka, anda perlu ‘mind setting’ yang anda yang positif. Petua orang lama kata ‘jangan tidur banyak, nanti anak jadi pemalas’. Nauzubillah

9. Minta maaf dengan suami

Selalulah minta maaf dengan suami. Tapi, jangan amalkan masa mengandung je tau! Luangkan suatu hari, suatu masa untuk berduaan dengan suami dan memohon ampun jika ada salah dan silap. Apatah lagi hormon tidak seimbang sepanjang kehamilan. Mungkin ada suami berkecil hati.

10. Gunakan teknik meneran yang disarankan doktor

  • Berbaringlah dengan lutut berlipat dan kedua kaki dibuka.
  •  Angkat kepala, dagu cecah dada.
  • Mata pandang perut (digalakkan tutup mata)
  • Tangan pegang buku lali kaki
  • Masa teran jangan keluarkan suara.
  • Masa teran jangan angkat punggung.
  • Baca bismillah atau apa-apa doa yang terlintas difikiran.
  • Tarik nafas dalam-dalam, tutup mulut dan teran (bayangkan kita nak beri oksigen pada baby) .

Pada bakal- bakal ibu dan bakal menambah umat, selamat menimang cahaya mata. Semoga anak yang bakal dilahirkan bakal jadi mujahid/mujahidah yang soleh/solehah .

Tanda Hb Rendah

Adakah hb anda rendah?

Adakah anda terlalu letih dalam kehidupan seharian? Mulai bangun daripada tidur rasa letih yang amat sehingga rasa tidak mahu pergi bekerja. Waktu makan, solat dan riadah juga terganggu dek kerana selalu berasa letih. Jika anda menjawab ya pada situasi di atas, sah, anda mengalami tanda hb rendah.

cara-naikan-hb

Hb rendah akan mengakibatkan keletihan yang amat teruk. Keletihan ini berlaku kerana badan tidak mempunyai set darah merah untuk membawa oksigen ke dalam badan. Sel darah merah atau yang kita panggil hb ini adalah protin yang kaya dengan zat besi yang bertugas membantu sel- sel darah merah membawa oksigen daripada paru- paru kepada setiap sel tisu badan.

Jika anda mengalami hb rendah, maka anda akan selalu merasai situasi dibawah:

1. Tiba- tiba rasa tidak boleh bernafas.

2. Pening yang teruk hingga merasakan seolah dunia sedang berpusing

3. Sakit kepala yang teruk, sehingga tahap tidak boleh bangun dari pembaringan

4. Kaki dan tangan sentiasa berada dalam keadaan sejuk

5. Berasa sakit dibahagian dada

6.Selalu rasa gelap atau ingin pitam apabila bangun daripada pembaringan atau bangun daripada tempat duduk.

Apabila oksigen tidak cukup, maka jantung kita perlu bekerja lebih keras untuk membawa oksigen ke seluruh badan, dan inilah penyebab kepada hati selalu berdebar- debar dan ianya boleh membawa kepada penyakit lain jika tidak dirawat.

banner-naikkan-hb-1

Cara merawat dan menghilangkan gastrik ketika hamil

Gastrik kronik SEPULUH tahun tiba- tiba sembuh?

Gastrik memang satu lagi masalah orang zaman sekarang. Ada yang terkena gastrik sebab sengaja tidak makan. Alasan utama ialah nak kurus punya pasal dan ada jugak yang tak sempat nak sarapan & makan tengahari dek terlalu sibuk kat tempat kerja mengalahkan perdana menteri Malaysia.

Apa yang teruknya ialah, sekali dah kena gastrik berkemungkinan besar akan terseksa selama-lamanya. Seksa yang bagaimana? Perut tak boleh kosong atau tak boleh terlalu penuh. Tak kena ulser perut tu dah kira cukup beruntung sangat dah.

HB RENDAH? Sila klik sini untuk kisah wanita ini yang mempunyai hb sangat rendah.

Tapi ia langsung berbeza dengan wanita yang bernama Fara Hana ni. Apa yg buat dia sembuh secara tiba-tiba? Tak sengaja pulak tuh? saksikan sendiri:

Apa itu gastrik?

Penyakit gastrik merujuk kepada keradangan pada lapisan dinding perut. Di dalam perut, terdapat satu lapisan semulajadi yang melindungi dinding perut daripada bahan kimia berasid semulajadi yang sangat diperlukan untuk proses penghadaman makanan di dalam perut.

Keradangan dinding perut berlaku apabila terdapat bahan asing yang menghakis lapisan tersebut di permukaan perut.

Simptom gastrik

Ramai pesakit gastrik tidak mengalami sebarang simptom. Namun, kewujudan penyakit gastrik akan tetap menyebabkan kerosakan kepada dinding perut dan seterusnya menyebabkan kesan-kesan buruk yang lebih serius seperti pendarahan di dinding perut.

Selalunya, pesakit gastrik akan mengalami simptom seperti sakit perut, hilang selera makan, rasa loya dan muntah-muntah.

gastrik-ketika-hamil

Jika penyakit gastrik bertambah sehingga berlakunya ulser perut dan pendarahan di dinding perut, pesakit boleh mengalami masalah najis berdarah yang berwarna hitam atau muntah darah.

Jika merasa anda mempunyai simptom gastrik saya nasihatkan agar tuan atau puan cepat berjumpa pegawai perubatan untuk pemeriksaan lanjut.

Jadi sila cegah gastrik sebelum kena. Doktor Zubaidi dalam artikelnya mengatakan pengambilan protin secara berterusan semasa hamil mampu mencegah gastrik.

Anda berminat untuk mengambil set gastrik seperti Puan Fara Hana di dalam video? Sila hubungi saya selaku agen anda yang sah. Sms/ Whatapp ke 0175082443.

Menangani sakit biasa sewaktu hamil part 2

Susulan daripada artikel menangani sakit biasa sewaktu hamil part 1, ramai yang memberi respons “bukan itu aje kak min, banyak lagi ‘keseksaan’ yang perlu dihadapi semasa mengandung, melahirkan dan berpantang”. Dan ianya adalah benar sama sekali.

Entry ini bukanlah hendak menakut- nakutkan wanita- wanita di luar sana yang mahu hamil, namun ia adalah persediaan kepada cara mengatasi masalah dan kesakitan yang timbul semasa mengandung.

Bila kita dah tahu awal, jadi senang la nak lakukan apa yang perlu semasa penyakit itu menyerang. Betul tak semua ibu- ibu? Apa lagi yang biasa ibu hamil hadapi? Jom kita lihat apa dan cara menanganinya.

Spotting

Perkara ini agak biasa di kalangan wanita hamil. Kira- kira 20% wanita mengalaminya. Kehadiran tompok darah kecil (spotting) ini biasanya berlaku pada 12 minggu pertama, dan kerana itu ada wanita yang tidak sedar dirinya telah hamil dalam tempoh tersebut.

Sungguhpun begitu, jika anda mengalami spotting ini, beritahu pada doktor anda.

Anda boleh mengurangkan gejala ini dengan banyakkan berehat, tidak berdiri terlalu lama, mengahadkan aktiviti fizikal, tinggikan kaki bila berkesempatan dan elakkan mengangkat barang- barang berat lebih dari 4 kg.

cara mengatasi masalah berpeluh semasa mengandung

Cirit birit

Sekiranya anda perlu membuang air besar, yang cair rupanya lebih dari 3 kali sehari, anda boleh dikatakan mengalami cirit- birit. Keadaan ini boleh menyebabkan anda terhidrat, oleh itu pastikan anda minum banyak air dalam tempoh ini.

Ada beberapa sebab anda mengalami cirit- birit ketika hamil. Satu daripadanya ialah kerana perubahan cara pemakanan. Wanita hamil biasanya akan mengubah menu pemakanan supaya bayi mendapat khasiat secukupnya.

Ia juga mungkin terjadi disebabkan anda sensitif terhadap makanan tertentu. Selain itu perubahan hormon ketika hamil boleh membuatkan sistem penghadaman menjadi ebih perlahan (sembelit) dan ada kalanya cirit- birit.

Sekiranyanya berlaku pada trimester pertama atau kedua, kemungkinan besar ianya berpunca dari bakteria atau virus. Oleh itu elakkan membeli makanan di gerai, memakan buang yang tidak dibuang kulitnya atau dikopek oleh orang lain.

banner-naikkan-hb-1

Rasa Panas

Perubahan hormon badan boleh membuatkan anda berasa sedikit panas semasa hamil. Anda juga mungkin lebih banyak berpeluh. Atasinya dengan memakai pakaian longgar yang diperbuat daripada kapas atau linen, berada dalam bilik yang sejuk serta mandilah secara kerap untuk menyejukkan badan.

Ramai pelanggan Ibu yang hamil mengalami masalah ini disebabkan sekarang cuaca panas melampau. Sediakan air minuman isotonik yang tiada gas dan gula demi pastikan diri anda tidak dehidrasi.

Keputihan

Masalah keputihan kerap berlaku pada wanita hamil. Sekiranya anda mengalami discaj vagina yang berketul- ketul, rasa gatal atau pedih pada kemaluan, itu adalah petanda anda mempunyai masalah keputihan.

Pakai pakaian yang loggar untuk beri pengudaraan pada tubuh dan kemaluan anda. Pastikan bahagian kemaluan dikeringkan setiap kali lepas mandi dan tukar pakaian anda setiap kali anda berpeluh.

Jika discaj bewarna kehijauan dan mempunyai bau yang kurang menyenangkan, rujuk doktor takut- takut anda terkena jangkitan bakteria yang serius.

Vena varicose

cara menaikkan hb

Wahh, tiba- tiba keluar bahasa doktor pula. Apa itu vena varicose? Bahasa mudahnya urat timbul. Penonjolan urat yang berselirat seakan sarang labah- labah pada kaki ini disebabkan oleh tekanan daripada fizikal mengandung dan pengembangan salur darah.

Jika mahu mengelakkan masalah ini, anda perlu mengelakkan pakaian yang ketat, bercangkung, duduk sambil menyilang kaki atau berdiri terlalu lama. Bila berehat pastkan kaki diangkat lebih tinggi daripada jantung, Anda juga boleh dapatkan tali pinggang materniti atau sarung kaki sokongan.

Bengkak kaki

Cuaca panas, banyak berdiri, boleh menyebabkan kaki anda membengkak terutama pada peringkat akhir kehamilan. Atasi masalah ini dengan mengawal pengambilan cecair, elakkan makanan masin, angkat kaki melebihi paras dada ketika berehat, bersenam.

Elakkan posisi mencangkung atau berdiri terlalu lama. Pastikan juga anda makan makanan yang boleh naikkan hb.

Linea Nigra

Satu lagi istilah sains dalam artikel Ibu. Bahasa mudahnya ialah garis hitam yang terbentuk secara menegak pada perut anda. Garisan hitam ini adalah bermula dari pusat hingga ke ari- ari.

Garisan ini mulai ketara pada usia kehamilan 5 bulan dan akan menjadi semakin gelap pada bulan- bulan seterusnya. Jangan risau. ianya akan hilang selepas anda melahirkan anak.

 

1
Your Cart