KEIBUBAPAAN

Tips tidak membazir di bulan ramadhan

Musim gst, ramai yang nak berjimat cermat. Tapi kalau dah ke pasar ramadhan tu, duit macam air je mengalir dengan laju kan? Ibu anak 2 orang je, masih lagi kecil dan tidak banyak permintaan untuk beli itu ini. Bagaimana pula dengan keluarga yang mempunyai 4 orang anak yang berpuasa? Mesti pening mak dan ayah bagaimana nak buat pembelanjaan bajet kan?

Surat khabar pula melaporkan yang rakyat Malaysia telah membazir sehingga 1 tan makan setiap hari. 1 ta kalau didermakan pada rakyat palestina atau Syria mesti sudah boleh membantu mereka berbuka puasa dengan makanan yang cukup. Insaf terasa diri ini memikirkan saudara seagama kita disana.

Slide1

Sini Ibu nak kongsikan tips ringkas supaya kita tidak membazir makanan di bulan yang mulia ini. 

1. Plan nak makan apa dari rumah lagi

Tanya anak- anak apa yang diinginkan untuk berbuka. Biasanya kalau ada ibu, ibu yang masak, pergi bazar hanya untuk cuci mata atau beli satu atau dua jenis kuih sahaja.

2. Kira bajet

Misalnya sorang anak RM6. RM6 X 4 = RM24. Bawalah RM30 sahaja dalam beg duit dan belanja ikut plan yang telah di buat tadi. 

3. Ingatkan anak

Sepanjang perjalanan, bagi terus duit RM6 kepada anak- anak dan ingatkan mereka tiada tambahan duit. Jadi hanya pilih 1 atau 2 jenis makanan yang betul- betul minat sahaja. Dan jangan lupa beritahu anak yang pandai- pandai berjimat, jika ada duit lebih masukkan dalam tabung

4. Kuih campur

Dekat perlis ni, beli kuih boleh campur- campur. Contoh kuih yang dijual dengan 4 biji RM1. Ambil kuih karipap, ketayap, donut dan puteri ayu. Cukup 4 biji baru RM1, tekak pulak dapat merasa semua jenis kuih. Jimat banyak tu!

5. Air

Jika inginkan air di pasar ramadhan, beli lah air yang tiada ais. Kalu Ibu, Ibu suka beli air yang payah nak buat seperti laici kang, soya dan teh bunga. Biasa yang tiada ais ini lebih manis, dan tambahkan ais serta air sedikit di rumah. Biasanya yang RM2 tu pun dah dapat 1 jag untuk berbuka.

6. Lauk

ayam bakar sedap

Pilih lauk yang jenis bakar atau kawah. Ini kerana lauk seperti ini adalah yang dimasak di bazar dan sudah tentu tidak akan basi. Jka beli lauk yang tertutup pastikan ada pemanas di bawah bekas. Ini untuk pastikan lauk yang kita beli terjamin kebersihannya dan tidak mudah basi. Habiskan lauk yang dibeli semasa berbuka, jangan simpan untuk sahur.

7. Moreh

Bawa anak dan isteri untuk solat terawih di masjid. Ambillah peluang ini untuk mengeratkan silatrrahim sesama islam dan bersyukur dengan menikmati moreh yang disediakan. Jika ingin menikmati moreh di masjid, sila jangan ke pasar ramadhan pada hari tersebut.

8. Pergi lewat ke bazar ramadhan

Cuba amalkan pergi ke bazar Ramadhan apabila sudah lewat petang atau waktu hampir berbuka puasa. Bila pergi ke bazar Ramadhan lewat pastinya akan beli dengan cepat sebab nak cepat balik ke rumah untuk berbuka. Satu lagi sebab ialah pilihan makanan dah tak banyak sebab makanan banyak dah habis, jadi kita tak akan menjadi rambang mata untuk memilih makanan. Jika rezeki, peniaga tu bagi diskaun atau memberi lebih sebab nak cepat habiskan jualan.

Semoga membantu supaya kita tidak termasuk dalam golongan syaitan yang suka membazir makanan!

Tips mudah masak dalam masa setengah jam

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..Ahlan wasahlan ya ramadhan..

Assalammualaikum WBT semua pembaca yang dikasihi. Ini malam pertama ramadhan tahun 1436 m. Segala puji bagi Allah yang telah menemukan kita sekali lagi dengan bulan ramadhan yang mulia ini. Pastikan ramadhan kali ini adalah lebih baik dari bulan lepas. Jika dulu dapat berterawih 10 malam pertama sahaja, tahun ini berniatlah untuk berterawih sepenuhnya 30 hari.

Jika tahun lepas masa banyak dihabiskan dengan memasak bagi kaum ibu, apa kata tahun ini kita ambil masa setengah hingga 1 jam je untuk masak. Tumpukan pada ibadah, zikir, mendidik anak dan mengaji Al Quran.

Mungkin ada yang berkata Ibu tak apa lah, boleh masak lama sebab tidak bekerja. Eh, Ibu juga bekerja tau. Kerja dari rumah. He he. Di sini Ibu nak kongsikan beberapa tips untuk menjimatkan masa anda semua di dapur.

1. Sila rancang menu untuk seminggu. Pastikan makanan adalah bergizi seimbang yang mana cukup untuk menampung nutrisi dalam badan ketika berpuasa.

2. Daripada perancangan tadi, sila sediakan dahulu bahan mentah secukupnya. Pilih satu hari untuk membeli belah bahan- bahan yang diperlukan untuk menu tersebut. 2 ekor ayam dan 1kg  daging biasanya sudah cukup untuk seminggu. Ikan dan seafood pula Ibu cadangkan beli setiap 2 hari untuk mengelakkan bahan mentah yang tidak segar.

3. Balik rumah, proses semua bahan mentah yang dibeli tadi. Potong ayam dan daging, buangkan lemak dan toskan airnya. Ayam dipotong- potong kecil sesuai dengan menu masakan anda. Jika ada yang ingin dibakar memadai hanya belah 2 atau 4 bahagian.

Yang penting cuci sehingga bersih dan toskan airnya. Simpan stok ke dalam plastik asing- asing mengikut hari. Jadi ini boleh mengelakkan kita defrost bahan mentah berulang kali. Bagi ibu yang bekerja, sila keluarkan bahan yg telah beku ke bahagian bawah peti ais sebelum pergi kerja. Balik kerja semua bahan mentah dah defrost, boleh terus masak tanpa menunggu lagi.

masak dengan cepat

4. Kisar bahan- bahan yang boleh dikisar untuk stok seminggu. Ini yang biasa Ibu buat untuk stok seminggu

Kisar 15 biji bawang besar

Kisar 8 labu bawang putih

Kisar 50 cili kering

** Tips untuk senarai ini tahan lama ialah tambahkan sesudu garam semasa kisar. Simpan dalam bekas kedap udara dan masukkan ke dalam peti ais. Untuk cili kering tambahkan garam, minyak dan sedikit air asam jawa semasa mengisar. Tapi nanti sila ingat yang garam sudah diletakkan dalam bahan- bahan ini, jadi kurangkan garam dari kebiasaan.

cara mudah masak

5. Jika keluarga anda meminati sambal tumis untuk bersahur atau berbuka, anda boleh memasak terus sambal tumis untuk stok 3 hari atau seminggu. Selepas sejuk boleh simpan sambal ini ke dalam bekas kedap udara dan frozenkan ia. Semasa ingin guna, masukkan ayam, udang, sotong dan sebagainya diikuti sedikit air dan cuma panaskan bagi bahan mentah tadi masak. Jimat masa kan!

rempah dibekukan
Gambar : Google

6. Sambal belacan juga boleh dibuat stok selama seminggu. Sesetengah orang mengatakan sambal belacan yang letak dalam peti ais mesti tidak sedap. Cuba resepi yang Ibu bagi nanti pada artikel seterusnya, masyaAllah, macam makan sambal belacan yang baru ditumbuk.

7. Begitu juga dengan kuih muih yang ingin dibuat sebagai juadah berbuka. Siapkan menu selama satu minggu dan buat terus bahannya dan bekukan dalam peti ais. Contoh menu ialah daging kisar goreng yang boleh dijadikan inti karipap. popia goreng, samosa, cara berlauk dan makaroni bakar. Masak satu menu untuk 5,6 jenis kuih, jimat masa tak? Jimat sangat- sangat!

8. Jangan pula dilupa sayur untuk menu sihat semasa puasa. Selepas membeli sayur, potong sayur terus kecil- kecil dan simpan dalam plastik atau aluminium foil stok untuk seminggu. Sayur seperti sawi, bayam, lobak, bunga kubis boleh terus di potong, tapi jangan basuh ye. Simpan dalam plastik yang telah dilubangkan. Bagi sayur yang berair seperti brokoli, tomato balut dengan aluminium foil dan simpan terus ke dalam peti ais. Ianya juga disimpan asing- asing mengikut hari yang ingin di masak. 

simpan sayur dalam peti ais

9. Yang terahir ialah rempah- rempah. Jika anda ingin buat kari, tumis rempahnya dan bekukan. Begitu juga dengan rempah asam pedas, rempah ayam bakar atau ikan bakar. Semua ini boleh difrozenkan dan defrost semasa ingin memasak sahaja.

10. Yang penting anda mengikut rancangan yang telah dibuat. Ambil kira pendapat dan keinginan suami serta anak- anak juga. Jangan ikut selera tekak sendiri pula. Hasilkan satu perancangan menu untuk seminggu bersama keluarga tersayang.

Nah jimat masa dan anda boleh tumpukan pada pendidikan anak- anak. 

Ingin mencegah gastrik semasa ramadhan? Anda patut mencuba set cegah gastrik ini.

Apakah Kita Boleh Marah Anak?

Rentetan daripada artikel kesan marah, cubit dan pukul anak, ramai yang bertanya kepada Ibu apakah kita tidak boleh marah atau memukul anak lansung. Ini persoalan penting, kerana ketegasan itu biasanya akan disusuli dengan marah, supaya anak lebih mendengar kata dan tidak mengulangi perkara yang sama.

Pertama sekali marah itu perlu kena pada tempatnya. Ada masanya kita perlu marah dan sebaliknya. Kita marah apabila anak- anak telah melanggar prinsip atau persetujuan yang telah dipersetujui sebelum ini. Marah begini bukan sahaja boleh bahkan ianya perlu!

Namun ada jenis marah yang negatif. Tidak kira kesalahan anak besar atau kecil yang dia tahu hanya nak marah saja! Jadi apabila terdetik perasaan marah yang begini dan tangan mahu menghayun, tunggu sebentar. Allah!

Tahan diri kita! Ingat semula kesedaran tentang anak. Anak itu amanah daripada Allah. Ucapkan bismillah, kita pasti boleh. Tarik nafas dan banyakkan beristigfar. Ikut cara Nabi, rasa nak marah sila duduk atau terus mengambil wuduk. Jika belum reda segera berbaring.

Tips bagaimana meransang otak anak dengan mainan edukatif untuk perkembangan anak yang sihat, cergas dan cerdas.

Sabda Nabi, orang yang kuat itu bukanlah jaguh bergusti tetapi orang yang kuat ialah orang yang mampu menahan marahnya. Jom kita lihat apa panduan memarahi anak ini

1. Tidak menggunakan kekerasan fizikal.

Apabila terpaksa merotan, lakukan dengan cara yang berkesan dan sekadar memberi kesan terkejut. Bezakan antara merotan dan membelasah. Memang Nabi ajar pukul anak yang tidak solat setelah usianya 10 tahun, namun bukan pukul yang membelasah.

2. Tidak menggunakan kata- kata yang menyakitkan

Kata- kata itu lebih tajam daripada pedang. Hindari diri daripada mencerca peribadi anak ketika marah. Jangan menggunakan perkataan, “adik ni degil la, tak dengar kata mama.” Ianya juga doa dari mulut seorang ibu pada anak. Sampai ke besarlah anaknya tidak akan mengdengar cakap dan degil. Nauzubillah

3. Hindari memberi label buruk

Ketika sedang marah, memang mudah melabelkan anak dengan perkataan nakal, degil, bebal, dan sebaginya. Sebutan begitu berpotensi memberi kesan pada jiwa anak- anak. Ia bakal melekat kuat dalam jiwanya dan turut menjadi sebahagian dalam membentuk perilaku anak.

4. Tidak menegur depan orang ramai

Sikap negatif seperti rendah diri dan terlalu pemalu adalah kerana pernah dimalukan. Hindari memarahi anak depan orang ramai atau kawan- kawanya. Tidak dinafikan sebgai ibubapa kita mudah melenting, beremosi dan seumpamanya. Kita cenderung terus memarahi anak dengan bertujuan pencegahan supaya anak tidak melakukan perkara tersebut lagi.

Apa yang jelas tindakan melulu itu menyebabkan anak mengalami perasaan malu yang luar biasa. Kesannya akan dilihat semasa bersekolah nanti. Anak akan jadi terlalu pemalu dan tidak boleh memberi kerjasama dengan guru dan rakan sekelas.

5. Salahkan perangai, bukan anak

Semasa marah, beritahu anak yang kita memarahi perbuatan mereka, bukan peribadi anak. Contoh jika anak marah sehingga membaling buku.

” Apa tu? Itu berbuatan biadap sayang, tidak sopan. Kalau orang nampak, kamu dikata orang. Orang akan berkata kamu anak kurang ajar. Jangan ulangi perangai begini lagi. Allah tidak suka, ayah tidak suka dan ayah tegur kerana ayah sayangkan kamu.

“Marilah sembahyang. Haish! Kamu ni sudah ditegur baik- baik tidak mahu dengar”

Ini cara marah yang kurang bijak. Ibu sendiri masih berjuang untuk marah dengan cara yang lebih bertamadun. Apa yang paling penting, anak- anak mesti diberitahu megapa mereka dimarahi dengan cara- cara yang tidak menyakitkan hati dan fizikal mereka.

Selamat menahan diri!

 

Bagaimana meminta maaf pada anak

Dalam banyak perkara, Ibu yakin inilah perkara yang paling susah untuk dilakukan oleh kita sebagai ibubapa. Perlu Ibu tekankan kat sini, kita bukan lah ibubapa dizaman dahulu yang tidak pernah berbuat salah, kita adalah manusia biasa, yang selalu melakukan kesalahan terutama kepada anak sendiri.

Jadi jika kita mahu menjadi ibubapa role model kepada anak, mulakan latihan meminta maaf kepada anak atas perkara yang pernah melukai atau menyakiti hati anak kita. Contohnya kita memarahi anak kerana mereka mengganggu kita semasa kita penat, memukul dan membentak anak atas kesalahan mereka yang remeh temeh.

Mulakan berlatih meminta maaf daripada anak kita. Persoalannya kenapa perlu minta maaf? Tambahan pula kepada anak- anak sendiri? Sebenarnya anak memerlukan contoh atau role model yang anak boleh dijadikan contoh. Adakah kita suka apabila anak berbuat salah dengan rakan sebayanya, tetapi tidak mengakui kesilapan itu sebab tak pernah nampak ibu atau bapa meminta maaf.

ajar anak minta maaf

Masalah mental bangsa kita ialah ego, enggan mengakui kesilapan sendiri dan meminta maaf. Bandingkan saja dengan bangsa jepun yang mudah meminta maaf tetapi sanggup membunuh diri sendiri akibat malu apabila berbuat salah. Bukanlah maksud Ibu di sini mahu anda memnbunuh diri, namun sikap merendahkan hati dan meminta maaf itu adalah tanda jiwa yang besar dan sebaiknya dipupuk dari awal usia lagi.

Anda boleh mengikuti cara ini untuk memohon maaf kepada anak:

• Mengaku. Jika memang Anda salah, Anda harus mengakuinya di depan anak.

• Tenang. Sebelum anda meminta maaf dengan tenang, anda perlu menenangkan diri terlebih dahulu.

• Ikhlas. Ketika meminta maaf, anda harus ikhlas. Anak biasanya akan mengetahui anda ikhlas atau tidak, jadi harus ikhlas dan buangkan ego.

• Terus terang. Berterus terang tentang permohonan maaf anda secara langsung dan tidak berbelit-belit. Anda haruslah memohon maaf atas sikap anda bukan keperibadian anda. 

• Jangan menyalahkan. Sebelum atau sesudahnya permohonan maaf, jangan sesekali menyebut ayah bersikap begitu kerana anak. Hal ini akan menyebabkan anak berasa bersalah. 

• Berbincang. Ajak anak melihat kembali kepada masalah berlaku dan cadangkan suatu cara yang akan dilakukan jika masalah yang sama kembali berlaku.

• Jangan Berlebihan. Minta maaflah dengan sewajarnya, kerana memang anda yang salah dan perlu meminta maaf walaupun bukan dengan anak sendiri.

cara-minta-maaf-pada-anak

• Lupakan. Semua orang biasa berbuat salah, jadi sesudah minta maaf dan cari jalan keluar, lupakan masalah tersebut dan berusahalah untuk tidak mengulanginya lagi.

• Ajarkan cara menjawab permintaan maaf dari orang lain. Anak perlu tahu dengan ayat “Ya, ibu maafkan kamu,” berguna untuk mengajarkan anak memaafkan kesalahan orang lain.

Memang tak mudah menjadi pihak yang salah kerana semuanya jadi serba salah. Namun masalah yang datang tentu jadi pembelajaran yang baik bagi ibubapa dan juga bagi anak itu sendiri. Semakin dewasa anak kita, hubungan pun semakin indah dan intim.

Keracunan Makanan Boleh Berjangkit?

Salam kepada semua pembaca setia ibudoakan.com.. Maafkan Ibu kerana sudah lama tidak menulis diruangan ini. Ini kerana kami, Ibu dan Ikhwan terkena keracunan makanan yang menyebabkan Ibu mengalami muntah berterusan.

Rasanya kali terakhir Ibu terkena keracunan makanan adalah semasa peperiksaan kertas terakhir semasa menuntut di Unimap dulu. Sepanjang peperiksaan yang selama 2 jam setengah, Ibu terpaksa berulang alik ke tandas ataupun longkang kerana muntah.

cara hilangkan cirit birit

Kali ini simptonnya sama, muntah berterusan sehingga sampai satu masa ‘muntah angin’ je yang ada. Ikhwan yang masih kecik tu pun mengalami munah yang sama kerana anak itu masih lagi menyusu badan daripada Ibu. 2 hari kami mengalami tiada selera untuk makan dan hanyalah nutriferon, vitamin c dan air tenaga peneman kami.

Keracunan Makanan

Keracunan makanan/ food poisioning ialah penyakit yang disebabkan oleh pengambilan makanan atau minuman yang tercemar.

Apa yang menyebabkan keracunan makanan?

  • Bakteria atau racun (toksin) bakteria tersebut dan virus.
  • Bahan kimia seperti racun serangga dan racun rumpai.
  • Logam berat seperti tembaga, raksa dan plumbum.
  • Tumbuhan dan hasil laut yang beracun seperti kulat, cendawan dan hasilan laut bercengkerang seperti kekerang.

Antara sebab di atas, Ibu terkena keracunan makanan adalah disebabkan berjangkit daripada anak saudara yang berkongsi makanan dan minuman di rumah kami. Sebab kalau sebab pemakanan, suami Ibu dan anak sulong kami tidak berjangkit.

Selain daripada mengambil ubat klinik untuk menghentikan muntah, kami juga mencuba cara petua lama warisan daripada arwah mak.

1. Air kelapa muda

air kelapa muda

Pengambilan air kelapa muda yang terus daripada buah, mampu menghilangkan rasa sakit perut. Air kelapa juga Ibu berikan pada anak Ibu.

2. Pucuk daun jambu batu

Ambil pucuk daun jambu batu dan basuh cuci- cuci. Terus makan seperti makan ulam. Rasanya pahit namun ianya sangat berkesan. Dalam masa 2 jam cirit- birit akan berhenti dengan sendirinya.

Selain daripada 2 petua ini, di sini Ibu kongsikan juga cara lain keratan majalah mingguan wanita Feb 2014.

3. Teh

Caranya adalah dengan membancuh teh tanpa gula. Juga untuk rasa yang lebih enak boleh juga ditambah madu , pudina atau daun basil.

4. Halia

Cara penyediannya mudah sahaja iaitu ambil sesudu madu dan kacau bersama larutan air halia. Dipercayai formula ini berupaya mencegah masalah radang dalam perut sekaligus menghilangkan rasa sakit disebabkan keracunan.

5. Buah Delima

Dimakan begitu sahaja, ia juga boleh digunakan untuk mencegah rasa mual serta muntah yang disebabkan oleh keracunan makanan. Disamping itu, kulit buah dan kulit pokok delima juga dipercayai mampu dijadikan ubat untuk keracunan makanan.

6. Gula Merah

Gunakan gula merah untuk mengatasi masalah kekurangan tenaga akibat keletihan dengan cirit- birit dan muntah- muntah. Bancuh dengan air suam dan minum.

7. Yogurt

Yogurt mudah sahaja dikaitkan dengan diet, kesihatan dan sistem pencernaan. Walau bagaimanapun, ia juga boleh digunakan untuk mengurangkan sakit akibat keracunan makanan.

8. Lemon

Hanya dapatkan tiga ke empat gelas jus lemon bagi menghilangkan rasa keracunan. bagi menambah keberkesanannya maka tambahkan sedikit garam pada jus tadi.

Selamat mencuba kepada sesiapa yang terkena keracunan makanan. Mungkin petua diatas boleh mencegah sakit perut secara semulajadi tanpa perlunya ubat- ubatan daripada klinik. Bagi Ibu, pucuk jambu batu memang power. Tapi pahitnya hanya orang- orang tertentu dapat menahan rasanya.

~ Ubat itukan pahit ~

Kawal emosi marah dengan vitamin b complex

Umat islam yang paling disukai oleh Nadi dan Rasul ialah orang yang dapat mengawal nafsu amarahnya. Sifat marah ialah api kecil yang dibawa oleh syaitan untuk membawa umat ke lembah kehancuran. Biasa kita dengar suami pukul isteri hanya disebabkan perkara kecil seperti masak masin dan sebagainya.

cara kawal marah

Seorang ibu pula memukul anak hanya kerana anak meniarap di lantai shoping complex. Abang pula memukul adik kerana telah melihat bagaimana kedua ibubapa mereka memukul mereka kerana perkara yang remeh temeh. Jika adik buat perkara yang sama, abang atau kakak akan meniru ibubapa dengan memukul adik mereka pula.

Nampak tak bahayanya jika kita sebagai ibubapa jika tidak mampu mengawal kemarahan? Sifat itu akan diwarisi oleh anak dan akan diwari ke generasi cucu cicit dan seterusnya. Bagaimana caranya untuk kita mengawal kemarahan? Jom bersama saya sehingga ke akhir penulisan ini.

Sebagai islam perkara yang wajib dilakukan sebelum dan semasa marah ialah beristigfar dahulu.

potensi marah

Jika tengah marah, anda perlu duduk.

Minumlah segelas air dan berzikir Allah.. Allah.. Allah

Sebelum marah amalkan istigfar sekurang- kurangnya 100 kali sehari. Caranya mudah saaja, amalkan 20kali istigfar setiap kali selepas solat dan setelah 5 waktu anda akan cukupkan 100 kali..senang bukan?

Jika anda dan pasangan terlalu garang dan tidak mampu mengawal kemarahan, amalkan lah vitamin b complex. Kajian menunjukkan vitamin b complex yang tidak mampu dihasilkan oleh tubuh ini dapat merembeskan adrenalin kebahagian dan salur darah.

Sebab itu setiap wanita yang hamil, melahirkan anak dan berada dalam pantang wajib mengambil b complex untuk mengawal emosinya dengan bermacam ragam bayi yang masih kecil.

Orang yang mengidap penyakit stress juga dibekalkan dengan vitamin b complex untuk menenangkan diri sendiri jika stress. Jadi se stress mana pun keadaannya ia masih mampu tersenyum kerana vitamin ini mengalirkan rasa bahagia bila dilanda masalah.

Teringin untuk mencuba b complex shaklee: 

Puan Aminah Hussain

SMS@whatapps : 0175082443 

email : ibudoakan99@gmail.com

COD : perlis, jitra, changlun, uum

 

0
Your Cart