KEIBUBAPAAN

Kehidupan Seorang Ibu

SERONOKNNYA JADI IBU

Ada kawan pernah berkata pada ibu.

Hidup ang seronok je aku tengok, duk umah rilex jaga anak je.

Mesti korang pun penah dapat pujian yang macam ni kan? Bagaimana korang respon? Seperti ibu mesti korang akan senyum dan berkata Alhamdulillah.

Namun apa hakikat sebenar disebalik jawatan seorang surirumah sepenuh masa ini? Bagi ibu yang bekerja di luar sana harap selepas membaca artikel ini korang tidak lagi berasa irihati atau jeles dengan kaum ibu yang bergelar seorang surirumah.

Inilah artikel rutin seorang ibu yang tidak bekerja.

surirumahtangga-sepenuh-masa

Bangun pagi adalah seawal jam 6 pagi. Ini adalah untuk solat dan bersiap sedia untuk memasak sarapan pagi. Lagi pula jika ada permintaan dari suami atau anak- anak yang inginkan sarapan yang berat seperti nasi lemak, nasi goreng dan sebagainya.

Jam 7 pagi semua telah sedia terhidang di atas meja. Anak- anak dan suami datang menjamu selera dan terus ke sekolah atau ke tempat kerja tanpa membasuh walaupun sebiji gelas. Setelah semuanya ke destinasi masing- masing, ibu terus menyelesaikan kerja membasuh pinggan sementara menunggu anak yang masih kecil terjaga daripada tidur.

Jika anak masih belum terjaga, segala baju kotor pula dikutip dan di basuh menggunakan mesin basuh automatik. Ibu tidak akan berenti jika anak kecil masih tidur. Masa ini lah sesi mengemop lantai atau menyapu keseluruhan rumah dilakukan.

Dan kerja akan diberhentikan sementara jika anak kecil sudah bangun tidur. Masa untuk menyuapkan makanan dan menyiapkan baby supaya bersih dan wangi. Apabila anak kecil sudah bangun, pergerakan untuk membuat kerja rumah yang lain akhirnya terbatas.

Apa yang boleh dilakukan adalah perkara yang simple je seperti melipat kain, menyapu lantai dan memotong sayur. Ada juga ibu- ibu yang sambil menjaga anak terus menyediakan masakan tengahari, apatah lagi jka baby tersebut tidak menangis atau membuat perangai.

Biasanya baby akan tido balik apabila die kenyang dan penat bermain melebihi 2 jam. Selepas baby tido, masa inilah sang ibu pulun melakukan pelbagai kerja serentak.

  • memasak
  • menjemur kain
  • menyapu sampah yang belum habis tadi

Memasak saja biasanya memakan masa selama 2 jam. Ibu biasanya masak yang simple sahaja dan biasanya akan mengambil masa selama 1 jam. 1 jam berikutnya ibu akan berehat, kadang- kadang terlelap, kadang- kadang xdapat berehat kerana si kecil sudah terjaga.

Begitulah rutin harian seorang ibu. Memang patut seorang ibu digelar supermom tau, sebab ibu xkan berehat selagi kerja rumah masih belum selesai.

Antara Surirumahtangga Dan Engineer

Tidak pernah Ibu fikir, suatu hari nanti Ibu akan bergelar seorang surirumahtangga sepenuh masa. Ini bukan impian Ibu, Ibu bercita- cita mahu menjadi seorang guru. Cita- cita ini ialah impian yang Ibu tanam dari zaman sekolah rendah lagi.

Tetiba bila berada di politeknik yang beraliran kejuruteraan cita- cita Ibu juga turut bertukar. Masa ni tekad hati Ibu ingin menjadi seorang jurutera, bahasa glamournya engineer. Jadi Ibu berusaha bersungguh- sungguh untuk merealisasikan cita- cita Ibu itu.

Oleh kerana keputusan SPM Ibu yang cukup- cukup makan je, Ibu bermula dengan sijil, seterusnya diploma dan akhirnya ijazah. Ibu telah habiskan masa 8 tahun untuk pengajian semata- mata untuk menjadi seorang engineer.

konvokesyen-unimap-jurutera

Percaturan Allah lagi hebat, Ibu berkahwin sejurus selepas tamat peperiksaan akhir di universiti. Namun cita- cita Ibu tetap Ibu teruskan. Setiap hari Ibu menghadiri temuduga untuk bergelar engineer, namun sekali lagi Allah menguji.

Ibu disahkan hamil anak pertama, tiada lagi kilang yang sanggup mengambil seorang engineer lepasan universiti tempatan tanpa pengalaman dan rekod kerja.

Akhirnya, bermulalah kerja Ibu di rumah. Ya, dengan kehamilan anak pertama ibu akhirnya bergelar seorang surirumah sepenuh masa. Bergelar surirumah bukanlah satu kerja yang mudah. Tiada masa untuk goyang kaki, tidur sepanjang hari atau mengadap televisyen 24jam seperti yang diperkatakan oleh orang ramai.

Lagi pula jika anak semakin bertambah dan tinggal pula dengan mertua. 24jam ibu terisi dengan kerja- kerja rumah yang berlambak. Nak tahu kerja apa? Kita sambung esok la ye..heheh

Eh, ada jugak yang sama situasi seperti Ibu ek? Jom sharing cerita korang kat ruangan komen dibawah.

0
Your Cart