Menangani sakit biasa sewaktu hamil part 1

Perubahan hormon, bentuk fizikal badan dan emosi membuatkan bakal- bakal ibu berdepan dengan pelbagai masalah sepanjang usia kandungan. Sebenarnya semua wanita melaluinya cuma ada yang teruk, ada yang ringan.

Rasa sakit- sakit ini pastinya merisaukan wanita yang pertama kali mengandung. Ini sudah tentu kerana sebagai ibu kita mesti risau tentang kesihatan diri dan bayi di dalam kandungan.  Mari kita lihat apa yang biasa dialami oleh ibu mengandung dan cara mengatasinya.

Mabuk/ Loya

morning sickness

Morning sickness merupakan masalah biasa yang berlaku dalam 12 minggu yang pertama, malah ada yang berlarutan sehingga masuk trimester ke 2. Dianggarkan lebih 70% wanita mengandung mengalaminya.

Perkara ini tidak menjejaskan bayi dalam kandungan sekalipun anda kuran makan. Yang penting pastikan anda minum secukupnya untuk mengelakkan dehidrasi.

Saranan untuk anda:

  • Makan dalam kuantiti yang kecil tapi kerap (5-6 kali sehari)
  • Elakkan makanan pedas dan berminyak atau makanan yang sukar dihadam seperti daging merah.
  • Asingkan makan pejal dari cecair.. Jangan makan nasi denagn buah tembikai dalam masa ang sama.
  • Makan biskut atau keropok ikan kira- kira sejam sebelum anda bangun dari katil

Sekiranya anda lansung tidak boleh makan, pening dan muntah yang serius, sila berjumpa doktor demi memastikan anda tidak mengalami hyperemesis gravidarum– keadaan yang serius yang boleh menyebabkan berat turun mendadak, jantung berdegup laju dan hb rendah.

banner-naikkan-hb-1

Sakit belakang

Perubahan yang berlaku pada tubuh disebabkan oleh berat badan yang bertambah. Perubahan hormon mengendurkan otot, kandungan semakin besar, serta penyimpanan air dalam badan menyebabkan masalah sakit belakang. Sakit ini bertambah teruk di waktu malam dan peringkat akhir kehamilan.

Elakkan mengangkat barangan dan melakukan kerja rumah yang berat. Jangan gunakan kasut tumit tinggi untuk bekerja dan jangan berdiri terlalu lama dalam satu- satu masa.

Boleh lakukan senaman ringan untuk bahagian belakang badan. Pastikan anda menjaga postur badan semasa duduk dan tali pinggang materniti mungkin dapat membantu.

Sakit Tulang Belakang & Lenguh2 Badan Buat Ibu Ini RImas, Sampailah…. from iReach HD on Vimeo.

Kaki kejang

Rasa sakit yang sangat kuat secara tiba- tiba pada kaki atau betis adalah tanda anda mengalami kekejangan. Ia biasanya berlaku pada waktu malam dan di awal pagi. Kesakitan ini boleh dikurangkan jika anda menarik jari- jari kaki ke atas atau mengurut bahagian yang kejang. Senaman ini dapat membantu. Cubalah:

  • Bengkokan kaki anda dan luruskan kaki ke atas dan ke bawah sebanyak 30 kali.
  • Pusing kaki anda sebanyak 8 kali pada satu arah dan 8 kali pada arah bertentangan
  • Ulang dengan kaki sebelahnya.

Selain senaman, anda boleh minum banyak air, bersenam secara kerap,makan sumber kalsium dan banyakkan potasium dalam badan dengan mengambil buah pisang.

Anemia

Macam-macam komplikasi boleh terjadi masa hamil; salah satunya ialah anemia. Anemia ni terjadi bila kandungan hemoglobin (sel darah merah) dalam darah kita rendah. Sel darah merah ni sangat penting tau sebab dia lah yg bawak masuk oksigen ke setiap sel- sel tisu dalam badan.

Cara nak tambah sel- sel darah merah? Dengan zat besi. Malang sekali, kebanyakan ibu yg hamil ni kekurangan zat besi dalam simpanan bagi memenuhi keperluan badan (sebab dah ada bayi dalam perut).

Kalau betul-betul  serius, memang kena masuk wad. Itu lah yang terjadi pada Kakak Aya kita ini. Siap dah kena warded pun degil lagi tu tak nak dengar nasihat kakaknya.

Apa jadi bila tak dengar nasihat? Boleh tengok sendiri cerita adik beradik ni dalam video di bawah.

http://vimeo.com/ireachhd/adikdegil
Apa yang kakak Lin kita guna? Boleh rujuk artikel cara naikkan hb.

Artikel ini bersambung..Tunggu ye.. Nanti Ibu akan share tips mengenai spotting, bengkak kaki, rasa panas dan masalah keputihan semasa mengandung dalam part 2.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge