Tag Archives anak pandai membaca

Cara Mudah Mengajar Anak

Menurut Ibu Rose ada cara paling mudah untuk kita mengenal gaya belajar anak. Melalui pergerakan mata dia. Biasanya gaya belajar ini kita akan dapat nampak semenjak anak umur 3 tahun ke atas.

Anak visual biasa matanya ke atas. Sebab dia nak tengok gambar atau membayangkan gambar. Anak ini senang belajar menggunakan gambar, televisyen, filem dan buku.

Anak audio matanya biasa ke tengah, tapi muka anak biasanya akan ke tepi sebab anak nak tadahkan telinga untuk mendengar apa yang kita perkatakan. Kena banyak lagu atau cara belajar yang berirama .

Anak kinestetik anak matanya akan pandang ke bawah. Kinestetik dia gabungan rasa/ emosi dan pergerakan. Anak ini kena banyak bermain sambil belajar.

Saya sudah kongsikan ciri- ciri bagi mengenal anak belajar gaya mana. Boleh rujuk semula posting saya yang lalu.

Anak Auditory
https://bit.ly/2J51KEv

Anak visual
https://bit.ly/2PEDV8N

Anak kinestetik
https://bit.ly/2NMdbRS

Kenapa nak kena tahu gaya anak kita jenis mana? Sebab paling utama ialah tidak mahu kita naik marah ketika mengajar anak.

Biasa sangat kita baca kisah seorang mak yang tertekan sebab ajar anak, anak tidak dengar atau tidak masuk. Lepas tu kita boleh cakap

“ini yang aku malas nak ajar anak aku ni, ajar bukan nak faham. takpalah nanti suruh cikgu je ajar di sekolah”

Jangan kawan- kawan. Kita perlu sedaya upaya ajar anak sendiri dirumah. Di sekolah hanya sokongan sahaja. Pendidikan bermula dirumah, kita adalah guru pertama anak- anak kita.

Kenal anak kita untuk kita terjaga emosi.

wujudkan suasana bagi anak suka membaca di rumah

Mewujudkan suasana belajar di rumah

Perkara pertama sekali bagi ibu bapa yang ingin anak boleh membaca awal ialah dengan mewujudkan suasana membaca di rumah. Mungkin ibu bapa semua boleh mengaplikasi tips mudah ini untuk mengajar anak membaca awal

1. Pastikan setiap rumah ada rak buku. Tidak perlu besar, pastikan ianya sesuai dengan saiz ketinggian anak- anak syurga kita. Ini adalah bertujuan supaya anak mudah mengambil buku setiap kali mereka terasa ingin membaca.

mini-library-untuk-anak

2. Bahagikan masa belajar kepada 3 sesi setiap hari.

  • Pagi antara jam 10 pagi hingga 11 pagi
  • Petang antara jam 2petang hingga 3 petang
  • Malam antara jam 8 hingga 9 malam

3. Setiap sesi mulakan dengan membaca doa hendak belajar dan ibu bapa harus memberitahu anak apa yang akan mereka belajar pada sesi tersebut. Contohnya “ Muhammad Iman, hari ini kita belajar suku kata ye. Mulai mukasurat 10 hingga 11.

4. Tidak perlu mengambil masa terlalu panjang. Cukup sekadar 10 hingga 15 minit 1 sesi.

5. Ajarlah anak secara santai, sambil bergelak ketawa atau bawakan anak secawan air kesukaannya bagi menarik minatnya supaya belajar

membaca-bersama-bayi

6. Pastikan anda hadir pada sesi pembelajaran. Anak lebih menghargai jika anda berada di sisi.

7. Selain buku, wujudkan juga kad imbas atau mainan yang edukatif bagi menghilangkan rasa bosan anak terhadap buku.

8. Setelah sesi habis pastikan ibubapa semua beri pujian dan pelukan pada anak. Jadi anak akan tahu, ibu dan bapanya sayang pada mereka, jika mereka rajin belajar.

Tipsnya mudah dan praktikal. Selamat mencuba ye ibubapa cemerlang semua. Demi anak syurga kita.

Ransang otak anak dengan mainan edukatif

Memilih permainan yang mampu jadikan anak bijak

Pilih permainan berpendidikan atau yang menggunakan logik akal supaya si manja boleh menggalakkan percantuman antara sel-sel kompleks pada otaknya. Selagi si manja berfikir, maka sel otaknya akan terus berkembang dan dirangsang, maka lebih tinggi keupayaan IQ.

Skil menyelesaikan masalah: Mainan seperti blok kiub digunakan untuk mencipta apa juga model atau mainan yang menyuai padankan dua unit yang berpasangan. Contoh mainan:

1. Wooden blok ABC

2. Flashcard kayu berslot

3. Lego ABC

4. Literacy Fun Game

mainan berpelajaran untuk anak 1 tahun
Skil berfikir: Puzzle bagus untuk stimulasi sel-sel otak anak dan gambar yang menunjukkan sifat berlawanan seperti besar-kecil, keras-lembut, tinggi-rendah dan sebagainya.

1. Puzzle Abc, 123 dan huruf hijaiyah

2. Wooden clock

3. Wooden shape puzzle

4. Multipurpose study box

puzzle asah skil berfikir anak
Skil bahasa dan sosial: Buku bergambar, mainan puppet, bermain dengan cermin, membuat buku skrap dan sebagainya.

1. Softbook bayi bijak

2. Siri buku boneka comel

3. Kamus bergambar jenis board book

4. Flashcard

buku boneka untuk anak setahun
Skil imaginasi: Main peranan dengan apa juga permainan, bermain dengan pasir, tanah liat, melukis dan membaca buku cerita.

1. Kinetic sand

2. Bermain di tepi pantai

3. Buku mewarna upin dan upin

5. Kanvas mewarna

anak setahun membaca buku
Skil emosi: Bernyanyi, bermain sorok-sorok, binatang peliharaan, anak patung.

1. Islamic children song

2. Vcd mengenal huruf hijaiyah

3. Smart pen upin dan ipin

softbook bayi
Skil ingatan: Buku yang mempunyai bunyi-bunyian seperti bunyi binatang, kotak memori yang mengandungi barang-barang yang memerlukan anak meneka isinya dan lain-lain lagi.

1. Tap genius

2. Activity soft book

3. Islamic doll

4. Apple learning quran

apple learning quran

Kesemua permainan dalam gambar di atas ialah sebahagian daripada testimoni pelanggan Ibu. Kepada yang berminat untuk dapatkan mainan edukatif yang sesuai dengan umur anak boleh terus ke page Ibu di facebook http://on.fb.me/1JQP8vz atau whatapp ke 0175082443. Ibu sedia membantu anda!

Risiko Anak Tidak Pandai Membaca Di Sekolah

Ada juga orang yang mempertikaikan pada saya kenapa perlu susah-susah nak mahirkan anak membaca semasa kecil sedangkan nanti kita akan hantar ke sekolah. Jadi biarlah cikgu tu yang ajar, kalau tak nanti cikgu tak ada kerja pula.

Agak sedih kerana masih ada yang berfikiran begini. Zaman sudah jauh berubah. Hakikatnya sekarang nak masuk darjah 1 pun dah ada peperiksaan khas untuk menentukan kelas mereka.

Kawan saya guru sekolah rendah berpesan, pastikan anak dapat masuk kelas pertama sebab jika masuk kelas belakang, besar kemungkinan sampai bila-bila pun disitulah dia.

jika anak sukar membaca

Risiko anak yang tidak pandai membaca semasa darjah 1:

1. Banyak ketinggalan sebab silibus darjah 1 sekarang sangat jauh berbeza dengan zaman dulu. Tidak tahu membaca akan menjadikannya pelajar paling corot dalam kelas.

2. Hilang keyakinan diri dan menyebabkannya sukar untuk bersaing dengan rakan- rakan sebaya.

3. Ketinggalan dalam pelajaran kerana cikgu tidak sempat fokus kepada mengajar membaca sahaja disebabkan mengejar silibus pembelajaran.

4. Ibubapa terpaksa bersusah menghantar anak ke tuisyen khas. Ini menyebabkan pertambahan kos hidup keluarga.

5. Anak akan keletihan kerana jadual yang pada tuntuk ke kelas tuisyen dan mungkin menyebabkannya hilang minat untuk belajar kerana merasa terbeban.

Ini cara Ibu mengajar anak membaca dirumah sebagai persediaan untuknya ke tadika dan seterusnya memasuki alam persekolahan.

Anak- anak jika selalu diberi tengok vcd- vcd pembelajaran, otak mereka akan cepat tangkap. Cara Ibu ialah pasang vcd fonik ni setiap hari, Ibu dah mula semenjak umur Iman 2 tahun selang seli dengan vcd mengenal huruf hijaiyah. Anak tidak fokus pun tiada masalah asalkan anak dengar.

Dan ianya berkesan, di umur 3 tahun setengah, apa yang kita ajar anak mudah cam dan mudah kenal. Sebabnya anak sudah ada pembelajaran tu semua dalam memorinya, dan bila waktu belajar yang betul, otaknya akan recall balik setiap apa yang dilihat pada golden age nya.

https://youtu.be/phbQAVyT1rs

Sila download video ini atau dapatkan vcd fonic dengan kami. Vcd fonic juga sesuai digunakan bersama buku mengajar anak membaca.

Promosi bulan ini hanya RM65 sahaja. Anda akan mendapat: Vcd fonic+ 8 buah buku ajar anak membaca + 1 buku kamus bergambar.

abm anak 5 tahun

Bagaimana meminta maaf pada anak

Dalam banyak perkara, Ibu yakin inilah perkara yang paling susah untuk dilakukan oleh kita sebagai ibubapa. Perlu Ibu tekankan kat sini, kita bukan lah ibubapa dizaman dahulu yang tidak pernah berbuat salah, kita adalah manusia biasa, yang selalu melakukan kesalahan terutama kepada anak sendiri.

Jadi jika kita mahu menjadi ibubapa role model kepada anak, mulakan latihan meminta maaf kepada anak atas perkara yang pernah melukai atau menyakiti hati anak kita. Contohnya kita memarahi anak kerana mereka mengganggu kita semasa kita penat, memukul dan membentak anak atas kesalahan mereka yang remeh temeh.

Mulakan berlatih meminta maaf daripada anak kita. Persoalannya kenapa perlu minta maaf? Tambahan pula kepada anak- anak sendiri? Sebenarnya anak memerlukan contoh atau role model yang anak boleh dijadikan contoh. Adakah kita suka apabila anak berbuat salah dengan rakan sebayanya, tetapi tidak mengakui kesilapan itu sebab tak pernah nampak ibu atau bapa meminta maaf.

ajar anak minta maaf

Masalah mental bangsa kita ialah ego, enggan mengakui kesilapan sendiri dan meminta maaf. Bandingkan saja dengan bangsa jepun yang mudah meminta maaf tetapi sanggup membunuh diri sendiri akibat malu apabila berbuat salah. Bukanlah maksud Ibu di sini mahu anda memnbunuh diri, namun sikap merendahkan hati dan meminta maaf itu adalah tanda jiwa yang besar dan sebaiknya dipupuk dari awal usia lagi.

Anda boleh mengikuti cara ini untuk memohon maaf kepada anak:

• Mengaku. Jika memang Anda salah, Anda harus mengakuinya di depan anak.

• Tenang. Sebelum anda meminta maaf dengan tenang, anda perlu menenangkan diri terlebih dahulu.

• Ikhlas. Ketika meminta maaf, anda harus ikhlas. Anak biasanya akan mengetahui anda ikhlas atau tidak, jadi harus ikhlas dan buangkan ego.

• Terus terang. Berterus terang tentang permohonan maaf anda secara langsung dan tidak berbelit-belit. Anda haruslah memohon maaf atas sikap anda bukan keperibadian anda. 

• Jangan menyalahkan. Sebelum atau sesudahnya permohonan maaf, jangan sesekali menyebut ayah bersikap begitu kerana anak. Hal ini akan menyebabkan anak berasa bersalah. 

• Berbincang. Ajak anak melihat kembali kepada masalah berlaku dan cadangkan suatu cara yang akan dilakukan jika masalah yang sama kembali berlaku.

• Jangan Berlebihan. Minta maaflah dengan sewajarnya, kerana memang anda yang salah dan perlu meminta maaf walaupun bukan dengan anak sendiri.

cara-minta-maaf-pada-anak

• Lupakan. Semua orang biasa berbuat salah, jadi sesudah minta maaf dan cari jalan keluar, lupakan masalah tersebut dan berusahalah untuk tidak mengulanginya lagi.

• Ajarkan cara menjawab permintaan maaf dari orang lain. Anak perlu tahu dengan ayat “Ya, ibu maafkan kamu,” berguna untuk mengajarkan anak memaafkan kesalahan orang lain.

Memang tak mudah menjadi pihak yang salah kerana semuanya jadi serba salah. Namun masalah yang datang tentu jadi pembelajaran yang baik bagi ibubapa dan juga bagi anak itu sendiri. Semakin dewasa anak kita, hubungan pun semakin indah dan intim.

Bebaskan Anak dari Sifat Penakut

Lazimnya ibu bapa akan menakutkan anak untuk menghalangnya daripada melalukan sesuatu yang tidak diingini. Contohnya untuk menghalang anak pergi ke dapur, ibu akan mengandaikan ada ketakutan dalam kegelapan.

Perkara begini adalah merupakan salah satu sebab anak menjadi penakut dan sukar menghadapinya. Perasaan takut ini memberi impak negatif dalam tumbesaran emosi anak. Justeru wajarlah kita didik anak- anak syurga kita supaya hanya takut pada Allah yang Esa.

cara bagi anak berani

Kenal Allah

Untuk mengatasi ketakutan ini, anak- anak perlu dididik dengan mengenali Allah dan memahami apa iti iman. Pendidikan iman yang mantap dalam diri anak sedari kecil akan menjuruskan perasaan dan emosi yang hanya takutkan Allah. Apabila nak faham maksud iman kepada Allah, akan timbul sifat YAKIN dalam diri bahawa Allah sentiasa menjaganya dan sentiasa dekat dengannya tanpa mengira masa dan ketika.

Selain itu, berikan kepercayaan pada anak untuk memikul tanggungjawab dan boleh membuat keputusan sendiri. Bagaimanapun lihatlah kepada umur dan dan kemampuan anak. Pastikan tanggungjawab yang diberi mampu dipikul dan perbuatan itu ada manfaatnya untuk anak.

Kepercayaan yang ibu dan ayah berikan akan menanam sifat yakin dalam diri anak, pengalaman melakukan hal tersebut juga membentuk persepsi kehidupan yang baru buatnya. Persepsi ini penting untuk membenam perasaan takut yang bersarang dalam hati anak.

Bergaul

Setelah anak mencapai usia yang mampu berfikir atau lebih tepat 3 tahun, anda perlu dedahkan anak dengan aktiviti masyarakat. Ajarkan cara bergaul dengan rakan sebaya, yang lebih dewasa dan juga yang lebih muda.. Pergaulan yang luas dan kenalan yang ramai dapat menghilangkan rasa takut dalam dirinya dan melahirkan keyakinan serta keberanian.

Bagi ibu- ibu yang hebat, macam mana nak urus anak-anak kita supaya tak kacau masa nak buat kerja? Apa nak buat dengan diorang agar takde lah berebut- rebut iPhone dengan kita lagi dah? Jawapannya, ada dalam video ni,

Jika berlaku kesilapan dalam pergaulan, misalnya anak berebut mainan dengan rakan, elakkan menegur anak di hadapan kawan- kawanya. Ini akan mengagalkan usahanya untuk melenyapkan rasa takut malah akan menambah perasaan rendah diri dan kurang keyakinan dihadapan kawan- kawannya tadi.

Selain itu, untuk menghilangkan perasaan takut ini, kita terlebih dahulu perlu menghindari perbuatan menakut- nakutkan anak. Tidak kira apa tujuannya, yang penting ia harus dihentikan. gantikan dengan penerangan yang jelas mengenai perbuatan itu. Terangkan kenapa anak tidak boleh ke dapur sendirian setelah suis dimatikan, anda boleh beritahu anak yang nanti anak akan terlanggar meja dan akan berasa sakit.

Jiwa kental

Didik anak supaya berhadapan dengan perasaan takutnya. Contoh jika anak takut pada gelap, ajar dia bagaimana untuk  menghadapi suasana itu. Duduk bersama anak dalam gelap dan suruh anak mengambil sesuatu yang disukai di tempat gelap itu. Jika dilakukan secara berterusan ia akan menghindari perasaan takut pada anak.

Justeru kepada semua pembaca ibudoakan.com, perasaan ini boleh dihindari daripada terus menerus menetap dalam diri anak kita. Tindakan harus dimulai sekarang agar perasaan tersebut tidak akan menjadi penghalang kepada kejayaan anak di masa hadapan. Persiapkan anak untuk menjadi individu yang kental jiwanya dan tegar berdepan dengan sebarang halangan sesuai dengan pesan Nabi SAW : “mukmin yang kuat lebih baik dan disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah”

Aktiviti main pasir untuk ransang minda anak

As salam kepada semua ibu bapa anak syurga..

Sudah dekat dengan cuti meraikan tahun baru cina. APA aktiviti atau rancangan yang sudah dirancang bagi menghabiskan masa berkualiti dengan anak dan keluarga tersayang? Seronok bukan apabila dapat melakukan aktiviti bersama- sama. Apatah lagi jika mainan atau percutian itu mampu meransang minda anak- anak.

Ibu sekeluarga suka menghabiskan masa bersama- sama di tepi pantai. Pantai pilihan mestilah di negeri kelahiran Ibu iaitu Terengganu. Pantainya yang cantik, putih, bersih dan luas adalah menjadi pilihan Ibu untuk anak bermain. Bukan mandi laut ye, hanya melakukan aktiviti main pasir bersama- sama.

cara-bantu-anak-autisme
Gambar hiasan

Kadang- kadang terdetik, alangkah bertuahnya jika tinggal di tepi pantai, anak- anak bebas bermain tanpa batasan waktu dan tempat. Tahu tak kenapa? Aktiviti main pasir ini sebenarnya sangat bagus untuk anak- anak syurga kita. Jom baca apa kebaikan main pasir yang Ibu petik daripada buku 100 aktiviti untuk anak.

Bagaimana aktiviti main pasir bantu perkembangan anak

1. Meransang motor halus

aktiviti bagus untuk anak

Menggengam, menghancurkan, menggumpal dan menyelerakkan pasir  membantu membina otot kasar dan otot halus. Anak- anak boleh berlari, melompat, berguling, menggali. Dan jika di pantai pula anak-anak boleh belajar berjalan di pasir yang kering ataupun basah.

2. Menjadikan deria lebih peka

Pasir adalah bahan deria yang sempurna untuk kanak-kanak yang suka kepada sentuhan. Kanak-kanak mahu menyentuh segala-galanya dan sentiasa mencari input sentuhan.  Dengan pasir anak- anak akan menyentuh, memerah, dan bermain dengan gembiranya.

3. Menulis dan melukis

Sebelum kanak-kanak cukup bersedia menggunakan pensil untuk belajar menulis, mereka perlu diberi peluang untuk mengamalkan kemahiran melukis dan pra-penulisan mereka dalam bahan pelbagai deria. Bermain pasir adalah jawapannya.

Kanak-kanak boleh menggunakan jari atau alat-alat kecil untuk menulis dan melukis. Ini boleh memberikan mereka beberapa input deria tambahan dan membantu mereka mengamalkan genggaman pensil mereka tanpa menggunakan pensil.

4. Pemikiran kreatif

mainan pasir di rumah

 

Pasir boleh dimain dengan pelbagai cara dan gaya. Caranya tidak terhad seperti bermain bola yang hanya menyepak dan baling. Apabila bermain pasir, anak terdedah dengan cara bermain yang tidak terhad dan disini penjanaan idea kreatif itu berlaku. Setelah adanya idea, ada pula perlaksanaan bagaimana nak jadikan idea itu berlaku.

Di sini lah kenapa terapi pasir sangat bagus untuk kanak- kanak  autisme. Dengan memberikan kanak-kanak itu sebesen pasir bersama-sama dengan beberapa alat, bahan-bahan untuk acuan atau bangunan, anda memberikan anak bahawa peluang untuk menjana idea kreatif.

5. Aktiviti ceria

Bermain pasir adalah aktiviti yang amat menceriakan anak. Boleh main macam-macam permainan dengan pasir ni. Acuan yang ada boleh bina kreativiti anak seperti bina highway/trek untuk kereta mainan, buat bangunan, buat tempat tinggal binatang – binatang.

Kesan : anak2 dapat mengenali/merasai ciri-ciri pasir, bina konsep fahami isipadu dan dapat belajar untuk handle alatan yg digunkan (fine motor).

6.  Dari segi perkembangan bahasa dan juga sosial

Tanam mainan dalam pasir dapat bina kefahaman walaupun kita tak nampak objek tersebut, namun sebenarnya objek itu ada di situ. Ia juga membantu dalam memisahkan anak- anak dengan ibu bapa dalam tempoh tertentu dengan rasa selamat masih ada dalam diri anak2. Contoh tanam dinasour: anak- anak boleh berangan menjadi arkeologist.

kinetic sand original

Tahu tak, sekarang ada pasir yang boleh dibeli dan boleh bermain dirumah. Namanya kinetic sand. Jadi tiada alasan lagi untuk ibu bapa bermain aktiviti yang bagus ini dengan anak- anak. Berminat hendak dapatkan kinetic sand? Sila Klik Sini atau terus hubungi saya di whatapp 0175082443.

Kesalahan Yang Biasa Ibu Buat Ketika Bagi Arahan Pada Anak

Rasa bahagianya hidup apabila anak yang dilahirkan mendengar kata, tidak membantah arahan dan sentiasa bersikap taat kepada arahan ibu bapa bukan? Namun adakah kita tahu cara kita mendidik anak supaya mendengar arahan kita itu adalah salah?

Pernah tak berlaku situasi begini:

Situasi 1: Dikedai makan

Mama : Rayyan, tak mahu panjat2 kerusi tu..
Rayyan terus juga panjat- panjat, tidak hiraukan arahan mama
Mama terus sembang-sembang dengan kawannya, mama fikir selagi tak panjat tinggi- tinggi, its ok!

Situasi 2: Di dapur

Mama : Rayyan, jangan main air dalam bilik air tu
Rayyan terus main air dalam bilik air
Mama terus sambung masak kat dapur, biarlah dia main air kejap, sekurang- kurangnya aku boleh memasak tanpa gangguan.

Situasi 3: Diruang tamu

Mama : Dah kemas mainan ni Ruqayya, dah malam ni
Ruqayya : Tak nak, Yaya nak main lg.
Mama terus membiarkan Ruqayya bermain lagi, sambil tu on fb, dapat gak tengok- tengok cerita kawan kat fb sekejap.

Anda juga mungkin meminati buku magik.

anak membantah

Ini kita panggil kaedah keibubapaan yang tidak konsiten. Tanpa disedari Mama telah menghantar arahan ‘Kalau mama bagi arahan tidak perlu ikut pun, mama bukan serius pun’. Seterusnya, di lain hari anak-anak telah terbiasa untuk tidak mengikut arahan mama.

Yang seharusnya dilakukan ialah seperti berikut:

Situasi 1

Mama : Rayyan, jangan panjat- panjat kerusi tu
Rayyan tidak mengikut arahan
Mama kira dalam hati..1..2..3.. ulangi arahan kali kedua
Rayyan masih tidak mengikut arahan
Kira lagi dalam hati..1..2..3
Sekiranya Rayyan tidak lagi mengikut arahan, terus angkat/ tarik Rayyan daripada terus memanjat kerusi
***Dilarang membebel

Situasi 2

Mama : Rayyan, jangan main air dalam bilik air tu
Rayyan tidak mendengar arahan
Mama kira dalam hati 1..2..3..
Ulangi arahan
Mama kira dalam hati 1..2..3
Sekiranya Rayyan tidak lagi mendengar arahan terus matikan air dan bawa keluar Rayyan dari bilik air
***Dilarang membebel

Situasi 3

Dalam situasi memberi arahan untuk melakukan sesuatu, digalakkan memasukkan teknik foreshadowing. Situasi 1 dan 2 adalah melarang melakukan sesuatu. Situasi 3 ni lebih kepada nak memberi arahan.

Mama : Ruqayya, lagi sepuluh minit kemas mainan ye, dah malam ni, masa untuk tidur.
Masa ini tawar menawar masih boleh dilakukan (Jika Ruqayya meminta lebih masa sekitar 10 hingga 15 minit). Ingatkan Ruqayya sekali lagi.
Mama : Ok lagi 5 minit tau.
Selepas masa tamat..
Mama : Ok times up, jom kemas mainan.
***Dilarang tawar menawar/membebel.

Jika Ruqayya terus kemas baguslah, jika dia enggan Mama terus kemas separuh dan ambil tangan Ruqayya untuk ambil mainan dan masukkan dlm bekas.

Perkongsian daripada bengkel keibubapaan..

Dengan ini kita telah menghantar arahan kepada anak-anak ‘ Jika mama memberi arahan, mama adalah serius, lain kali kalau mama beri arahan saya perlu ikut’.

Jelas kan kenapa biasanya anak- anak lebih mengikut arahan bapanya. Kerana arahan bapa lebih jelas tanpa sebarang bebelan berbanding seorang ibu. Tegas dan padat. Itu arahan yang sampai pada anak.

Semoga Allah mempermudah urusan kita mendidik anak-anak syurga kita. Berjumpa lagi di artikel yang lain untuk tips yang lain pula.

Anak anda kerap demam? Cuba kuatkan antibodi anak dengan multivitamin.

Bagaimana Pengusaha Kantin Sekolah Mengaut Untung

Pagi ini hangat dibincangkan di forum- forum berkenaan dengan sikap pengusaha kantin yang sangat tidak patut dilakukan kepada anak- anak syurga kita. Ibu copy paste disini apa yang terkandung dalam whatapp berantai itu.

Pagi tadi dibincangkan di dalam televisyen, betapa kotornya sesetengah pengusaha kantin di sekolah menganiaya kanak-kanak naif. Bayangkan anak-anak darjah 1, berwajah kesian, suci, alami perkara-perkara di bawah:

bekal ke sekolah

1. Murid yang dah bayar dengan duit besar, tapi tidak kembalikan duit baki. Murid berlalu pergi tanpa diberitahu. Dua-dua pihak rasa tidak bersalah.

4. Apabila murid bertanya harga, pelayan memberitahu, “Dua, seringgit,” sedangkan boleh diberitahu harga seunit “Satu, lima puluh sen.”

5. Yang kasihannya, anak ini beli saja dua unit, sedangkan dia cuma perlukan satu.

6. Harga secawan (saiz kanak-kanak) air minuman sirap penuh adalah RM1, hampir menyamai harga segelas di luar untuk dewasa.

7. Ini lagi sedih, anak ini cuma ada 50 sen di tangan. Maka, dapatlah dia separuh cawan.

8. Tidak boleh saya bayangkan betapa tergamaknya anak-anak tidak berdosa diperdayakan.

9. Walaupun diketahui syarat sah pihak jualbeli haruslah mumayz/baligh, namun situasi begini amat menyedihkan.

10. Satu lagi kes, bila ramai murid beratur ambil makanan, sampai di hujung barisan, ada makanan yang habis.

11. Ada kes lain, bila dah bunyi loceng, anak ini tak jadi makan. Ditinggalkan begitu saja, terus masuk kelas kelaparan.

12. Wahai ibu bapa, kita sajalah penyelamatnya. Mari kita budayakan semula amalan bekal makanan.

13. Jika satu Malaysia ibu bapa sediakan bekal, alamat pengusaha kantin pun kena fikir cara lain untuk cari makan.

14. Ada sesetengah pengusaha yang melarang anak yang bawa bekal makan di kantin. Abaikan saja undang-undang ini. Bawah pokok pun tak mengapa. Kenangan terindah.

15. Anak-anak yatim lagi macam mana? Hai sayunya hati.

16. Cerita pasal makan ni, semua orang boleh sentap. Kita mak-mak ayah-ayah ni makan sedap waktu tengahari, anak kita makan apa di sana?

bekal ke sekolah

Ibu yang tiada anak bersekolah pun ni sangat terasa dengan situasi dia atas. Kena buat persediaan ni, sikap pengusaha kantin ini memang tidak patut. Jom bersama budayakan semula amalan membawa bekal ke sekolah. InshaAllah esok, Ibu akan cuba kongsikan resepi dan menu ringkas yang boleh disediakan oleh ibu- ibu yang sibuk.

Boleh juga bekalkan anak dengan makanan nutrisi yang sihat dan bagus untuk elakkan anak keletihan disekolah.

Anak menangis di tadika.. Cuaknya seorang ibu

Salam sejahtera..

Sepanjang minggu lepas, pelbagai keletah dan ragam anak diupload ke dalam wall facebook ibubapa masing- masing. Ada yang ceria, yang gembira dapat teman baru, ada yang menangis, tertidur keletihan, tak kurang juga yanga boleh menyesuaikan diri dengan suasana baru samaada di sekolah, tadika atau playschool.

Ibu juga turut sama teruja untuk menghantar anak ke tadika pada tahun hadapan. Tahun ini Ibu mulakan dengan pendidikan asas al Quran di kelas Al Baghdadi dahulu untuk Muhammad Iman. Kelas al Quran ini hanya diadakan pada hujung minggu sahaja.

tps bagi anak ke sekolah

Ok, balik pada tajuk di atas. Satu isu yang sangat buat ibu bapa susah hati ialah masalah anak yang tidak mahu ke sekolah. 2, 3 hari pertama di sekolah anak ok, masuk hari ke 4 cikgu tadika dah telefon cakap anak menangis dan nak balik atau menyebut nama ibunya. Cuak juga jika kita mendapat panggilan sebegini bukan?

Disusuli pula dengan minggu kedua, anak dah buat perangai tidak mahu ke sekolah, macam- macam akal dan alasan digunakan untuk menghalang ibu bapa menghantar mereka ke sekolah. Kadang- kadang si ibu yang marah akan memaksa juga anak ke sekolah, dan terjadilah ‘drama keluarga’ di pagi hari yang indah.

Disini Ibu kongsikan tips bagaimana mahu anak- anak ini ke sekolah tanpa ada drama airmata. Pertama sekali ketahui punca anak tidak mahu ke sekolah. Cuba selidik anak dengan berpandukan point dibawah ini.

  1. Mengelak situasi di sekolah yang menyebabkan dirinya murung atau tertekan
  2. Mengelak daripada bertemu dengan orang yang tidak disukai di sekolah
  3. Mengelak situasi tidak selesa di sekolah seperti tidak siap kerja rumah, kena denda, kena membentang kerja di hadapan kelas, ujian dan sebagainya.
  4. Mahu mendapatkan perhatian daripada ibu bapa
  5. Mahu lebih berseronok dengan ahli keluarga seperti abang atau adik selain ibu bapa mereka.

Ibu bapa perlu mengenalpasti punca anak tidak mahu ke sekolah. Ada hari-hari tertentu, atau masa-masa tertentu? Adakah subjek pelajaran atau seseorang yang anak cuba hindari?

Apa yang boleh kita lakukan

anak menangis tidak mahu ke sekolah

Cuba fahami apa yang merisaukan anak. Kanak-kanak biasanya tidak akan mulakan dulu cerita tentang apa yang dia takut tetapi ibubapa boleh memahami dengan mengajak anak bercerita, atau melukis mengenai sekolah atau rumah. Kaji lukisan anak jika ada.

Berbual mengenai perasaan dan fear (ketakutan) beliau. Tekankan aspek-aspek positif sekolah seperti boleh berjumpa & bermain dengan rakan-rakan, subjek kegemaran dan sebagainya. Jika anak berumur 4 hingga 5 tahun, tanya anak, adakah dia ke tadika dengan rela atau di paksa.

Berjumpa & berbincang dengan guru dan guru kauselor di sekolah. Bekerjasama dengan pihak sekolah. Sekiranya masalah utama adalah buli, berbincanglah bersama dengan pihak sekolah bagaimana untuk menangani buli di sekolah.
Tangani isu-isu keselamatan di sekolah melalui program antibuli dan anti keganasan, bersama-sama dengan pihak sekolah. Sekiranya anak murid mempunyai masalah pembelajaran yang menyebabkan dia tidak mahu ke sekolah, pastikan mereka mendapat bantuan untuk masalah itu.

Bersama-sama dengan pihak sekolah, jadikan sekolah satu persekitaran yang mesra. Ini membantu pelajar merasa ada hubungan baik dengan sekolah dan guru.

Sekiranya anak di rumah sebab tidak mahu ke sekolah, pastikan dia tidak terlalu selesa di rumah. Anak perlu mengikuti rutin sekolah & jadual sekolah di rumah. Jangan biarkan dia menonton tv, tidur, bermain komputer. Masa Mathematik, buat latihan mathematik, masa English, buat latihan English, masa rehat, baru boleh rehat.

Mulakan ‘reward system’ seperti ‘Star Chart’. Setiap hari ke sekolah akan mendapat satu bintang. Cukup bilangan bintang (seperti yang dipersetujui oleh anak), akan dapat hadiah (reward). Reward tidak semestinya barang atau sesuatu yang mahal. Antara contoh reward yang tidak memerlukan wang adalah masa eksklusif bersama ibubapa, atau bermain bersama ibubapa.

Sekiranya masalah tidak mahu ke sekolah berlarutan dan anak mempunyai masalah psikologi seperti anxiety dan depression, dapatkan rawatan.

Sumber: Doktor Norharlina Bahar

 

 

0
Your Cart