Tag Archives anak pandai mengaji

Cara Mudah Mengajar Anak

Menurut Ibu Rose ada cara paling mudah untuk kita mengenal gaya belajar anak. Melalui pergerakan mata dia. Biasanya gaya belajar ini kita akan dapat nampak semenjak anak umur 3 tahun ke atas.

Anak visual biasa matanya ke atas. Sebab dia nak tengok gambar atau membayangkan gambar. Anak ini senang belajar menggunakan gambar, televisyen, filem dan buku.

Anak audio matanya biasa ke tengah, tapi muka anak biasanya akan ke tepi sebab anak nak tadahkan telinga untuk mendengar apa yang kita perkatakan. Kena banyak lagu atau cara belajar yang berirama .

Anak kinestetik anak matanya akan pandang ke bawah. Kinestetik dia gabungan rasa/ emosi dan pergerakan. Anak ini kena banyak bermain sambil belajar.

Saya sudah kongsikan ciri- ciri bagi mengenal anak belajar gaya mana. Boleh rujuk semula posting saya yang lalu.

Anak Auditory
https://bit.ly/2J51KEv

Anak visual
https://bit.ly/2PEDV8N

Anak kinestetik
https://bit.ly/2NMdbRS

Kenapa nak kena tahu gaya anak kita jenis mana? Sebab paling utama ialah tidak mahu kita naik marah ketika mengajar anak.

Biasa sangat kita baca kisah seorang mak yang tertekan sebab ajar anak, anak tidak dengar atau tidak masuk. Lepas tu kita boleh cakap

“ini yang aku malas nak ajar anak aku ni, ajar bukan nak faham. takpalah nanti suruh cikgu je ajar di sekolah”

Jangan kawan- kawan. Kita perlu sedaya upaya ajar anak sendiri dirumah. Di sekolah hanya sokongan sahaja. Pendidikan bermula dirumah, kita adalah guru pertama anak- anak kita.

Kenal anak kita untuk kita terjaga emosi.

Tip Pemilihan Mainan Untuk Anak Speech Delay

Assalammualaikum ibu bapa bahagia semua.

Sebagai seorang penjual edu toy untuk anak- anak, Ibudoakan selalu diminta untuk cadangkan produk yang sesuai untuk anak speech delay. Alhamdulillah, kenalan Ibu iaitu Puan Izana seorang speech therapist ada berkongsi tip dalam permilihan mainan untuk anak yang di sahkan speech delay.

Tanda anak menghadapi masalah speech delay

Anak speech delay mempunyai masalah kemahiran bercakap seiring usianya. Sepatutnya:

Diusia 1 tahun- 1 setengah tahun dah boleh menyebut perkataan mudah seperti mama, ibu, baba, ayah

Diusia 2 tahun anak sudah boleh gabung 2 patah perkataan seperti “Nak makan”, “Dah habis”

Di usia 3 tahun anak sudah boleh gabungkan 3 hingga 4 patah perkataan seperti “Ibu ada burung atas pokok”

Tahap anak lambat bercakap pelbagai mengikut kemahiran asas

  1. Eye contact– bila bercakap dia boleh pandang mata kita, perhatikan apa kita buat
  2. Daya tumpuan
  3. Mengambil giliran– boleh pasing bola, pasing mainan
  4. Meniru- kemahiran paling susah bagi anak speech delay iaitu meniru apa yang kita cakap
  5. Menyesuaikan gambar- Tahap matching skills
  • Objek- dengan objek
  • Objek dengan gambar
  • Gambar dengan gambar
  • Gambar dengan gaya
  • Bermain

Sebagai seorang penjual barang mainan, soalan yang wajib ditanya pada mak ayah ialah “Apa target therapist untuk anak”

Contoh jawapan:

  • Melatih eye contact dengan orang
  • Nak anak lebih focus
  • Nak anak boleh bermain bersama kawan- kawan yang lain
  • Nak develop fine motor anak

Antara cadangan mainan:

Knob puzzle

Jangan bagi puzzle ABC, Nombor atau aliff ba ta dulu. Puzzle abc, 123 dan aliff ba ta boleh beri untuk anak speech delay 4 tahun ke atas.

Pemilihan knob puzzle kena ada latar belakang yang kosong atau tidak serabut.

Kebaikan knob puzzle:

  • Melatih anak meminta
  • Melatih anak develop motor halus- jika anak sudah boleh masukkan objek dalam puzzle, fine motor anak sudah ok
  • Melatih mengenal gambar
  • Meniru bunyi

Kitchen roleplay suitcase, Bermain masak- masak.

Target meniru percakapan. Paling mudah minta anak tanya mak dan ayah nak makan apa, anak masak. Mama nak air sirap, minta anak sebut sirap, jus, oren, nasi dan sebagainya

Wood cutting fruit and vegetable

Target anak dapat menyamakan objek, untuk fine motor, meminta objek dan mengenal warna/ objek.

Lacing bead

Target belajar meminta, kenal benda/ objek/ warna, latih fine motor jika anak boleh memasukkan tali dalam lubang pada objek

Genius button art/ mushroom nail

Target untuk melatih daya tumpuan anak, mengenal warna

Mengambil giliran selepas ibu letak bead anak ambil bead lain dan letak. Jika anak cabut balik bead maksudnya anak belum mencapai tahap boleh mengambil giliran

Anak akan belajar berkongsi, meminta

Fine motor- anak menolak button tu keluar dari

Matching egg- kemahiran menyamakan benda

Pemilihan Buku

Perlu memilih buku board book bagi memudahkan untuk anak yang mempunyai masalah kemahiran motor membelek buku

Buku tidak boleh melebihi 10 karektor

Cerita kena mudah/ simple

Background/ gambar dalam buku tidak serabut

Mulakan mengenal anak dengan gambar baru kosa kerja

Semoga perkongsian kali ini dapat memberi 1001 manfaat kepada ibubapa yang mempunyai anak speech delay. Paling penting adalah apa jua mainan yang dibelikan untuk anak, ibubapa perlu turut sama bermain dengan mereka.

Artikel ini adalah berdasarkan FB live video daripada Puan Nurul Izana Abdul Rahman ( Speech therapist @Terapis Pertuturan Bahasa )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jadikan keluarga anda, keluarga islam

Assalammualaikum WBT kepada semua pembaca.

Semua pasangan yang sudah berkahwin pastinya mahu menerapkan semua nilai- nilai agama islam di dalam rumah. Memetik kisah yang diceritakan semula oleh saudari Sayatul Adnin di facebooknya, alangkah indahnya jika keluarga kita juga begini bukan?

facebook

Bagaimana caranya kita hendakkan keluarga kita menjadi seperti keluarga guru di atas? Anak- anak kita menjadi seperti 8 orang anak lelaki guru tadi? MashaAllah, jika diterapkan dari kecil nescaya anak- anak kita juga bakal penyejuk hati kita apabila mereka dewasa kelak.

Aktiviti keluarga islam

Hati yang suci menyukai kebaikkan. Justeru murnikan setiap saat dan minit yang ada bersama keluarga dengan melakukan perkara yang disukai Allah SWT demi tidak lain hanya kerana ingin mencari keredaannya. Di bawah adalah aktiviti yang wajib disemai di dalam keluarga kita disamping ilmu dunia.

solat berjemaah

  1. Solat berjemaaah. Jika tidak mampu semua waktu, cukuplah waktu subuh, mahgrib dan isyak.
  2. Bertadabbur (membaca ala quran dan fahami isinya)
  3. Kuliah 10minit selepas menunaikan solat fardhu. Memadai membaca sepotong hadis atau menerangkan terjemahan sesuatu surah.
  4. Menghidupkan malam dengan menunaikan solat tahajud bersama- sama.
  5. Ke majlis ilmu agama bersama- sama.
  6. Amalan sunat seperti puasa sunat setiap isnin dan khamis.
  7. Melihat kebesaran Allah dan mengucapkan subhanaaalah apabila melihatnya sebagai tanda kita mengakui kebesarannya.
  8. Berzikirlah bersama isteri dan anak selepas solat berjemaah. Jadikan ini sebagai amalan harian anda
  9. Bersedekah apa sahaja kepunyaan kita seperti duit, tenaga ataupun ilmu yang ada.
  10. Menunaikan haji atau umrah bersama- sama jika berkemampuan.

Suami sebagai ketua keluarga memainkan peranan penting dalam menentukan hala tuju sebuah keluarga. Bertindaklah sebagai GPS untuk anak isteri samaada ke neraka atau ke syurga selepas mati kelak.

Tatkala ijab dan kabul dilafazkan bersaksikan Allah SWT, maka hak isteri berpindah daripada ibu bapanya kepada suami. Begitu juga dengan ketaatan, suami kini berada di nombor tiga selepas Allah dan Rasul. Maka dengan ikatan ini kita perlulah menunaikan tanggungjawab masing- masing sebagai suami isteri.

tahfiz

Isteri pula berperanan sebagai pendidik anak- anak. Ibu adalah guru dan pembimbing terbaik bagi anak. Maka jika ibu menunjukkan contoh dan amalan yang tidak baik, maka pincanglah akhlak dan jiwa anak- anak dan keluarga sakinah tidak dapat dibina.

Sebagai seorang isteri kita harus sentiasa memperbaiki diri, berusaha untuk berakhlak mulia, tidak meninggalkan ibadah wajib dan mencari ilmu untuk dekatkan diri kepada Allah SWT dan tetapkan matlamat untuk menjadi wanita solehah.

Jagalah akhlak dalam perhubungan ini kerana ini menjadi tonggak utama dan banyakkan bersabar menempuh ujian Allah. Hadis Nabi ada menyebut orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah orang yang paling baik akhlaknya. Sebaik- baik kamu ialah orang yang paling baik akhlaknya kepada isteri kamu.

Adab sopan bermakna menjaga tingkah laku dan komunikasi antara suami isteri dan anak- anak. Sentiasalah menjaga adab sopan ketika bercakap dengan ahli keluarga. Bertuturlah dengan nada yang baik demi menghargai pasangan dan anak- anak. Sesungguhnya Allah SWT menyukai orang yang menjaga lidahnya.

Semoga keluarga kita juga menjadi salah satu keluarga sakinah. Amin. 

Cara mendidik anak dalam kandungan

Assalammualaikum WBT

Tingkah laku dan perasaan ibu semasa mengandung membawa impak besar terhadap watak dan perwatakan anak dalam kandungan. Walaupun islam telah lama menekankan tentang pendidikan yang bermula sejak bayi dalam kandungan, tapi jarang antara kita mengambil perhatian tentang perkara tersebut.

Antara cara pendidikan semasa mengandung

1. Mengamalkan solat wajib dan sunat

2. Mengamalkan zikir

3. Membaca al quran

4. Mendengar muzik yang tenang

5. Membaca buku buku ilmiah

6. Berbual dengan anak dalam kandungan

7. Menjaga adab pergaulan dan emosi

8. Tidak tertekan atau stress

9. Lakukan kerja kerja ringan di rumah

10. Makan makanan yang baik dan halal serta suci

11. Buang segala perasaan dendam, dengki, menghasut dan sebagainya

12. Sentiasa senyum dan bersabar

Kesan sikap ibubapa terhadap anak

kesan-mengandung

Impak daripada sikap ibubapa ketika ibu mengandung terhadap bayi setelah lahir. Elakkan bersikap begini jika anda mahu anak menjadi penyejuk mata dan hati bila besar nanti. 

  • ibubapa sering bergaduh akan melahirkan anak yang panas baran dan ganas
  • ibubapa sering bersedekah akan melahirkan anak yang mempunyai hati yang lembut
  • ibu mengidam benda pelik semasa mengandung akan memberi petanda tidak baik terhadap sikap anak
  • ibu tidak meninggalkan solat akan menghasilkan anak yang mudah mendapat hidayah
  • ibu bermain kayu tiga menghasilkan anak yang gemar pada maksiat dan menjadi derhaka.
  • ibu sering membaca al quran akan menghasilkan anak yang bijak
  • ibu pandai mengawal emosi akan menghasilkan anak soleh dan sentiasa menjadi dominan.

Kekuatan jiwa dan akal kanak- kanak juga ada kaitan dengan kekuatan jiwa dan akal ibu ketika mengandung. Nabi Ismail a.s lahir dari rahim Siti Hajar yang tabah menghadapi ujian. Nabi Isa a.s lahir dari rahim Siti Mariam yang suci dan Nabi Muhammad pula lahir dari rahim Siti Aminah yang sabar menanggung kesusahan hidup setelah kematian suami.

Prophetic-parenting-BM-1

Kepada ibubapa yang ingin mendidik anak cara Nabi boleh dapatkan buku ini secara online di sini. Hasilnya lahirlah manusia manusia yang kuat jiwa dan akal dan jasmani. Demikian juga dengan jiwa anak anak yang lemah, faktor utama adalah bermula daripada saat ibunya mengandung lagi.

Kesimpulannya anak-anak yang bakal dilahirkan ada hubungan rapat dengan perkembangan sikap dan emosi ibu bapa sepanjang tempoh kehamilan. Semua ini memberi kesan ke atas keperibadian anak seperti yang Ibu tulis di atas. Ibu yang baik akan melahirkan anak yang patuh perintah Allah. Jika anda ingin melahirkan generasi pencinta agama dan taat pada ibubapa, amalkanlah amalan- amalam mulia sepanjang kehamilan.

Cara ajar anak mengaji dari kecil

Salam kepada semua pembaca setia ibudoakan.. Maaf kerana Ibu sudah lama tidak menulis tips parenting untuk anda semua. Bagaimana mengajar anak membaca Al Quran seawal bayi.Itu topik hari ini dan Ibu sangat terkesan dengan pengalaman yang dikongsi oleh Puan Lina Karim, ibu kepada darwishdarwisya yang berjaya menghafal 30 surah seawal usia 3 tahun.

darwishndarwisya.blogspot.com

Jom kita baca bagaimana Puan Lina Karim mengajar anaknya mengaji sejak dari kecil. Itulah yang Ibu tengah usahakan sekarang dengan Muhammad Iman dan Muhammad Ikhwan. Semoga menjadi panduan juga pada ibubapa yang lain di luar sana.

Rata rata saya dapati di Malaysia ini ramai yang mula mendedahkan kanak kanak untuk mula belajar samada membaca, mengira atau mengaji umur 4-5 tahun. Sebab itu kita lihat ramai ibu bapa menghantar kanak-kanak bersekolah tadika/pre school umur usia tersebut. Sebenarnya otak kanak-kanak sudah sangat bersedia untuk menerima apa-apa pelajaran sejak lahir.

Otaknya pada waktu ini ibarat sponge yang amat mudah menyerap air jika diletakkan di air. Mengikut kajian sains, pada umur 2 tahun, kapasiti otak kanak-kanak adalah menyamai 80% otak dewasa. Kanak-kanak semuanya sama. Yang membuat mereka berbeza adalah didikan yang kita dedahkan pada mereka pada waktu usia kritikal ini.

cara- ajar- anak-mengaji
Setelah saya mencuba dan nampak hasilnya pada anak saya, saya ingin kongsikan pada semua kaedahnya ini. Apapun saya boleh buat kesimpulan memang benar kata orang bahawa pendidikan bermula dari rumah. Kaedah saya bermula dari bayi baru lahir hingga 3 tahun.

Saya tidak berjumpa lagi sekolah khas yang mengajar bayi baru lahir hingga 3 tahun ke atas di Malaysia ini. Kalau pusat jagaan kanak-kanak memang ada merata untuk umur ini. Maka, si ibu atau bapalah yang perlu menjadi gurunya dan rumahlah menjadi sekolahnya.

Anda boleh menggunakan kaedah ini samada untuk mengajar anak anda ABC dan seterusnya membaca atau Alifbata dan seterusnya mengaji semuanya terpulang pada pilihan anda. Bagi saya ABC boleh belajar di tadika dan di sekolah nanti. Hingga umur anak saya hampir 3 tahun ini, saya tidak pernah mengajarnya A-Z dan kiraan 1-10, bentuk dan warna dalam bahasa Inggeris secara khusus.

Tetapi anak saya sudah boleh mengenal dan menghafalnya sendiri dengan bantuan mungkin dari CD kartunnya atau Barney n Friendsnya. Apapun saya yakin ini kerana otaknya telah dilatih untuk memberi respons yang cepat untuk belajar waktu saya mengajarnya mengaji setiap hari.

Mungkin ada kaedah lain yang di luar pengetahuan saya tetapi ini sahaja kaedah yang saya tahu dan guna pakai sehingga anak saya boleh membaca al Quran sebelum umur 3 tahun. Saya ingin kongsikan kaedahnya kerana saya telah melihat akan hasilnya. Saya dapati ramai yang tidak terdedah tentang mendidik anak dari bayi.

Atau mungkin pernah mendengar tetapi tidak tahu kaedahnya. Semoga perkongsian saya ini memberi manfaat kepada masyarakat Islam bagi melahirkan lebih ramai generasi bijak pandai yang berpegangkan pada al Quran dan as Sunnah. Bagi saya setiap bayi telah dilahirkan dengan anugerah yang tersembunyi dan ibu bapalah yang membantu mengeluarkan anugerah ini MUNCUL untuk mereka gunakan seumur hidup.

Pelaburan Anda untuk memulakan kaedah ini :

1. Beli Buku Al Furqan set beserta CD ( untuk 4 buku beserta CD lagu dan gambar kartun yang menarik. Pasang CD jika anda nak melekakan dia untuk buat kerja rumah. Biasalah ibu letak anak depan TV bagi mereka leka untuk senang kita buat kerja. Anda juga boleh beli CD iqra untuk kanak kanak jenis lain yang menarik dan banyak di pasaran.

2. Beli Flash Card Al Furqan dan latih setiap pagi.

3. Gula-gula yg diperbuat dari madu atau bahan yg bagus, Mayfirst bilberry colostrum (kesukaan anak saya), coklat kacang badam atau lain-lain sebagai hadiah kalau habis belajar 1-2 muka surat dengan kita. Boleh mula di beri jika mereka faham akan do n reward system. Kalau kecil lagi tak perlu.

PANDUAN MENGAJAR

buku-ajar-anak-mengaji-iqra

a) Disiplinkan mengaji sekerap mungkin. Saya buat 5 hari seminggu. Dalam seminggu mesti ada 1-2 hari yang saya miss! Selalunya saya akan mengajar paling awal jam 8.30 malam dan paling lambat jam 9.30 malam setiap kali mengaji. Waktu siangnya sentiasalah sibuk sangat sangat termasuklah hari Sabtu dan Ahad.

b) Jangan marah. Selalunya orang cepat naik angin kalau ajar budak banyak kali tapi tak dapat2 juga. Lebih-lebih lagi kalau kanak-kanak tu anak sendiri. Kalau anak orang lain, segan sikit nak marah kerana nanti dia balik mengadu dengan ibu bapanya.

Kalau anda rasa nak marah, tarik nafas panjang-panjang dan bertenang. Ingat jika kita selalu marah kanak-kanak waktu mereka mengaji, mereka akan tidak suka mengaji dan susah untuk disuruh mengaji kerana mungkin phobia.

c) Hanya marah jika mereka tak mahu mengaji.

d) Puji dan tepuk tangan seta buat buat happy jika mereka membaca dengan betul. Beri imbuhan setelah selesai mengikut apa yang mereka mahukan atau apa yang kita janjikan selepas mengaji.

e) SABAAAAR dan tak lupa disiplinkan diri kita sendiri dan anak kita untuk mengaji setiap hari. Jangan expect anak otomatik pandai bila kita sekali mengajar. Ia memang benar-benar mencabar untuk mengajar anak-anak kecil yang berumur setahun dua yang tak tahu nak duduk diam.

Tapi hasilnya lumayan! Bayangkan kita tunjuk flashcard pada budak umur setahun, kalau tak cepat, tangannya tangkas mencapai flashcard tersebut untuk dikeronyok2.

f) Rajin- rajin membacakan surah yang kita ingin anak kita hafal sebelum mereka tidur malam dan sebelum mereka bangun dari tempat tidur waktu pagi. Lama-lama mereka boleh mengikut kita membacanya.. Kalau tak hafal, bolehlah pasang CD mengaji. Saya percaya kalau kita tak menghafal, tetapi nak mengajar anak menghafal, kita pun boleh jadi hafal.

g) Yang paling penting, sentiasa berdoa dan bertawakkal pada Allah untuk kebaikkan yang terbaik buat anak-anak dan kita. Berdoalah di dalam dan diluar solat. Berdoa boleh menimbul sikap positif pada diri kita dalam mendisiplinkan diri untuk mengajar mereka.

Lebih bagus berdoa ketika kanak kanak masih kecil dan tidak lagi banyak dosanya. Ramai yang lalai mendoakan untuk anak dan cuma mula berdoa ketika anak sudah dewasa dan melakukan perkara yang tidak disukai supaya dia boleh berubah. Ketika ini mungkin agak susah walaupun belum terlambat.

Kaedah ini amat sesuai untuk bayi baru lahir hingga 2-3 tahun. Saya dapati jika kanak-kanak 4-5 tahun yang telah didedahkan dengan Ultraman, Doraemon dan bermacam-macam lagi cerita kartun yang pelbagai, tidak mahu mengikuti CD dan program ini mungkin bagi mereka ianya membosankan.

Orang Cakap Sedekah tu Mensucikan Diri. Apa yg Nak Disucikan? Jom tonton video ini

Kenapa Sedekah, Infaq & Zakat itu Wajib? from iReach HD on Vimeo.

Sebaliknya kanak-kanak yang didedahkan dengan CD mengaji/Iqra ini sejak lahir akan teruja melihat flash kad atau buku yang berhuruf sama seperti yang mereka lihat di TV. Ini menjadikan mereka ‘cinta’ al Quran dan seronok bila di suruh mengaji.

Saya ingatkan semula ungkapan Pengkaji Bayi, Dr Robert Titzer menyatakan ‘Windows of opportunity for natural learning is from birth until 4 years old’. Melihat pada anak saya, saya boleh katakan mereka memang mencintai apa yang diajar secara semulajadi.

Ini adalah Kaedah yang saya gunakan pada pertama kali pada Darwisya. Selepas itu adalah sedikit perubahan sana-sini apabila mengaplikasikannya pada Darwish kerana anak lelaki dan anak perempuan tidak sama cara belajarnya.

Itulah perkongsian puan Lina Karim di blognya. Mudah sebenarnya bukan? Cuma keinginan kita itu perlu dipertingkatkan lagi. Dengan keinginan yang membuak- buak ianya akan memudahkan perjalanan kita mendidik anak- anak syurga ini.

Jika anda menghadapi masalah di mana mahu mencari alat bantu mengajar yang sesuai, dapatkan set Al Furqan anda disini http://on.fb.me/1xohAfE atau boleh terus whatapps admin 0175082443

Anak menangis di tadika.. Cuaknya seorang ibu

Salam sejahtera..

Sepanjang minggu lepas, pelbagai keletah dan ragam anak diupload ke dalam wall facebook ibubapa masing- masing. Ada yang ceria, yang gembira dapat teman baru, ada yang menangis, tertidur keletihan, tak kurang juga yanga boleh menyesuaikan diri dengan suasana baru samaada di sekolah, tadika atau playschool.

Ibu juga turut sama teruja untuk menghantar anak ke tadika pada tahun hadapan. Tahun ini Ibu mulakan dengan pendidikan asas al Quran di kelas Al Baghdadi dahulu untuk Muhammad Iman. Kelas al Quran ini hanya diadakan pada hujung minggu sahaja.

tps bagi anak ke sekolah

Ok, balik pada tajuk di atas. Satu isu yang sangat buat ibu bapa susah hati ialah masalah anak yang tidak mahu ke sekolah. 2, 3 hari pertama di sekolah anak ok, masuk hari ke 4 cikgu tadika dah telefon cakap anak menangis dan nak balik atau menyebut nama ibunya. Cuak juga jika kita mendapat panggilan sebegini bukan?

Disusuli pula dengan minggu kedua, anak dah buat perangai tidak mahu ke sekolah, macam- macam akal dan alasan digunakan untuk menghalang ibu bapa menghantar mereka ke sekolah. Kadang- kadang si ibu yang marah akan memaksa juga anak ke sekolah, dan terjadilah ‘drama keluarga’ di pagi hari yang indah.

Disini Ibu kongsikan tips bagaimana mahu anak- anak ini ke sekolah tanpa ada drama airmata. Pertama sekali ketahui punca anak tidak mahu ke sekolah. Cuba selidik anak dengan berpandukan point dibawah ini.

  1. Mengelak situasi di sekolah yang menyebabkan dirinya murung atau tertekan
  2. Mengelak daripada bertemu dengan orang yang tidak disukai di sekolah
  3. Mengelak situasi tidak selesa di sekolah seperti tidak siap kerja rumah, kena denda, kena membentang kerja di hadapan kelas, ujian dan sebagainya.
  4. Mahu mendapatkan perhatian daripada ibu bapa
  5. Mahu lebih berseronok dengan ahli keluarga seperti abang atau adik selain ibu bapa mereka.

Ibu bapa perlu mengenalpasti punca anak tidak mahu ke sekolah. Ada hari-hari tertentu, atau masa-masa tertentu? Adakah subjek pelajaran atau seseorang yang anak cuba hindari?

Apa yang boleh kita lakukan

anak menangis tidak mahu ke sekolah

Cuba fahami apa yang merisaukan anak. Kanak-kanak biasanya tidak akan mulakan dulu cerita tentang apa yang dia takut tetapi ibubapa boleh memahami dengan mengajak anak bercerita, atau melukis mengenai sekolah atau rumah. Kaji lukisan anak jika ada.

Berbual mengenai perasaan dan fear (ketakutan) beliau. Tekankan aspek-aspek positif sekolah seperti boleh berjumpa & bermain dengan rakan-rakan, subjek kegemaran dan sebagainya. Jika anak berumur 4 hingga 5 tahun, tanya anak, adakah dia ke tadika dengan rela atau di paksa.

Berjumpa & berbincang dengan guru dan guru kauselor di sekolah. Bekerjasama dengan pihak sekolah. Sekiranya masalah utama adalah buli, berbincanglah bersama dengan pihak sekolah bagaimana untuk menangani buli di sekolah.
Tangani isu-isu keselamatan di sekolah melalui program antibuli dan anti keganasan, bersama-sama dengan pihak sekolah. Sekiranya anak murid mempunyai masalah pembelajaran yang menyebabkan dia tidak mahu ke sekolah, pastikan mereka mendapat bantuan untuk masalah itu.

Bersama-sama dengan pihak sekolah, jadikan sekolah satu persekitaran yang mesra. Ini membantu pelajar merasa ada hubungan baik dengan sekolah dan guru.

Sekiranya anak di rumah sebab tidak mahu ke sekolah, pastikan dia tidak terlalu selesa di rumah. Anak perlu mengikuti rutin sekolah & jadual sekolah di rumah. Jangan biarkan dia menonton tv, tidur, bermain komputer. Masa Mathematik, buat latihan mathematik, masa English, buat latihan English, masa rehat, baru boleh rehat.

Mulakan ‘reward system’ seperti ‘Star Chart’. Setiap hari ke sekolah akan mendapat satu bintang. Cukup bilangan bintang (seperti yang dipersetujui oleh anak), akan dapat hadiah (reward). Reward tidak semestinya barang atau sesuatu yang mahal. Antara contoh reward yang tidak memerlukan wang adalah masa eksklusif bersama ibubapa, atau bermain bersama ibubapa.

Sekiranya masalah tidak mahu ke sekolah berlarutan dan anak mempunyai masalah psikologi seperti anxiety dan depression, dapatkan rawatan.

Sumber: Doktor Norharlina Bahar

 

 

Usia berapa nak ajar anak solat?

Salam ceria kepada semua pembaca setia tulisan Ibu.

Bila usia terbaik untuk melatih anak solat?

Ini perkongsian daripada Puan Sarah cara dia mendidik anak untuk solat.

“Dhia dah siap pakai telekung!” Ujar Dhia dengan gembira dan tersenyum manja.

Sejak dibelikan telekung Weeda haritu, suka betul Dhia. Semangat dia lain macam bila dengar azan. Terus pergi bilik air ambil wudu’. Habis basah baju Dhia. Walaupun Dhia wudu’ pun tak ikut tertib, tak buat semua rukun tapi Dhia buat action macam kita ambik wudu’.

telekung kanak- kanak

Dhia basahkan muka dan kaki. Lepas tu dah selesai. Terus sarung telekung. Pada Dhia, dah cukup sempurna lah tu. Hehe. Dhia buat saya senyum. Tu belum kira Dhia punya solat. Kadang-kadang tak cukup rakaat. Tertib pun masih tunggang langgang. Angkat takbir terus rukuk pun ada. Memang kelakar tapi itu semua tak jadi masalah buat saya. Anak oh anak. Hehe.

Bila Dhia suarakan dia nak solat sama macam Mama dia, hati saya dah berbunga-bunga. Seronok kerana tak perlu memaksa. Saya pernah tengok ada Mak cik yang bertegas pada kanak-kanak yang belum umur 7 tahun pun untuk menunaikan solat. Kemudian membanding-bandingkan dengan anak lain.

Solat tanpa beban

Agak keras cara dia dan tak kena dengan jiwa saya. Kasihan apabila anak kecil dipaksa buat sesuatu. Kita yang dewasa ni pun tak suka apabila dipaksa kan. Sama lah juga anak kecil.

Saya taknak Dhia membesar dan merasa solat sebagai beban. Saya nak dia solat dengan gembira dan rela hati. Saya akui dari perspektif Islam, umur 7 tahun adalah umur mumaiyyiz. Umur mereka kenal perkara baik dan buruk. Umur itu juga adalah umur untuk bermula solat.

Hadis Abu Dawud kata:
“Perintahlah anak-anak kamu mendirikan solat ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan solat ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (Lelaki dan perempuan).”

Tapi bagaimana nak suruh anak solat apabila tidak pernah didedahkan sebelum ini? Takkan nak terus paksa dia solat. Ish tak elok tu. Deraan mental. Kasihan. Apabila dia buat dalam keadaan terpaksa, ada kemungkinan dia takkan solat bila kita tak nampak. Bila usia dia makin besar, dia merasa beban.

Bagi saya, semuanya bermula dari pendidikan awal di rumah. Kanak-kanak sangat mudah terikut dan meniru tingkah laku orang dewasa. Kita mulakan lah dulu. Mulakan dengan sentiasa solat di hadapan mereka.

ajar anak solat

Didik mereka secara tak langsung dengan bercerita tentang solat. Dan puji apabila mereka mula menunjukkan minat. Tidak ada salahnya kalau dia solat pun tunggang langgang masa permulaan. Dia nak mula solat pun dah kira okey. Selebihnya kita latih dia dengan baik. In sha Allah dia boleh ikut.

“Dhia suka pakai telekung sebab Mama selalu kata Dhia lagi comel dengan telekung. Lagipun telekung Dhia cantik. Warna pink! Dhia suka!” Dhia menambah.

Oleh sebab suka dipuji, Dhia jadi rajin macam ni. Hehe. Alhamdulillah. Sejuk perut mama. Nak anak jadi rajin macam Dhia?

Cuba la telekung jenama Weeda. Masa tu tengah offer harga dia boleh tahan best. Kain dia pun sejuk dan selesa. Ala tapi kalau mahal sikit pun, telekung ni memang kualiti dia tiptop. Anak tak comel pun boleh jadi comel dengan Weeda ni tau.

Selamat ajar anak solat!

Tap Genius- Kaedah Baru Bantu Anak Belajar

smart pen upin ipin

 

 

upin ipin belajar mengaji

 

 

upin ajar anak mengaji

 

Menarik bukan??

Apa bendanya TAP GENIUS ni ?

TAP GENIUS ini adalah sejenis SMART PEN yang direka khusus untuk anak anak berusia 4 tahun sehingga 12 tahun.

mempelajari pelbagai buku buku kanak kanak dengan cara yang lebih menyeronokkan.

Apa yang TAP GENIUS ini boleh buat ?

TAP GENIUS boleh membaca lebih 200 buku kanak kanak yang best best, boleh membaca poster dan juga flashcard serta puzzles.

Ok, inilah gambarnya TAP GENIUS ni…

BERAPA HARGANYA ?

Harga Pasaran TAP GENIUS ialah RM249 dengan Warranty satu tahun

Dimana nak beli ? Ok, boleh beli dengan saya di sini

alat bantu mengajar anak 4 tahun

 

Apakah buku buku yang boleh dibaca oleh TAP GENIUS ?

TAP GENIUS boleh membaca SIRI BUKU ISLMIK UPIN IPIN yang mengandungi lebih 20 tajuk.

Buat masa ini tajuk SIRI BUKU ISLAMIK yang ada dalam stok ialah

BUKU AL- MUQADDIMAH FASAL 1

BUKU SOLAT UPIN IPIN

KAMUS BERGAMBAR UPIN IPIN

3 tajuk buku ini dijual pada harga RM70.

Boleh beli dengan saya juga

Tajuk tajuk yang lain akan mula dipasarkan pada tahun 2015

smart pen mengaji

 

bagaimana bunyinya? Jom tonton video ini

ok, lagi TAP GENIUS juga boleh membaca Koleksi Buku dari Institut Terjemahan dan Buku Malaysia ( ITBM )

Jom kitta Tengok Koleksi BUKU ITBM

anak pandai membaca

Koleksi BUKU ITBM ini mengandungi 4 tajuk buku iaitu

1.Buku Bunny and The Tiger
2.Buku Miss Honey Bee
3.Buku Umang
4.Buku Tanggang

KOLEKSI BUKU ITBM ini dijual pada harga RM60 untuk 4 buah buku

Jom kita tengok setiap satu Koleksi BUKU ITBM yang sangat best ni

Ini dia gambar TAP GENIUS membaca Buku Bunny and The Tiger ( Buku dalam Bahasa Inggeris)

Ini Video TAP GENIUS  membaca Buku Miss Honey Bee ( Buku dalam Bahasa Inggeris)

Dan yang sangat best juga, TAP GENIUS boleh membaca produk dari PAKEJ Little Mukmin

Apa yang ada dalam PAKEJ Little Mukmin

1. Buku Healthy Happy Little Mukmins
2.Buku 5 Little Mukmins
3.Buku We Love to Pray
4. Poster ABC’s of Allah’s Blessings
5.Little Mukmin Learning Tools – Set of 5 Doa Signages

Harga Buku, Poster dan Doa Signages dalam PAKEJ LITTLE MUKMIN ini ialah RM50

Poster, Doa Signeges dan Buku kesemuanya dalam Bahasa Inggeris

Ini dia gambar PAKEJ Little Mukmin

tap genius bantu anak membaca al quran

 

Tap genius boleh membaca poster juga tau

Tap Genius membaca doa

Ok, Lagi TAP GENIUS juga boleh membaca buku buku daripada Koleksi LITTLE HEARTS ( Buku dalam Bahasa Inggeris)

Ada 4 buku dalam Koleksi LITTLE HEARTS

1.Buku Allah for Little Hearts
2.Buku Rasul for Little Hearts
3.Buku Solat & Doa for Little Hearts
4.Buku Values for Little Hearts

Koleksi LITTLE HEARTS yang terdiri daripada 4 buku ini dijual pada harga RM62.90

Anda boleh tengok gambar gambar dibawah

pakejLITTLEHEARTS

 

Video TAP GENIUS membaca Buku Allah for Little Hearts

Sudah  puas tengok banyak gambar dan Video? Best kan..

Ok, so macamana nak beli

Begini lah kami cadangkan

Anda boleh beli TAP GENIUS sahaja pada harga RM249

Tetapi anda mesti mahu buku buku yang boleh dibaca oleh TAP GENIUS kan ?

SO, kami ada buat PAKEJ TAP GENIUS + BUKU

Anda boleh memilih salah satu daripada pakej TAP GENIUS + Buku

PAKEJ PERTAMA

TAP GENIUS dan Koleksi 3 BUKU ISLAMIK UPIN IPIN,

RM249 + RM70= RM319

PAKEJ KEDUA

TAP GENIUS dan  PAKEJ Little Mukmin yang berharga RM299

PAKEJ KETIGA

TAP GENIUS dan Koleksi 4 BUKU ITBM dengan harga RM249 + RM60= RM309

PAKEJ KEEMPAT

TAP GENIUS dan Koleksi LITTLE HEARTS dengan harga RM249 + RM63= RM312

Faham kan dengan Pakej pakej yang dijual ni ?

Atau anda juga boleh mendapatkan TAP GENIUS dengan semua pakej

TAP GENIUS + Koleksi 3 BUKU ISLAMIK UPIN IPIN + PAKEJ Little Mukmin + Koleksi 4 BUKU ITBM + Koleksi 4 Buku LITTLE HEARTS= RM488

Buat masa ini, kami hanya menjual 14 buku yang boleh dibaca dengan TAP GENIUS.

Buku buku yang lain akan mula dipasarkan pada awal tahun 2015.

Okeh minat nak beli ? CARA BAYAR mudah saja

PILIH PAKEJ TAP GENIUS yang anda mahu

tapgenius70

 

Untuk setiap Pakej TAP GENIUS dan buku buku caj penghantaran RM10 dalam Semenanjung Malaysia dan RM15 ke Sabah/Sarawak

Boleh buat bayaran ke Akaun BANK :

Nama Bank : MAYBANK
No Akaun: 113024065441
Nama: AMINAH BINTI HUSSAIN
Email: ibudoakan99@gmail.com

Nama Bank : CIMB
No Akaun: 7053347778
Nama: AMINAH BINTI HUSSAIN
Email: ibudoakan99@gmail.com

Selepas buat pembayaran, sila berikan bukti pembayaran di ruangan dibawah.

Nama Bank : Maybank atau CIMB
Tarikh Bayaran:
Masa Bayaran:
Jumlah Bayaran:
No Rujukan jika ada

Atau anda juga boleh emailkan kepada ibudoakan99@gmail.com bukti pembayaran anda untuk kami buat semakan.

Produk yang anda order akan dihantar selepas kami membuat semakan pembayaran di bank.

Untuk Penghantaran produk, sila SMS/whatapp kepada 0175082443

nama penuh penerima, alamat penerima, No Telefon penerima serta Email penerima.

Pastikan maklumat yang diberi adalah tepat dan lengkap.

0
Your Cart