Tag Archives balm bayi

Anak Suka Menangis, Berjaga Malam dan Payah Tidur

Menjadi ibubapa kepada anak soleh dan solehah memang menjadi impian setiap manusia di bumi tercinta ini. Tapi tidak semudah itu menjadi ibubapa terbaik untuk anak- anak. Terutama di waktu selepas lahir dan waktu kecil anak. Setiap anak yang dilahirkan ada kenangan terindah yang kita akan ingat sampai bila- bila.

Antara masalah yang paling mendatangkan ‘stress’ bagi mak ayah ialah anak yang menangis tak tahu punca sewaktu bayinya. Kenikmatan melihat anak dilahirkan hilang dengan mak ayah sendiri tidak cukup tidur demi menjaga anak tersayang.

Mari kita baca pengalaman ibubapa yang sudi berkongsi cerita mengenai anak mereka semasa kecilnya. Moga jadi panduan pada kita supaya bersedia menghadapi benda yang sama dan kita boleh bersedia dari segi mental dan fizikal demi membesarkan anak tersayang.

Anak baru lahir saya menangis setiap petang dan malam

‘ Awal lahir anak saya tak banyak meragam, banyak tidur kemungkinan sebab penyakit kuning yang berpanjangan. Namun setelah 2 bulan, anak saya akan menangis pada setiap petang sehingga maghrib. Perut dah cek tiada kembung. Puas juga kami berubat ke klinik dan juga kepada perawat islam, tapi anak masih sama.

Malam juga tidurnya tidak sempurna, 2 pagi- 5 pagi anak akan berjaga menangis, ayahnya kena bangun dan bawa anak meronda 1 rumah, barulah anak itu diam dan tertidur dengan sendiri. 6 bulan anak saya berterusan begini ‘- Puan Min

Anak saya payah tidur malam dan mengigau

‘Anak sulung saya dalam fasa tantrum kerana saya tengah sarat mengandungkan anak kedua. Boleh bersalin bila- bila masa sahaja. Tantrum ni saya boleh kawal lagi sehinggalah anak kedua lahir. Anak sulong saya mula tidak tidur siang. Malam pula dia boleh berjaga sehingga 12 tengah malam. Jika tertidur pun anak ini akan bangun jam 4 pagi dan mengigau, menangis dan mengamuk.

Saya keletihan, mana nak jaga anak no 1 dan no 2 jika mengamuk sekaligus. Suami pula bekerja jauh. Keadaan ini berterusan sampai saya trauma bila malam menjelang, stress sangat’- Puan Munirah

Anak eczema dan menangis tak boleh tidur

‘Anak saya ada eczema dari lahir. Saya memang tengah depression sebab anak kedua saya yang menghidap kronik eczema, tiap-tiap malam akan bangun mengamuk sambil menggaru seluruh badan kegatalan sampai ke pagi. Saya dan suami setiap hari tak cukup tidur. Hampir 2 tahun lamanya kami tak dapat tidur yang sempurna.- Puan Fatin

Cukup 3 cerita di atas, saya harap para pembaca sekalian boleh bersedia kuatkan mental dan fizikal jika bakal mendapat anak. mak ayah juga boleh bersedia dengan pelbagai produk alami yang berada di pasaran sekarang, yang mana terbukti boleh menyelesaikan masalah anak menangis dan payah tidur ini.

Salah satunya balm essential oil jenama tasneem naturel. Boleh baca di sini

Tasneem juga ada keluarkan 1 produk yang sangat mesra pengguna dan senang dibawa ke mana sahaja. Mak ayah boleh bawa sleep pillow mist ni jika nak travel dengan anak kecil.

pillow mist bantu anak tido lena

Boleh terus dapatkan pillow mist ini di sini.


Air Gula Sedap Buat Ibu Mengandung

Seperti yang sedia maklum, boleh dikatakan semua ibu mengandung di Malaysia kena melalui proses MGTT yang mana secara ringkasnya dikenali dengan ayat minum air gula. Dari mulut ke mulut, ramai yang mengatakan keseraman mereka dengan air gula yang super duper manis itu.

Apakah itu Ujian MGTT?

MGTT ((modified glucose tolerance test) adalah ujian bagi mengukur respon badan seseorang kepada glukos (gula). Kebiasaanya ibu yang mempunyai berat badan berlebihan atau mempunyai keturunan yang mengidap diabetes akan diminta melalui ujian ini.

Kegunaan Ujian MGTT

Ujian MGTT digunakan bagi tujuan mengenalpasti pesakit pre-diabetis, diabetis dan diabetis semasa mengandung.

Persediaan sebelum minum air gula

Untuk prosedur, ibu-ibu akan diminta puasa bermula jam 10 malam pada hari sebelum temujanji di klinik.

Pagi keesokan harinya,kebiasaannya sebelum pukul 8 pagi di klinik, darah kira-kira 5-10 ml akan diambil buat pertama kali untuk diuji kandungan glukosa. Ibu-ibu kemudian perlu minum air glukosa yang disediakan – 75 mg glukosa dalam 200 ml air kosong.

Dua jam kemudian, darah akan diambil sekali lagi untuk melihat tahap toleransi ibu-ibu pada gula (penghasilan insulin atau tidak) dan kandungan glukos dalam darah.

Secara umumnya bacaan yang biasa di ambil untuk ibu mengandung di Malaysia adalah seperti berikut :

FBS (Fasting Blood Sugar) – Bacaan pertama yang diambil pada sampel darah yang di ambil ketika kita sampai di klinik. Normal : 3.0 mmol/L – 5.5 mmol/L

2 Jam selepas – Bacaan yang di ambil pada sampel darah selepas 2 Jam ibu hamil minum air glukos/air gula. Normal : < 7.8 mmol/L

Reference Range

Normal : < 7.8 mmol/L

Impaired : 7.8 mmol/L – 11.0 mmol/L

Diabetic : 11.1 mmol/L

Biasanya ibu-ibu yang punya bacaan yang berhampiran atau pada borderline akan di minta melakukan ujian sekali lagi. Manakala ibu-ibu yang mempunyai bacaan lebih dari 7.8 mmol/L akan di rujuk untuk melakukan ujian BSP dan seterusnya mendapat nasihat doktor.

Air Gula Sedap

Saya pula setiap kali mengandung kena lalui ujian ini 2 kali. Masa usia kandungan 13 weeks dan kandungan 28 weeks. Ini kerana mak dan ayah mempunyai penyakit kencing manis semasa hayat mereka. Kebiasaannya saya minum air gula ini di klinik kesihatan terdekat, air gula perisa oren dibancuh secara suam. Selepas itu perut akan bergelora nak muntah.

Namun kandungan ke 4 ini, saya cuba cari penyelesaian bagaimana caranya tak muntah bila minum air gula. Rupa- rupanya ada air gula yang tak semanis air gula yang daripada serbuk itu. Tapi hanya boleh didapati di sesetengah farmasi atau klinik swasta sahaja.

Tahun ni baru tau ada air gula best ni. Tapi jarang farmasi ada. Boleh beli air gula ni dan bawa ke klinik kesihatan terdekat untuk mgtt. Tapi farmasi kat perlis ni jenuh cari takde, so pergilah buat mgtt kat klinik swasta.

Alhamdullilah boleh telan dengan sedapnya. Sejuk lagi sebab doktor keluarkan dari peti ais depan mata kite

Rasa macam air soda gitu, ada gas sikit dan tak manis melampau. Cas MGTT kat private perlis RM50 sahaja.

Agent balm Tasneem Tanjung Malim, Perak

Assalamualaikum,

hai mommies hebat semua..
saya Anizhidayu binti Mohd Nazri, mudah mesra panggil je k.niz.

k.niz adalah pengedar balm tasneemnaturel balm baby no 1 di Malaysia.

Kenapa k.niz memilih balm tasneem untuk anak- anak?

NATURAL: ianya 100% menggunakan bahan semulajadi (minyak pati tumbuhan) , jadi k.niz tak risau kalau sapu selalu, xde dah isu overdose..

ūüĎć MUDAH & MEMUDAHKAN: Mudah nak guna..sapu2 je.. tak perlu dah nak potong2 lemon bagai (sblm ni mmg potong lemon la kalau anak demam ūü§≠) ..mudah juga nak bawak travel.

ūüĎć ADA KKM : selamat untuk anak2..dari newborn boleh guna tau..

ūüĎć WANGI & SELESA : Tak memedihkan dan tak panas macam minyak telon yang lain. jadi, xdelah isu kulit baby tak tahan kan..

So, mommies yang nak dapatkan balm tasneem meh roger k.niz. di pelbagai channel pon hado.

ūüöī‚Äć‚ôā COD: AREA UPSI TANJUNG MALIM .

ūüĖĪFB: Anizhidayu Mohd Nazri (https://www.facebook.com/tulip.biru.92)

ūüĖ• FB PAGE: Kiddy Edutoys & Babykit (https://www.facebook.com/kiddyedutoys)

ūüíąSHOPEE : https://shopee.com.my/aniznazri

www.wasap.my/60125144413/balmtasneem

Pengedar balm tasneem ampang, bukit jalil, seri kembangan

 

Assalamualaikum semua.

Saya Hidayah, berusia 28 tahun dan saya adalah seorang mumpreneur yang memilih untuk menjalankan perniagaan secara dalam talian sambil menguruskan tiga orang cahaya mata di rumah.

Menjadi ibu pada usia muda menyebabkan saya suka meneroka ilmu baru yang akhirnya membuatkan saya terlibat dalam perniagaan educational toys, books dan juga Tasneem Naturel.

Ya, niche perniagaan saya adalah bayi dan kanak-kanak dan saya merupakan pemilik FB Page dan Ig hbsixtyonlinestation.

Sememangnya saya adalah penggemar produk bahan-bahan semulajadi menyebabkan saya memilih Tasneem Naturel sebagai kit kecemasan anak-anak saya. Sama seperti ibu di luar sana, saya juga mahukan yang terbaik untuk anak-anak saya.

Produk ini menggunakan EO dan ini menambahkan keterujaan saya kerana sebelum ini saya belum pernah berjumpa produk Muslim yang menggunakan EO.

Fokus Tasneem Naturel adalah membantu 5 masalah utama (Tantrum, Sukar Tidur, Selsema & Batuk, Sembelit & Angin sert a Kulit) yang lazimnya dihadapi anak-anak membuatkan produk ini mendapat tempat yang pantas di hati ibu-ibu di luar sana.

Produk semulajadi yang sangat mesra anak-anak dengan baunya yang selesa membuatkan anak comel anda juga akan jatuh cinta seawal kali pertama guna.

InshaAllah, ibu-ibu yang mahu mencuba berikhtiar dengan produk Tasneem, boleh hubungi atau whatsapp saya di talian +60172535635.

Berminat untuk COD Produk Tasneem Naturel, saya available di Puncak Jalil dan sekitarnya dan penghantaran pos untuk seluruh Malaysia.

Balm Tasneemnaturel ubat semulajadi untuk batuk dan selsema anak

Sesekali anak kita kena demam, batuk dan selsema bagus juga. Ia sebenarnya membantu meningkatkan antibodi anak kita supaya jika terkena demam dari jangkitan kuman yang sama, anak sudah ada antibodi untuk melawan kuman tersebut.

Tapi yang tak tahan jika demam dan selsema itu berpanjangan. Ada juga demam dah kebah, tapi hidung berhingus masih ada. Ditambah pula dengan batuk yang teruk. Kita sebagai ibu dan bapa mesti tidak selesa dengan keadaan ini apatah lagi di anak kecil yang terpaksa menghadap ketidakselesaan ini.

Balm CF-Rub atau coughflu tasneemnaturel

Balm CF-Rub tasneemnaturel dirumuskan khas untuk membantu hentikan batuk dan selsema. Paling penting secalit balm ini dapat bantu anak bernafas dengan sempurna tanpa gangguan kahak atau hidung tersumbat lagi. Apa bahan semulajadi yang ada dalam balm tasneem sehingga dianggap balm magik oleh pengguna? Mari kita lihat:

Minyak pati orange/ oren:

Oren ni bagus sebab kaya dengan antioksida d-limonene. Membantu menghapuskan toksin dalam badan.

Minyak pati kayu putih/Eucalyptus:

Boleh dikatakan semua minyak bayi atau minyak telon di Malaysia menggunakan minyak kayu putih sebagai bahan utama. Boleh dikesan dalam minyak yang berangin dan mempunyai bau yang kuat. Minyak ini membantu mencairkan kahak dan hingus.

Perlu dinyatakan di sini, jumlah minyak pati kayu putih yang digunakan dalam Cf-Rub adalah dos yang sesuai untuk bayi seawal usia sehari.

Minyak Tea trea

Ia merupakan antibiotik yg terbaik. Ia membantu masalah pernafasan melegakan asthma,selesema dan batuk.

Ada juga eo cypress yang dapat menghapuskan kahak yang terkumpul dalam saluran pernafasan dan paru².

Sesuai untuk mengurangkan batuk berkahak, selsema, asthma dan suhu ketika demam.

Lavender

Lavender pula digunakan sebagai ejen penenang anak sewaktu dalam keadaan selsema dan tidak selesa. Baunya yang wangi dapat bantu tenangkan anak dan dapat tidur dengan nyenyak walaupun badan tidak sihat.

Frankinsence

Minyak pati frankinsence juga lebih dikenali dengan nama luban atau tayyibat merupakan tumbuhan yang mempunyai kandungan prebiotik yang tinggi.  Bagus untuk meningkatkan paras antibodi anak dan bayi.

Sapu balm cf 2 kali sehari pada hidung, tulang hidung, dada dan tapak kaki anak. Demam akan berkurangan, selsema cepat kering dan batu akan segera hilang.

Boleh terus dapatkan balm cf rub di sini.

Senarai Stokis dan Agen Tasneemnaturel

SENARAI STOKIS DAN AGENT BALM TASNEEMNATUREL

 PERAK

Zainurulazwa 0172562030 (taiping,perak)

Fazliana sabeli 0194184356 (parit buntar,perak)

Mimi Amira 01126575527 (teluk intan, perak)

Nailatun Sakirah Ahmad 01126337236 (Kg.Gajah, Perak)

Nor Azean Bt Abdul Aziz (kamunting perak) 0175411691

Zawahariana zakaria 0125465148 (Manjung Perak)

nurul aimah bt ahmad zawawi 0193447901 (kuala kangsar, perak)

noorlaili nordin 0195970092 (Taiping, Kamunting)

Nur Adha Mansor 019-7987970 Sri Manjung,Perak

Aniz 0125144413 Kuala Kangsar, Chemor, sg siput

Mia Sowi 0179845321 Simpang Pulai, Ipoh, Perak
Nurul Husna Saadan, 0134004597, Ipoh, Perak
Alin 0174503034 (Batu Kurau, Kamunting, Taiping)

SELANGOR

Noorhayati Zakaria 0122825665 Bandar Tasik Puteri,Rawang

Nadia Sulaiman 0163882681  batu caves, sentul, jalan ipoh, kepong/jinjang, gombak, wangsa maju

Iffa Azwan 0122965320 (Ampang/Bangunan Public Bank)

Aishah Ali 019 2669057 Saujana utama, hill park, pristana, kg merbau sempak

Nuriryanie Yanie 0193103836 Bandar tasik puteri, Rawang

Huda Seksyen 23/17/Plaza Alam Sentral Shah Alam

Liza Manaf 0136691123 Cheras/Kajang

Hasnani 60174307658 kapar, meru

Noraini 011 1006 3027 Sg Buloh

Siti Farhana Mohd Said 0123779429 (Subang Jaya, Selangor)

Azizan Binti Mohd Zan 013-2223059 Gombak, Selangor

solehah +60126441694 (sri kembangan, selangor)

NUR SAKINAH SAFFIAN 0133248187 Cheras, Kajang

Ida 01129081984 Jalan Kebun shah Alam

Tengku noruakmal 0139940495 Jalan kebun,kota kemuning,bandar putera 2 klang

Wan Noormaziah, 011-32695137, Shah Alam, Selangor

norsyahida ahmad 0139227571, sepang & nilai
Suhada 0196192329 Meru & Setia Alam
Najmina Isa Meen 0193739600 Puncak Alam, Saujana Utama, Sungai Buloh
Intan Syafinaz 0122493268 Meru, Alam Budiman, Klang & Shah Alam Seksyen 14
siti zafirah maas 0172881505 sungai besar selangor
Nur Hidayah 017 5610668 Selayang, Selangor
Siti zubaidah yusoff 0193009452 Subang bestari, shah alam
 Noor Alina 0176769603 Pekan Meru, Klang
siti ainatul  0132960396 kajang utama, s13/s14 , petaling jaya
Nurhidayani Yasin  0197688861 malur,jusco maluri.tesco ampang.galaxy ampang,hospital ampang
Rosmawati 0126789787 (shah alam & damansara)
NUR KHALILAH RASYIDAH 019 4737645 BANDAR TASIK PUTERI RAWANG
Noraida Mansor Salak Tinggi, Sepang, Nilai 019-2159927
Nurul Ain 013-6068606 Bandar Putera 2 , Bukit tinggi Klang, Jalan Kebun.
Shuhada 0187818483 (Jalan Kebun, Kota Kemuning & Shah Alam)
Eina Tholhah 0124506731  Shah Alam, Banting, Teluk panglima Garang
Nur shareena 0184631955 Bangi,jalan reko
Fazliana Parlan 019-6156233 Puncak Alam, Shah Alam
 Anis Serenity 0133655071 Menara TM / Shah Alam / Kota Damansara

TERENGGANU

Athirah 013-6044095 Kuala terengganu, marang

tengku norujuliana binti tengku jaafar 0196081224 bukit payong, kuala terengganu

Rozita binti salleh  01116120491 Marang,terengganu

Amira Nadzirah 0174031798 Kijal, Teluk Kalong, Chukai, Kemaman, Terengganu

Yuhaniz 0179284125 Kerteh,paka,kemasik , chukai

Emi sekitar setiu, Langkap 0179172941

Nor’Ain Solehah Ismail¬†0109093007 Kuala terengganu

HAZWANI NURI HUDA 0199342909 KUALA TERENGGANU,KUALA NERUS

MELAKA

Sara 012-616 3455  klebang, tangga batu melaka

Norlela 0133582753 Bemban Jasin, Melaka

Aishah 013-6364062 Uitm Lendu, Alor gajah,Masjid Tanah

 

KUALA LUMPUR

Wan shazwani 0148398302 bangsar,jalan Klang Lama,menara TM,pantai Dalam,Shangri-la KL

Norazni binti abu samah 0176935633 seri kembangan dan serdang

Norazlin 0188741723 (putra heights)

Firzalaila Syarina 0129142767 (Seri Kembangan)

noraini zakaria 0194482314 (kepong,KL)

Syuhaidah 0173453305 (Sg Besi,KL)

Nadya Azhar 0134313378 Bukit Jalil, Puncak Jalil, Sri Kembangan, Sri Petaling,

 

PERLIS

Norshiela 012-560 7861 Beseri

Aminah 0175082443 Padang besar

Zuriha  kangar  019-478 9795

Hishafiqah Che Ishak  0125376802  mata ayer , beseri, kangar ,arau

KEDAH

Nurul huda 0125319076 jitra

Wardah bt Abdul Rahman 0125296690 Sungai Petani

syazwani 0 19-440 6265 (alor setar)

Muslihah 0 13-983 8769 (sg.petani,kedah)

yana 0192809173(Baling,kedah,)

Azreen Ghafar 0165205772 Alor Setar, Kedah

Yana Yahya 0192809173 (Daerah Baling, Kedah)

JOHOR

Anija Hasem 0177310810  Kluang

Sufiah rahmat 013-7216304 skudai, pekan nenas & kawasan sekitar

Yatie 0187627110 gelang patah.

Nurul Aini Mohamed Isa 0134864965 sekitar Larkin,kempas

nor izzati mahamad basar 013 33 22 141 (ulu tiram, johor)

Nur Izzati binti Mohamad Junaidi 0133135890 (kota tinggi)

Atikah Shafii 0136578732 Pasir Gudang, Masai, Johor Jaya

Maizanun bt Mustafa 0197481270 (segamat,johor)

Fiza Shukeree 0143302454 Batu Pahat,Johor

Aimi bte laili 0163281702 Mersing, Johor

Nor izzati 013 3322141 Ulu tiram,johor

Aimi Kluang, Johor 0122274537

Rabiatuadawiyah 019-7171093 Pusat Bandar Johor Bahru

NEGERI SEMBILAN

Nur Atikah bt Abdul Halim 0139985618 (senawang)

Aiman Shafiqa 013-3102390 (Seremban)

Sharifah Mahfuzah 0132478987 Taman Tuanku Jaafar, Seremban, NS

Aziah 0192349207 Seremban, Sikamat & Paroi.

Lynn Jamal 0127163342 sendayan, seremban 2
Husafira 60102989282 Seremban 2 & Sendayan, Negeri Sembilan
Norfaiza Besar 60122202394 Senawang Negeri Sembilan
Noraida Mansor Salak Tinggi, Sepang, Nilai 019-2159927
Madiha 0123940200 Labu, Gadong, Sendayan (N9)

Zuliza Yusoff 0193609310 Seremban,HTJS,Seremban2,Sendayan

PAHANG

siti munawarah zakaria 01121994391 (temerloh, pahang)

Syairah Atiqah Md jani sekitar Kuantan 0169234810

Noor faridah mohamad ida,01129530766,jerantut pahang

SABAH

Saidah Nafisah Binti Khairuddin 0195960387 (sandakan, sabah)

Amyee Rozana Binti Puteh SinSipitang, Sabah 012-8219688

Zen 0198235410 Kota Kinabalu & Kudat.

Saidah Nafisah 0195960387 Beluran,Sandakan

Zue 0122622970(sook,keningau,tambunan,tenom,nabawan)

 

 

SARAWAK

Apheeza 0192898287 sipitang, sabah

Aisyah Zamani 0137786312 (Miri, Sarawak/Senai, Johor)

Laeeba Haslan Miri, Sarawak 0198645144

Nur Amalina Lundu / sematan 0109250354

Nancy Dorhat 013-8125120 COD area mukah/dalat/oya

Lady Vivianey 013-8104357 Kuching/Batu kawa/kota belud

Noradilah – 0134168795 – Kudat, Kota Marudu, Pitas, Paitan Sabah

Hidayah, 0134540247 (kudat, kota marudu sabah)

Dyg.Hazimah 0168502068 Kota samarahan Sarawak/Petra Jaya

LABUAN

Rika Oktavia  0134662781 (Labuan)

Nadzirah Nadzir 0134214178 Labuan

PENANG

NOOR FAZILAH BINTI ISMAIL 0176352499 penang

Sakinah Hamid, USM Penang 0194715407

Madihah 0125421093 Balik Pulau

Hidayah Mansor, 0176187657 Sungai Dua Butterworth, Penang

Madihah 0125421093 Balik Pulau

KELANTAN

Farah 013-9625132 Kota Bharu & sekitar, Kelantan

Elly Zaily Hazmiera 0189574042 Sekitar kb,kubang kerian,kok lanas

Wan Haiera wan Nor 012-9754487 Kota Bharu dan Pasir Puteh

Nur ‘Atikah 0134033694 Ketereh, Kok Lanas, Melor

BRUNEI

Laeeba Haslan Brunei 8291629

 

0
Your Cart