Tag Archives hb rendah

Tanda Hb Rendah

Adakah hb anda rendah?

Adakah anda terlalu letih dalam kehidupan seharian? Mulai bangun daripada tidur rasa letih yang amat sehingga rasa tidak mahu pergi bekerja. Waktu makan, solat dan riadah juga terganggu dek kerana selalu berasa letih. Jika anda menjawab ya pada situasi di atas, sah, anda mengalami tanda hb rendah.

cara-naikan-hb

Hb rendah akan mengakibatkan keletihan yang amat teruk. Keletihan ini berlaku kerana badan tidak mempunyai set darah merah untuk membawa oksigen ke dalam badan. Sel darah merah atau yang kita panggil hb ini adalah protin yang kaya dengan zat besi yang bertugas membantu sel- sel darah merah membawa oksigen daripada paru- paru kepada setiap sel tisu badan.

Jika anda mengalami hb rendah, maka anda akan selalu merasai situasi dibawah:

1. Tiba- tiba rasa tidak boleh bernafas.

2. Pening yang teruk hingga merasakan seolah dunia sedang berpusing

3. Sakit kepala yang teruk, sehingga tahap tidak boleh bangun dari pembaringan

4. Kaki dan tangan sentiasa berada dalam keadaan sejuk

5. Berasa sakit dibahagian dada

6.Selalu rasa gelap atau ingin pitam apabila bangun daripada pembaringan atau bangun daripada tempat duduk.

Apabila oksigen tidak cukup, maka jantung kita perlu bekerja lebih keras untuk membawa oksigen ke seluruh badan, dan inilah penyebab kepada hati selalu berdebar- debar dan ianya boleh membawa kepada penyakit lain jika tidak dirawat.

banner-naikkan-hb-1

Cara merawat dan menghilangkan gastrik ketika hamil

Gastrik kronik SEPULUH tahun tiba- tiba sembuh?

Gastrik memang satu lagi masalah orang zaman sekarang. Ada yang terkena gastrik sebab sengaja tidak makan. Alasan utama ialah nak kurus punya pasal dan ada jugak yang tak sempat nak sarapan & makan tengahari dek terlalu sibuk kat tempat kerja mengalahkan perdana menteri Malaysia.

Apa yang teruknya ialah, sekali dah kena gastrik berkemungkinan besar akan terseksa selama-lamanya. Seksa yang bagaimana? Perut tak boleh kosong atau tak boleh terlalu penuh. Tak kena ulser perut tu dah kira cukup beruntung sangat dah.

HB RENDAH? Sila klik sini untuk kisah wanita ini yang mempunyai hb sangat rendah.

Tapi ia langsung berbeza dengan wanita yang bernama Fara Hana ni. Apa yg buat dia sembuh secara tiba-tiba? Tak sengaja pulak tuh? saksikan sendiri:

Apa itu gastrik?

Penyakit gastrik merujuk kepada keradangan pada lapisan dinding perut. Di dalam perut, terdapat satu lapisan semulajadi yang melindungi dinding perut daripada bahan kimia berasid semulajadi yang sangat diperlukan untuk proses penghadaman makanan di dalam perut.

Keradangan dinding perut berlaku apabila terdapat bahan asing yang menghakis lapisan tersebut di permukaan perut.

Simptom gastrik

Ramai pesakit gastrik tidak mengalami sebarang simptom. Namun, kewujudan penyakit gastrik akan tetap menyebabkan kerosakan kepada dinding perut dan seterusnya menyebabkan kesan-kesan buruk yang lebih serius seperti pendarahan di dinding perut.

Selalunya, pesakit gastrik akan mengalami simptom seperti sakit perut, hilang selera makan, rasa loya dan muntah-muntah.

gastrik-ketika-hamil

Jika penyakit gastrik bertambah sehingga berlakunya ulser perut dan pendarahan di dinding perut, pesakit boleh mengalami masalah najis berdarah yang berwarna hitam atau muntah darah.

Jika merasa anda mempunyai simptom gastrik saya nasihatkan agar tuan atau puan cepat berjumpa pegawai perubatan untuk pemeriksaan lanjut.

Jadi sila cegah gastrik sebelum kena. Doktor Zubaidi dalam artikelnya mengatakan pengambilan protin secara berterusan semasa hamil mampu mencegah gastrik.

Anda berminat untuk mengambil set gastrik seperti Puan Fara Hana di dalam video? Sila hubungi saya selaku agen anda yang sah. Sms/ Whatapp ke 0175082443.

Menangani sakit biasa sewaktu hamil part 1

Perubahan hormon, bentuk fizikal badan dan emosi membuatkan bakal- bakal ibu berdepan dengan pelbagai masalah sepanjang usia kandungan. Sebenarnya semua wanita melaluinya cuma ada yang teruk, ada yang ringan.

Rasa sakit- sakit ini pastinya merisaukan wanita yang pertama kali mengandung. Ini sudah tentu kerana sebagai ibu kita mesti risau tentang kesihatan diri dan bayi di dalam kandungan.  Mari kita lihat apa yang biasa dialami oleh ibu mengandung dan cara mengatasinya.

Mabuk/ Loya

morning sickness

Morning sickness merupakan masalah biasa yang berlaku dalam 12 minggu yang pertama, malah ada yang berlarutan sehingga masuk trimester ke 2. Dianggarkan lebih 70% wanita mengandung mengalaminya.

Perkara ini tidak menjejaskan bayi dalam kandungan sekalipun anda kuran makan. Yang penting pastikan anda minum secukupnya untuk mengelakkan dehidrasi.

Saranan untuk anda:

  • Makan dalam kuantiti yang kecil tapi kerap (5-6 kali sehari)
  • Elakkan makanan pedas dan berminyak atau makanan yang sukar dihadam seperti daging merah.
  • Asingkan makan pejal dari cecair.. Jangan makan nasi denagn buah tembikai dalam masa ang sama.
  • Makan biskut atau keropok ikan kira- kira sejam sebelum anda bangun dari katil

Sekiranya anda lansung tidak boleh makan, pening dan muntah yang serius, sila berjumpa doktor demi memastikan anda tidak mengalami hyperemesis gravidarum– keadaan yang serius yang boleh menyebabkan berat turun mendadak, jantung berdegup laju dan hb rendah.

banner-naikkan-hb-1

Sakit belakang

Perubahan yang berlaku pada tubuh disebabkan oleh berat badan yang bertambah. Perubahan hormon mengendurkan otot, kandungan semakin besar, serta penyimpanan air dalam badan menyebabkan masalah sakit belakang. Sakit ini bertambah teruk di waktu malam dan peringkat akhir kehamilan.

Elakkan mengangkat barangan dan melakukan kerja rumah yang berat. Jangan gunakan kasut tumit tinggi untuk bekerja dan jangan berdiri terlalu lama dalam satu- satu masa.

Boleh lakukan senaman ringan untuk bahagian belakang badan. Pastikan anda menjaga postur badan semasa duduk dan tali pinggang materniti mungkin dapat membantu.

Sakit Tulang Belakang & Lenguh2 Badan Buat Ibu Ini RImas, Sampailah…. from iReach HD on Vimeo.

Kaki kejang

Rasa sakit yang sangat kuat secara tiba- tiba pada kaki atau betis adalah tanda anda mengalami kekejangan. Ia biasanya berlaku pada waktu malam dan di awal pagi. Kesakitan ini boleh dikurangkan jika anda menarik jari- jari kaki ke atas atau mengurut bahagian yang kejang. Senaman ini dapat membantu. Cubalah:

  • Bengkokan kaki anda dan luruskan kaki ke atas dan ke bawah sebanyak 30 kali.
  • Pusing kaki anda sebanyak 8 kali pada satu arah dan 8 kali pada arah bertentangan
  • Ulang dengan kaki sebelahnya.

Selain senaman, anda boleh minum banyak air, bersenam secara kerap,makan sumber kalsium dan banyakkan potasium dalam badan dengan mengambil buah pisang.

Anemia

Macam-macam komplikasi boleh terjadi masa hamil; salah satunya ialah anemia. Anemia ni terjadi bila kandungan hemoglobin (sel darah merah) dalam darah kita rendah. Sel darah merah ni sangat penting tau sebab dia lah yg bawak masuk oksigen ke setiap sel- sel tisu dalam badan.

Cara nak tambah sel- sel darah merah? Dengan zat besi. Malang sekali, kebanyakan ibu yg hamil ni kekurangan zat besi dalam simpanan bagi memenuhi keperluan badan (sebab dah ada bayi dalam perut).

Kalau betul-betul  serius, memang kena masuk wad. Itu lah yang terjadi pada Kakak Aya kita ini. Siap dah kena warded pun degil lagi tu tak nak dengar nasihat kakaknya.

Apa jadi bila tak dengar nasihat? Boleh tengok sendiri cerita adik beradik ni dalam video di bawah.

http://vimeo.com/ireachhd/adikdegil
Apa yang kakak Lin kita guna? Boleh rujuk artikel cara naikkan hb.

Artikel ini bersambung..Tunggu ye.. Nanti Ibu akan share tips mengenai spotting, bengkak kaki, rasa panas dan masalah keputihan semasa mengandung dalam part 2.

Perkara Penting Yang Perlu Diketahui Semasa Hamil Part II

Artikel ini adalah sambungan kepada artikel Perkara Penting Yang Perlu Diketahui Semasa Hamil. Jom kita lihat apa lagi yang perlu kita ketahui di saat kita dikhabarkan berita yang kita sedang berbadan dua.

1. Buku merah

perkara-perlu-buat-semasa-hamil

Jika anda melakukan pregnancy test di klinik, dan di sahkan positif, anda akan terpaksa menunggu 2 hingga 3 jam lagi kerana pada masa inilah jururawat akan membuka buku merah untuk anda. Semua rekod kesihatan anda dan suami serta keluarga akan dicatat pada buku tersebut dan kemungkinan juga anda akan diperiksa oleh doktor sendiri.

2. Degup jantung bayi

Kebiasaannya anda akan diminta menghadiri check up sebulan sekali di klinik ibu dan anak berhampiran. Darah akan di ambil, berat akan ditimbang, tekanan darah akan di periksa dan jika bertuah anada akan dapat mendengar degup jantung anak jika pemeriksaan degup jantung dijalankan.

banner-naikkan-hb-1

3. Kaki Sembab

Sembab atau bengkak pada kaki adalah masalah yang sering dihadapi oleh ibu hamil. Masalah ini boleh menimbulkan ketidakselesaan kepada si ibu kerana menghadapi kesukaran untuk berjalan, solat, dan sebagainya.

Semasa hamil, badan menghasilkan kira2 50% lebih darah dan cecair badan sebagai persediaan menampung bayi yang sedang membesar. Bengkak atau sembab yang disebabkan oleh darah dan cecair tambahan  adalah normal semasa hamil. sembap juga boleh berlaku pada bahagian tangan, muka, kaki dan pergelangan kaki.

4. Berat bayi dalam kandungan

cara-mengetahui-berat-bayi

Perkara ini perlu diketahui oleh doktor untuk memastikan bagaimana proses anda bersalin anda nanti. Berat bayi di dalam rahim boleh dianggarkan menggunakan kaedah ultrasound dan bayi dijangkakan akan berada di sekitar 2.5kg hingga 4 kg semasa bersalin. Jika lebih daripada itu, doktor akan menggunakan kaedah lain seperti pembedahan untuk melahirkan bayi kerana terlalu banyak risiko jika bayi yang besar dilahirkan secara normal.

5.Hb rendah

hb rendah atau kurang darah merah ialah keadaan di mana kepekatan darah merah adalah kurang daripada biasa. Dalam istilah perubatan, seorang yang mengidap kurang darah mempunyai kepekatan darah merah kurang dari 9 gm peratus hemoglobin. Jadi anda perlu maintainkan hb anda dengan bacaan 11 ke atas dengan mengamalkan pemakanan berkhasiat.

 

 

Kenapa Bila Hamil Kena Makan Vitamin?

As salam kepada semua pembaca sekalian.

Hari ini Ibu nak kongsikan pengalaman semasa mengandung. Sebulan setelah berkahwin Ibu disahkan mengandung selama 2 minggu. Alhamdulillah, tidak terungkap dengan kata- kata bila merasai ada janin di dalam rahim Ibu. Pada ketika itu juga suami Ibu meminta batalkan semua temuduga kerja dan fokuskan pada kehamilan sahaja.

natural vitamin

Seperti orang lain juga, Ibu turut mengalami masalah tidak lalu makan, muntah di waktu pagi dan jerawat naik dengan banyakknya pada bahagian belakang badan. Masya Allah inilah pengorbanan seorang Ibu, patutlah Allah memuliakan Ibu dengan 4 kali ganda daripada seorang bapa.

Pertama kali ke klinik untuk membuat buku merah, Ibu dibekalkan dengan 4 vitamin dari klinik. Vitamin B complex, vitamin C, asid folic dan iron tablet. Kehamilan yang pertama Ibu hanya mengikut nasihat doktor dan makan apa yang diberi. Biasanya skip juga, sebab terlupa dan bau vitamin itu sendiri sangat busuk.

Sebelum ni Ibu kurang mengambil berat kenapa vitamin yang 4 ini diberikan oleh klinik?, Apa fungsinya? kalau tidak ambil apa yang akan terjadi? dan banyak persoalan yang bermain di minda hanya setelah menceburi bidang nutrisi denagn salah satu syarikat yang bertapak kukuh di Malaysia ini.

Di sini Ibu kongsikan carta vitamin yang diperlukan oleh seorang ibu hamil. Jadi boleh cek adakah vitamin yang anda makan sekarang ini memenuhi keperluan itu.

fungsi-vitamin-semasa-hamil

Jom kita lihat satu persatu apa fungsi vitamin ini pada ibu hamil

Asid Folic

Menurut pakar nutrisi ibu hamil perlu mengamalkan asid folic jika merancang ingin hamil. Ia memastikan rahim anda subur dan pengambilan asid folic semasa hamil demi memastikan tulang anak dapat terbentuk dengan baik. Apabila ovum bercantum dengan sperma, akan berlaku proses pembahagian dan sel-sel organ semua akan terbentuk. Maka kerana itu amat perlu vitamin sudah diambil untuk membantu pembentukan sel-sel baru.

Vitamin B complex

Vitamin B dikatakan sangat penting untuk pembentukan tulang tengkorak anak di dalam kandungan. Ia juga lebih dikenali dengan vitamin anti stress yang mana boleh menenangkan perasaan ibu- ibu yang tertekan akibat alahan dan badan yang sudah berubah bentuk.

Vitamin C

Vitamin C ini adalah untuk meransang penyerapan zat besi dan asid folic. Ia juga mampu menguatkan imun anak dalam kandungan. Ada satu kajian yang dijalankan secara rawak, ibu-ibu yang tidak mengambil vitamin C semasa hamil berisiko untuk mendapat anak yang mengidap eczema.

banner-naikkan-hb-1

Iron Tablet

Vitamin kecil yang berwarna coklat ini sangat busuk. he he.. Ini lah vitamin yang selalu di’skip’ kan oleh Ibu. Padahal inilah vitamin paling penting kerana ia vitamin untuk menambah darah. Jika kekurangan darah, ibu- ibu boleh pitam, pengsan dan berisiko untuk mengalami tumpah darah semasa bersalin.

Namun masih ada vitamin yang diperlukan oleh seorang ibu mengandung. Selalu sakit gigi atau kaki cramp misalnya. Tanda anda tidak cukup kalsium. Boleh ambil pil kalsium  atau makan makanan yang mempunyai kalsium yang tinggi seperti susu, keju, kurma, badam  dan bayam.

Minyak ikan juga bagus untuk perkembangan otak bayi dalam kandungan. Ia juga membantu perkembangan mata bayi dalam kandungan. Namun suka diingatkan disini berhati- hati memilih minyak ikan yang berada di pasaran. Anda boleh rujuk ciri minyak ikan terbaik untuk minyak ikan yang bagus.

.

0
Your Cart