Tag Archives keibubapaan

Kesan jika selalu tampar, cubit atau pukul anak

Kisah realiti yang biasa terjadi dalam kehidupan kita. Kisah ini di ambil daripada luahan hati seorang ibu di facebook.

Dalam kekalutan nak mengisi perut
yang menjerit- jerit kelaparan
adik pula menangis memulas-mulas badan
menangisnya macam kena dera
sambil angkat baby michelin yang entah berapa kilo ni
saya senduk nasi panas dalam periuk
sambil nangis adik muntah pada baju saya
Allah….
letak pinggan bawa adik ke sinki
cuci mulut dan bersihkan baju
entah bila kakak datang pada kabinet bawah dapur
bederau darah bila mndengar bunyi kaca mencium lantai
bila saya toleh tutup kaca atas lantai
mujur masih intact tidak pecah
tapi disebabkan terkejut
tindakan reflex pertama saya tadi adalah menjerit pada kakak dan memukul tangannya
mak keluar dari bilik dan menyambung marah bila tengok apa yang berlaku
hati saya sayu bila tengok orang lain marah anak saya
sedangkan time tu hati sendiri dah nak menangis sebab pukul dia.
sambil menyuap nasi ke mulut sambil letak adik yang sudah berhenti nangis 
hati saya sebal, sebak dan bagai tidak boleh bernafas
kakak mak bawak ke bilik untuk ditidurkan
tapi tidak sampai 2 minit kakak keluar
terus saya peluk dia minta maaf
semoga Allah ampunkan saya…………

Pertama kali membaca luahan hati di atas, hati Ibu menjadi sebak. Ini kerana jika Ibu berada di tempat dia, entah bagaimana tindakan reflect Ibu, mungkin bukan setakat tampar tangannya, mungkin juga di cubit kulitnya, di marah dengan kata- kata yang tidak sedap didengar. Ya itu tindakan reflect, tindakan yang kita tidak boleh kawal.

Jangan marah anak pada usia 1 tahun

Namun apabila anda baca kesan jika selalu tampar, cubit atau pukul anak dibawah, sudah pasti anda akan mampu mengawal tindakan reflect. Ini kerana kajian menunjukkan kanak-kanak berumur setahun yang sering dipukul (pukulan atau tamparan seperti menepuk punggung, kaki atau tangan ketika melakukan kesalahan) oleh ibu atau bapa mereka akan menjadikan anak tersebut agresif dan degil.

Anda Boleh baca di sini Perlu Ke Pukul Anak untuk menghukum anak cara islam.

Walaupun ibu bapa menganggap ‘pukulan kecil’ itu tidak mendatangkan mudarat kepada anak-anak, namun kajian mengesahkan pukulan kepada anak sekecil usia setahun mendatangkan kesan negatif kepada pembesaran tubuh dan minda mereka.

“Usia setahun adalah tempoh yang paling penting dalam mewujudkan kualiti hubungan antara ibu bapa dan anak-anak,” jelas Lisa J. Berlin, seorang saintis penyelidik di Pusat Kanak-kanak dan Polisi Keluarga di Universiti Duke, Amerika Syarikat.

jom lihat TAP GENIUS..smart pen bersuara upin ipin untuk bantu anak belajar mengaji…KLIK SINI

Tambah Berlin, pukulan kepada anak-anak sekecil usia setahun akan menjadikan mereka kanak-kanak yang agresif seiring penambahan usia mereka. Hasil kajian Berlin telah diterbitkan pada sebuah jurnal Pembangunan Kanak-Kanak keluaran September/Oktober tahun ini.

Berlin dan kumpulan penyelidiknya merujuk kepada data yang diperoleh dari 2,500 responden yang terdiri daripada bangsa kulit putih dan hitam yang berasal dari keluarga berpendapatan rendah.

Menghukum dengan pukulan

Kaji selidik terbabit turut melaporkan tanggapan ibu bapa tentang kerenah anak-anak mereka dan mengapa mereka memilih untuk menghukum anak dengan pukulan.Berlin juga memilih beberapa pemerhati terlatih untuk melakukan lawatan di rumah responden terbabit bagi merekodkan cara interaksi antara ibu bapa dengan anak-anak yang berusia 1, 2 dan 3 tahun.

kesan-hukum-anak

Kira-kira satu pertiga ibu kepada anak berusia setahun memberitahu, dalam seminggu mereka pasti akan memukul anak mereka sekurang-kurangnya sekali kerana kesalahan kecil yang dilakukan anak tersebut.

Setelah data dikumpul, Berlin mendapat keputusan bahawa kanak-kanak berusia setahun pasti akan dipukul sebanyak 2.6 kali seminggu, manakala kanak-kanak berusia dua tahun pula tiga kali seminggu.

Kajian tersebut turut menunjukkan kanak-kanak yang dipukul seawal usia setahun menjadi semakin nakal pada usia dua tahun dan apabila menjelang usia tiga tahun mereka tidak menunjukkan perkembangan yang baik terhadap daya pemikiran mereka.

Berlin dan rakan-rakan penyelidiknya juga melihat kepada impak hukuman seperti menengking, menjerit atau membebel dengan bahasa yang kurang sopan terhadap anak-anak.

Dan hasil kajian menunjukkan hukuman ‘secara lisan’ itu tidak bersangkut paut dengan impak negatif jika ibu tersebut sering memberikan perhatian, kasih sayang dan sokongan kepada anak-anak mereka.

bacalah-anakku

Kajian terdahulu juga melaporkan tabiat memukul anak sering berlaku kepada keluarga berpendapatan rendah.

Kajian tersebut turut menunjukkan bahawa ibu-ibu yang mengadu mereka memiliki anak-anak yang amat cerewet akan terus menghukum anak dengan pukulan sejak anak berusia setahun hinggalah tiga tahun. Tetapi apabila anak yang berusia dua tahun bertindak agresif, si ibu lazimnya mula kurang memukul anak tersebut.

“Mungkin anak-anak yang berusia dua tahun sudah menjadi semakin agresif jadi ibu semakin sukar mengawal sekali gus mereka kurang memukul anak tersebut, tapi itu bukanlah fakta yang kami temui sebenarnya.

“Adat memukul anak ketika mereka buat salah memang telah lama dilakukan oleh generasi terdahulu, tetapi keadaan tersebut semakin berkurangan seiring perubahan zaman.

“Begitu pun memang masih wujud golongan yang mempercayai bahawa pukulan adalah cara yang terbaik mendidik anak kerana mereka juga melalui fasa yang sama ketika kecil, maka sebab itulah tiada salahnya mereka meneruskan tradisi tersebut,” ujar Berlin.

Sering dipukul akan menjadi pemukul

Sementara itu, Professor Madya di Jabatan Pembangunan Manusia dan Sains Keluarga di Universiti Texas di Austin, Elizabeth T. Gershoff, berkata, kajian menunjukkan tubuh kanak-kanak yang sedang membesar memang tidak sesuai menerima hukuman pukulan.

sering-marah-anak

“Boleh dikatakan semua kajian berkaitan amalan memukul anak kecil memberikan impak negatif terhadap tumbesaran anak-anak tersebut, ia hanya membuatkan anak-anak tersebut berhadapan dengan masalah kepada kesihatan mental mereka,” jelas beliau.

Tambah Gershoff, lebih kerap anak kecil itu dipukul semakin berisiko untuk didera oleh ibu bapa.

“Saya tidak mengatakan setiap ibu bapa yang memukul anak-anak itu mendera namun risikonya tetap ada,” ujar Gershoff.

Kanak-kanak secara semula jadinya akan belajar menerusi apa yang mereka alami dan lihat pada persekitaran, jadi mereka juga akan membesar menjadi seorang yang pembengis – HealthDay News.

Sumber: Utusan Malaysia

Tahu tak, menurut Ustaz Don, asap rokok adalah punca kenapa anak atau keturunan kita tidak mengikut apa yang kita harapkan. Jauhilah rokok seperti seorang ayah dalam video ni.

 

Perlu Ke Pukul Anak?

Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi..

Anak-anak merupakan amanah Allah. Kita perlu mendidik dengan sebaiknya semenjak kecil lagi supaya apabila besar kelak menjadi anak yang soleh dan sentiasa taat kepada Allah, Rasul dan ibu bapa.

Dalam mendidik anak ketegasan adalah perlu demi memastikan anak yang sedang dibentuk tidak menjadi degil, keras kepala atau selalu hendak menang sahaja. Jadi bagaimana kita boleh menjadi ibu bapa yang tegas tanpa menggunakan kekerasan yang melampau.

cara-didik-anak-secara-islam

Pukul anak juga perlu dilakukan jika anak terlalu nakal atau tidak menghormati agama dan ibubapanya. Dalam islam ada diajarkan bagaimana cara mahu memukul anak jika terpaksa.

Kenapa perlu pukul anak

Di dalam Islam, memukul adalah tindakan paling akhir sekali sekiranya segala nasihat, tunjuk ajar serta ancaman tidak memberikan apa-apa kesan terhadap anak. Sebelum dijatuhkan hukuman, perkara-perkara berikut perlu diambil kira:

1.Kaji apa kesalahan anak dan cubalah berlembut dahulu.

2. Tengok dulu bagaimana tabiat anak yang membawa kepada kesalahan tersebut. Ada anak hanya jegilkan mata sudah mengetahui salahnya, ada anak yang lain kena membebel baru faham. Jadi kenalpasti apa tabiat anak dan berikan hukuman setakat yang dia mampu terima.

didik anak kaedah islam

3. Mengenakan hukuman dan denda adalah jalan yang paling akhir sekali. Jadi, sebelum peringkat denda dan menghukum, anak-anak mesti melalui proses pemahaman dahulu. Mereka perlu ada contoh tauladan yang baik di rumah dan sentiasa mendapat tunjuk ajar daripada ibu bapa..

Jadi, sudah jelas di sini bahawa, di dalam Islam, ibu bapa dibenarkan untuk mendenda atau memukul anak tetapi mempunyai syarat-syarat yang telah dinyatakan di atas tadi.

bacalah-anakku

Cara memukul anak menurut islam

1. Jangan memukul anak dari lutut keatas. Jangan sesekali menampar wajah anak. Pukul anak mengunakan rotan sebaik- baiknya di bahagian betis anak.

2. Jangan menggunakan tangan atau anggota tubuh kita untuk memukul anak. Jangan menampar, mencubit atau menerajang anak dengan kaki. Ini menjadikan anak bertambah nakal dan tidak boleh dikawal lagi.

3. Gunakan rotan dan pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak.

cara memukul anak 2 tahun

4. Gantung rotan di dinding rumah atau mana- mana tempat yang anak boleh nampak untuk dia tahu apa yang boleh dibuat dan apa yang jangan dibuat , nanti ibu marah.

5. Jangan memukul dalam keadaan yang sangat marah, ini kerana syaitan akan menghasut supaya teruskan memukul anak dan tanpa kita sedar yang kita telah mengerjakan anak itu tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukannya.

6. Jangan sesekali memukul dengan dengan benda keras sehingga meninggalkan bekas kerana bekas itu anak akan ingat sampai bila- bila dan menjadikan anak sebagai seorang pendendam dewasa kelak.

Semoga kita semua dapat mendidik anak dengan penuh rasa kasih sayang. Jangan biarkan anak takut kepada kita kerana rotan atau sifat kita yang suka memukul, biarlah anak memandang wajah kita dengan penuh rasa cinta.

Janganlah kita mengenakan hukuman dan denda sesuka hati dan pastikan anak mendapat pentarbiyyahan sewajarnya kerana itulah selayaknya bagi mereka.

Anak syurga idaman semua. Adakah harus kita layan anak syurga kita dengan kekerasan? Anda juga mungkin ingin membaca ciri minyak ikan terbaik untuk anak

 

Tabahnya diri mu kawan..

Selamat pagi kepada semua pembaca yang dikasihi.

Terima kasih kerana membaca mengenai lirik lagu Arjuna Beta yang Ibu siarkan semalam. Tidak dijangka ramai yang terharu dan tersentuh hati bila membaca entry tersebut. Moga semua pembaca mendapat manfaat daripada kisah Fynn Jamal dan anaknya itu.

Hari ini, masih lagi berkisar mengenai tabahnya seorang ibu. Ya, kenapa ibu? Kerana ibulah yang mengandung,melahirkan dan menyusukan anak. Ibu tiada pengalaman berdepan dengan anak yang mengidap penyakit autisme, cerebral palsy atau sindrom down. Namun antara kawan- kawan ibu ada yang mempunyai anak istimewa ini.

Sindrom Down

Kakak sepupu sebelah suami Ibu mempunyai anak perempuan yang ada sindrom down. Sekarang umurnya sudah 18 tahun. Sudah anak dara sunti. Yang menakjubkan si Sarah ini mampu berdikari dan boleh diharapkan. Emaknya mengidap penyakit kencing manis kerana obesiti, pergerakan sangat terbatas jadi Sarah lah yang mengambil alih semua kerja rumah kecuali memasak.

anak-sindrom-down
Sekadar gambar hiasan

Bagaimana Sarah menjadi seorang yang berdikari? Emaknya tidak pernah menghantar Sarah ke sekolah khas untuk kanak-kanak istimewa kerana kekangan wang dan masa.Rupa- rupanya ia adalah usaha emak dan abang- abangnya sendiri semenjak dari kecil.

Si abang giat menyediakan aktiviti yang ada di sekolah khas untuk Sarah, dan emaknya menyediakan makanan dan latihan dalam mengajar Sarah untuk berdikari. Emaknya tidak pernah memberikan Sarah makanan ringan atau makanan segera. Minyak ikan yang bagus untuk otak diberikan pada Sarah setiap hari. Aktiviti untuk pengidap sindrom down juga abangnya lakukan setiap hari.

Akhirnya inilah Sarah yang sekarang. Matang dan mampu membuat kerja rumah sendiri. Emaknya tiada lagi kerisauan untk meninggalkan anak dara apabila tiba masanya dijemput Ilahi suatu hari nanti.

Cerebral Palsy

Kisah kedua ialah kisah kawan Ibu satu sekolah yang mempunyai anak istimewa yang berumur 3 tahun. Anak yang diberi nama Amni ini mengidap cerebral palsy, dek kerana lemas dalam perut semasa dilahirkan. Semenjak lahir Amni sentiasa menangis sehingga di serang sawan yang mengakibatkan tubuh kecilnya tidak mampu untuk duduk dengan sendiri walaupun usianya sudah 3 tahun.

anak-istimewa
terapi berkuda

Tabahnya hati mu kawan! Selama 3 tahun membesarkan Amni, tiada terdengar rungutan,tiada keluhan atau tiada putus asa terkeluar dari mulut seorang ibu. Yang ada cuma air mata dan muka yang cemas setiap kali Amni diserang sawan. Amni dijaga dengan sempurna seperti 2 beradiknya yang lain, malahan lebih tumpuan diberikan pada Amni.

Jika ditanya pada mamanya, mamanya kan menjawab “Ini amanah Allah, amanah sang Pencipta mesti dijaga dengan baik, apatah lagi ianya adalah anak istimewa”

Jerit perih yang dialami kawan Ibu ini tidak mampu digambarkan didalam coretan ini. Tiada perkataan yang menyamai apa yang kawan Ibu rasa dan hadapi. Sekarang dia sedang berusaha untuk mencari terapi yang boleh membantu anaknya duduk dan memberi respon jika dipanggil.

Namun sekali lagi kekangan wang punca kawan Ibu tidak mampu untuk meneruskan terapi berkuda untuk Amni. “Jauh lagi perjalanan mu anak, mama sedaya upaya akan tinggalkan jalan dan cara untuk kamu terus hidup walaupun tanpa mama disisi.”

2 kisah ini membuatkan Ibu muhasabah diri. Ibu tidak diuji begitu oleh Allah, namun Ibu diuji bagaimana Ibu dapat membantu ke 2 insan yang tabah ini. Terutama dari segi kewangan. Ya, Ibu perlu kaya untuk membantu mereka, Ibu perlu kaya untuk membantu insan lain yang memerlukan.

Jadi penglibatan Ibu dalam bisnes ini adalah betul dan Ibu hanya perlu fokus untuk berjaya dalam bisnes dan membantu orang lain yang memerlukannya. Marilah kita semua menjadi kaya dan menyalurkannya demi agama, bangsa dan negara.

p/s : Kepada ibu-ibu yang mempunyai masalah serupa, boleh kongsikan apa yang patut dilakukan supaya anak- anak seperti boleh berdikari seperti insan biasa. atau terus menghubungi Ibu jika ada cadangan tempat terapi. Terima kasih semua.

Airmata Fynn Jamal

As salam

Malam tadi kerana ingin menemankan anak yang cerah matanya sehingga jam 11 malam, Ibu berkesempatan mengikuti siaran lansung separuh akhir muzik- muzik di TV3. 6 lagu yang pertama Ibu tidak fokus lansung kerana sedang merangka jadual belajar untuk Muhammad Iman.

Namun apabila tiba giliran Fynn Jamal Ibu memaksa mata untuk melihat tv kerana ingin mengenali siapakah Fynn Jamal ini yang telah membangkitkan kemarahan ramai ibu- ibu diluar sana dengan sikap keterbukaannya dalam menceritakan kepada umum status anak angkatnya.

Lirik Arjuna Beta

Tak kanku biarkan walau ribut menyentakmu yang tidur
datang petir menyambar
jengking dan ular–
bonda takkan berundur

nyamanlah arjuna beta
mimpikan yang indah saja
nanti bila kau buka mata
semua tak serupa

kan ada satu ketika kau tak tahu mana nak pergi
jalan betul, anakanda,
tak jelas mata–
ambil yang sarat duri

hiduplah arjuna beta
biarkan jasad yang luka
selama tuhanmu ada
takkan engkau tercela

ngeri tak terbayang mata
bonda takkan ada sentiasa
nanti moga kau tak lupa
bonda memujukmu, anakanda

hiduplah arjuna beta
biarkan jasad yang luka
selama tuhanmu ada
takkan engkau tercela

Indahnya lirik lagu ini kan? Kita lupakan kisah status si Arjuna itu, kerana yang berlalu biarlah berlalu. Jangan diungkitkan kembali dan Ibu yakin Fynn Jamal mempunyai alasan tersendiri kenapa dia bertindak demikian. Hanya Allah, kaum keluarga dan sahabatnya yang mungkin memahami kenapa dia bertindak begitu.

Kita bukanlah siapa- siapa untuk menghukum atau menghentam penyanyi dan pengubah lagu berbakat ini. Berbalik pada separuh akhir tadi, diakhir lagu arjuna beta, airmata Ibu menitis jua. Entah kenapa Ibu terus memeluk si Iman yang telah tidur di sisi Ibu.

Adiknya Ikhwan masih lagi bermain ‘kejuruteraan’ dengan membaiki basikal mininya. Ya Allah, lagu ini serta persembahan Fynn membuatkan Ibu merasa rindu yang teramat sangat pada anak- anak Ibu. Walaupun mereka hanya sedang tidur dan bermain ketika itu.

anak-sakit-ibu-tabah

Benarlah naluri seorang Ibu. Jika apa sahaja yang berkaitan dengan anak kita akan mudah tersentuh. Begitu juga dengan lirik arjuna beta, sang ibu sanggup berbuat apa sahaja demi anak walaupun beribut tidak akan berganjak, tidak akan biarkan tidur si anak terganggu dengan gangguan yang datang silih berganti.

Lirik ini membuatkan Ibu sangat merindui arwah mak Ibu yang sudah hampir 4 tahun meninggal dunia. Yang paling menyentuh perasaan dalam lirik lagu Fynn Jamal ini ialah pesanan buat anaknya. Si anak perlu bersedia jika ibu pergi dahulu dijemput Ilahi.

Bersedia mengharungi suka duka di dunia yang sementara ini, pilih lah jalan yang penuh onak duri agar si anak tahu erti hidup dan bertabahlah wahai si anak jika si ibu tiada di sisi. Seperti sedia maklum si arjuna iaitu anak angkat penyanyi ini mengidap penyakit jantung berlubang dan telah menjalani pembedahan dengan permohonan bantuan daripada orang ramai.

Tabahnya hati seorang ibu walaupun anak yang dibela, yang diambil semenjak umurnya sehari disahkan mengidap penyakit jantung dari kecil. Melalui lagu ini, Ibu dapat rasakan betapa sukarnya konflik dalaman yang dihadapi Fynn. Jika boleh penyakit itu biarlah si ibu yang tanggung.

baby-sakit-jantung

Statusnya sebagai celebriti tidak dihiraukan ketika memohon bantuan untuk anaknya yang memerlukan kos pembedahan. Tiada lagi keraguan untuk memohon pertolongan kerana si kecik arjuna perlukan pembedahan segera demi menyelamatkan nyawa.

Sila klik sini jika anak anda sering demam dan sakit:

Pemakanan anak supaya cerdik dan sihat.

Ibu sememangnya sangat kagum dengan ketabahan hati ibu- ibu diluar sana yang anaknya mengidap penyakit sewaktu kecilnya. Anak yang demam pun susahnya hati, apatah lagi yang mempunyai penyakit seperti jantung, eczema, jaundis dan sebagainya.

Kuatnya seorang Ibu tidak boleh diungkapkan dengan kata- kata dan idak mampu dizahirkan dengan perbuatan. Hanya seorang ibu yang mampu menyelami perasaan ibu yang lain.

Untuk semua pembaca sekalian, Ibu mohon hargailah ibu, emak, mama, mak atau mommy anda jika anda masih punyainya. Si ibu sanggup berjaga malam demi menampar nyamuk yang menganggu tidur anaknya. Sekarang tanya pada diri sendiri, apa yang telah kita lakukan untuk hargai jasa ibu kita. Cukup ke tidak? Bahagia ke tidak ibu kita sekarang?

Untuk semua, dengarkan Fynn Jamal, Arjuna Beta

0
Your Cart