Tag Archives pemakanan sihat

15 makanan untuk kurus yang perlu ada dalam menu harian anda

Siapa yang mampu menahan diri apabila melihat makanan yang manis dan sedap? Bukan sahaja rindukan rasanya malah hiasan makanan dan baunya juga amatlah menggoda sehingga tidak tertahan untuk menikmatinya. Tetapi ada makanan sedap yang mampu menurunkan atau mengekalkan berat badan.

1. Yogurt

Yogurt mengandungi banyak khasiat seperti kalium, kalsium, protein dan vitamin D. Yogurt sangat baik untuk sistem penghadaman dan boleh membuatkan tubuh rasa lebih sihat. Makanlah yogurt tanpa gula atau perisa atau tambahkan sedikit madu untuk kuruskan badan anda hari ini.

2. Kurma

kurma-untuk-kurus

Sarapanlah dengan kurma kerana ia mampu mengenyangkan dan membekalkan tenaga sepanjang pagi. malah ia mungkin masih membuatkan anda kenyang sehingga tengahari, dengan itu anda tidak akan makan sewaktu makan tengahari.

3. Cili dan halia

sesetengah rempah seperti cili dan halia didapati boleh membakar kalori. malah penambahan lada hitam dalam makanan bukan sahaja membantu proses penghadaman, malah ia juga meningkatkan pembakaran lemak sehingga 25%. Jadi tambahkan cili atau halia dan masakan anda.

4. Lemon dan madu

lemon-madu

Jus lemon ditambah sedikit air dan madu dipercayai mampu membantu menurunkan berat badan. Jus lemon kaya dengan vitamin c yang dapat meningkatkan daya tahan tubuh manakala madu pula memiliki nutrisi dan mineral larut lemak

5. Buah- buahan

Dapatkan buah yang mengandungi serat dengan banyak. Serat merupakan nutrien yang penting dalam diet anda. Ia membantu anda supaya kenyang lebih lama dan melawaskan sistem penghadaman juga.

6. Kekacang

kekacang

Kacang merupakan sumber tenaga yang baik bagi tubuh kerana ia mengandungi pelbagai nutrisi penting seperti protein, vitamin dan lemak yang sihat. Kekacang dipercayai dapat menurunkan berat badan dan kadar kolesterol dalam darah anda.

7. Susu suam

Jika anda ingin mempercepatkan proses pelansingan diri, minum susu suam yang tinggi kalsium dan rendah lemak. Pola pemakanan yang tinggi kalsium dan rendah lemak membuatkan berat anda cepat turun. Set kurus shaklee mengandungi susu tinggi kalsium dan rendah lemak.

8. Serbuk oat

Oat sangat bagus untuk menurunkan paras kolesterol dalam darah. Ia juga sekaligus membantu tubuh anda supaya lebih ramping dan lansing.

9. Ubi panggang

Ubi panggang yang disapu dengan minyak zaitun mampu menghilangkan rasa ketagih anda kepada makanan berlemak seperti burger atau kentang goreng.

10. Pizza

pizza-diet

Anda juga mampu menghasilkan piza yang mampu buatkan anda kurus. Sediakan piza dengan toping yang dipenuhi dengan sayuran dan buat sendiri sos piza di rumah menggunakan bahan semulajadi seperti tomato serta minyak zaitun dan tepung gandum yang rendah lemak.

11. Buah delima

Buah delima mempunyai keupayaan untuk mengurangkan lemak pada bahagian perut. Delima hebat melawan lemak sebagaimana ia menolong membawa dalam proses pencernaan.Bahan yang terkandung dalam buah delima itu berkesan dengan membersihkan sistem dan mengurangkan masalah kembung.

12. Mentega kacang

Mentega kacang mengandungi protein dan serat di dalamnya yang boleh membuatkan anda berasa kenyang dalam tempoh yang lama. jadi anda akan tidak makan sebarangan sehingga waktu makan sampai.

13. Popcorn

bertih-jagung

Popcorn adalah makanan ringan yang boleh mengenyangkan. Ia mempunyai lebih banyak protein daripada kerepek ubi dan lebih banyak zat besi daripada telur dan bayam. Popcorn kebanyakkannya lempung dengan udara. Ini menjadikan ia sangat berkesan untuk diet anda.

14. Minyak kelapa

Minyak kelapa mengandungi rantaian asid lemak sederhana. Lemak ini boleh diserap terus ke dalam sel dimana ia boleh segera dibakar dan bertukar menjadi tenaga untuk keperluan tubuh. Menambah minyak kelapa dan menu harian sangan bermanfaat untuk penurunan berat badan.

15. Gula- gula getah

Apabila mulut anda sukar berhenti mengunyah makanan yang lazat, cubalah mengunyah gula- gula getah perisa pudina. Rasa ini membantu menahan keinginan untuk makan

Semoga bermanfaat untuk semua!

Anak tak lalu makan nasi? Nah 8 makanan ringkas yang anak pasti suka!

As salam kepada semua pembaca sekalian. Yang pastinya ramai pengunjung blog Ibu ialah ibu- ibu dan bapa- bapa yang suka kepada ilmu- ilmu dan tips parenting. Ibu suka berkongsi tip- tip parenting dengan ibubapa sekalian kerana Ibu juga mempunyai 2 orang anak kecil yang mempunyai 1001 ragam. Tips dan ilmu yang dikongsi dalam blog ini adalah hasil daripada pembacaan, feedback customer dan pelbagai seminar keibubapaan yang Ibu hadir samada offline ataupun online.

cara bagi anak makan dengan mudah

Siapa kat sini anaknya terlalu memilih untuk makan? Atau tiada selera untuk makan? Anak syurga kita seawal usia 2 hingga 4 tahun memang begini. Apa yang pasti, jika kita dari kecil sudah biasakan anak dengan perasa seperti garam dan gula, anak inilah biasanya yang sukar untuk makan nasi atau makanan berat.

Seawal usia 6 bulan, kita biasanya akan memperkenalkan makanan kepada anak. Dimulai dengan puri buah, bubur dan biskut, anak akan mendapat rasa yang pertama dengan makanan ini. Jadi perlu diingatkan disini, tidak perlu menambah garam, gula atau perasa tambahan dalam makanan pejal yang diberikan pada anak sehingga usianya 2 tahun. Selepas 2 tahun barulah perkenalkan makanan bergaram atau bergula.

Jika anda memang dah bagi anak rasa garam pada usia 6 bulan, anak akan mudah terbiasa dengan makanan yang berperisa. Jadi harapan anak untuk makan sayur adalah amat mustahil sama sekali.

Jadi beringatlah ibubapa sekalian. Pastikan tiada perisa dibenarkan dalam makanan bayi sehingga usianya mencapai 2 tahun. Anak ibu pernah membuat perangai tidak mahu makan nasi selama 2 minggu. Risau Ibu dibuatnya, namun setelah mengolah sedikit menunya, akhirnya tiada lagi masalah penurunan berat badan atau picky eater ni. Jom lihat apa resepi yang anak- anak suka makan selain nasi.

1. Cucur nasi.

jika anak tak suka makan nasi

Blend nasi secawan, Potong kecil- kecil carrot, bawang merah dan daun sup. Masukkan semua bahan kedalam setengah cawan tepung gandum. Kacau sehingga sebati dan goreng. Anak pasti suka apatah lagi dihidangkan dengan segelas air minuman kegemaran mereka. Air kegemaran anak Ibu tentulah minuman coklat buatan bumiputera.

2. Spageti carbonara

spageti-carbonara

Tak payah banyak bahan untuk kuahnya. Memadai dengan susu segar dimasak dengan carrot dan bawang dan dimasukkan sedikit ayam atau daging yang sudah kita cincang atau kisar. Tidak dilupakan sekeping cheddar cheese. Jangan gunakan sosej ye, kalau nak guna sosej juga, biarlah buatan sendiri.

3. Makaroni bakar

Kuah spageti tadi hanya tambah telur dan sedikit daun sup. Gaulkan pada makaroni yang telah direbus dan ditutup dengan sekeping cheddar cheese. Anak pasti tertambat dengan bauan cheese yang semerbak daripada oven kita. Dan pastinya akan makan dengan penuh selera.

4. Bihun goreng singapore

Ketepikan cili. Hanya perlu tumis bawang dengan sedikit potongan udang atau sotong. Masukkan bihun yang telah lembut. Sesuai dihidangkan panas- panas dengan pop corn homemade.

5. Nasi putih gulung

nasi-gulung-telur

Ini selalu trick yang Ibu buat pada anak teruna ibu. Goreng sebiji telur yang telah dipukul sedikit dengan kicap. Goreng dengan nipis dan membuat kepingan besar untuk balut nasi. Nasi yang telah digaul dengan ayam dan sedikit sayur cincang akan dimasukkan kedalam telur itu. Buat seperti swiss roll. Anak- anak pasti tidak bertanya apa dalam gulungan telur yang cantik itu.

6. Pizza

Hanya gunakan roti keping biasa tu, hanya sapu dengan sos dan topingnya kita boleh gunakan ayam yang telah direbus dan dicarik- carik. Masukkan cendawan butang, tomato, bawang dan tutup dengan sekeping cheddar cheese. Anak yang melihat juga pastinya tertawan, apatah lagi ianya masakan ibu kesayangan.

7. Nasi ayam

Anak- anak memang suka makanan yang berkuah. Masakan yang simple seperti nasi ayam mampu mengugat selera anak. Tapi pastikan tiada MSG dalam hidangan. Kiub pati ayam juga tidak perlu digunakan. Hanya rebus ayam, masukkan dalam nasi dan goreng ayam yang lembut, si anak pasti menambah 2 kali.

8. Biskut dan roti

cookies-homemade

Jika anak memang tidak mahu makan nasi, dan asyik makan biskut yang dibeli di kedai, apa kata kita sendiri membuat homemade cookies untuk anak. Blend conflakes jagung atau oat masukkan ke dalam tepung gandum.

Tidak perlu resepi yang canggih- canggih, hanya perlu tahu apa yang berkhasiat untuk anak. Pastikan tidak dimasukkan gula putih dalam biskut kegemaran anak. Guna gula seminimum yang mungkin untuk kurangkan gula dalam badan anak.

Olah Resepi Sendiri

Itu dia sebahagian daripada makanan ringkas yang biasa Ibu masakkan bila anak cakap tak nak makan nasi. Jangan terlalu mengikut buku resepi, sebab bila baca bahan dan cara- cara memasak tu akan membuatkan kita mengeluh. Allah panjangnya cara membuat! Banyaknya bahan yang diperlukan! Ini semua kita boleh olah resepi tu menjadi resepi masing- masing.

Melihat anak makan hasil daripada apa yang kita masak adalah amat menyenangkan hati. Jangan paksa jika anak tidak mahu makan, sebaliknya cuba untuk menyuap anak ketika anak tengah khusyuk bermain atau semasa anak sedang menonton rancangan TV kesukaannya.

Semoga bermanfaat!

Cara merawat dan menghilangkan gastrik ketika hamil

Gastrik kronik SEPULUH tahun tiba- tiba sembuh?

Gastrik memang satu lagi masalah orang zaman sekarang. Ada yang terkena gastrik sebab sengaja tidak makan. Alasan utama ialah nak kurus punya pasal dan ada jugak yang tak sempat nak sarapan & makan tengahari dek terlalu sibuk kat tempat kerja mengalahkan perdana menteri Malaysia.

Apa yang teruknya ialah, sekali dah kena gastrik berkemungkinan besar akan terseksa selama-lamanya. Seksa yang bagaimana? Perut tak boleh kosong atau tak boleh terlalu penuh. Tak kena ulser perut tu dah kira cukup beruntung sangat dah.

HB RENDAH? Sila klik sini untuk kisah wanita ini yang mempunyai hb sangat rendah.

Tapi ia langsung berbeza dengan wanita yang bernama Fara Hana ni. Apa yg buat dia sembuh secara tiba-tiba? Tak sengaja pulak tuh? saksikan sendiri:

Apa itu gastrik?

Penyakit gastrik merujuk kepada keradangan pada lapisan dinding perut. Di dalam perut, terdapat satu lapisan semulajadi yang melindungi dinding perut daripada bahan kimia berasid semulajadi yang sangat diperlukan untuk proses penghadaman makanan di dalam perut.

Keradangan dinding perut berlaku apabila terdapat bahan asing yang menghakis lapisan tersebut di permukaan perut.

Simptom gastrik

Ramai pesakit gastrik tidak mengalami sebarang simptom. Namun, kewujudan penyakit gastrik akan tetap menyebabkan kerosakan kepada dinding perut dan seterusnya menyebabkan kesan-kesan buruk yang lebih serius seperti pendarahan di dinding perut.

Selalunya, pesakit gastrik akan mengalami simptom seperti sakit perut, hilang selera makan, rasa loya dan muntah-muntah.

gastrik-ketika-hamil

Jika penyakit gastrik bertambah sehingga berlakunya ulser perut dan pendarahan di dinding perut, pesakit boleh mengalami masalah najis berdarah yang berwarna hitam atau muntah darah.

Jika merasa anda mempunyai simptom gastrik saya nasihatkan agar tuan atau puan cepat berjumpa pegawai perubatan untuk pemeriksaan lanjut.

Jadi sila cegah gastrik sebelum kena. Doktor Zubaidi dalam artikelnya mengatakan pengambilan protin secara berterusan semasa hamil mampu mencegah gastrik.

Anda berminat untuk mengambil set gastrik seperti Puan Fara Hana di dalam video? Sila hubungi saya selaku agen anda yang sah. Sms/ Whatapp ke 0175082443.

Aktiviti main pasir untuk ransang minda anak

As salam kepada semua ibu bapa anak syurga..

Sudah dekat dengan cuti meraikan tahun baru cina. APA aktiviti atau rancangan yang sudah dirancang bagi menghabiskan masa berkualiti dengan anak dan keluarga tersayang? Seronok bukan apabila dapat melakukan aktiviti bersama- sama. Apatah lagi jika mainan atau percutian itu mampu meransang minda anak- anak.

Ibu sekeluarga suka menghabiskan masa bersama- sama di tepi pantai. Pantai pilihan mestilah di negeri kelahiran Ibu iaitu Terengganu. Pantainya yang cantik, putih, bersih dan luas adalah menjadi pilihan Ibu untuk anak bermain. Bukan mandi laut ye, hanya melakukan aktiviti main pasir bersama- sama.

cara-bantu-anak-autisme
Gambar hiasan

Kadang- kadang terdetik, alangkah bertuahnya jika tinggal di tepi pantai, anak- anak bebas bermain tanpa batasan waktu dan tempat. Tahu tak kenapa? Aktiviti main pasir ini sebenarnya sangat bagus untuk anak- anak syurga kita. Jom baca apa kebaikan main pasir yang Ibu petik daripada buku 100 aktiviti untuk anak.

Bagaimana aktiviti main pasir bantu perkembangan anak

1. Meransang motor halus

aktiviti bagus untuk anak

Menggengam, menghancurkan, menggumpal dan menyelerakkan pasir  membantu membina otot kasar dan otot halus. Anak- anak boleh berlari, melompat, berguling, menggali. Dan jika di pantai pula anak-anak boleh belajar berjalan di pasir yang kering ataupun basah.

2. Menjadikan deria lebih peka

Pasir adalah bahan deria yang sempurna untuk kanak-kanak yang suka kepada sentuhan. Kanak-kanak mahu menyentuh segala-galanya dan sentiasa mencari input sentuhan.  Dengan pasir anak- anak akan menyentuh, memerah, dan bermain dengan gembiranya.

3. Menulis dan melukis

Sebelum kanak-kanak cukup bersedia menggunakan pensil untuk belajar menulis, mereka perlu diberi peluang untuk mengamalkan kemahiran melukis dan pra-penulisan mereka dalam bahan pelbagai deria. Bermain pasir adalah jawapannya.

Kanak-kanak boleh menggunakan jari atau alat-alat kecil untuk menulis dan melukis. Ini boleh memberikan mereka beberapa input deria tambahan dan membantu mereka mengamalkan genggaman pensil mereka tanpa menggunakan pensil.

4. Pemikiran kreatif

mainan pasir di rumah

 

Pasir boleh dimain dengan pelbagai cara dan gaya. Caranya tidak terhad seperti bermain bola yang hanya menyepak dan baling. Apabila bermain pasir, anak terdedah dengan cara bermain yang tidak terhad dan disini penjanaan idea kreatif itu berlaku. Setelah adanya idea, ada pula perlaksanaan bagaimana nak jadikan idea itu berlaku.

Di sini lah kenapa terapi pasir sangat bagus untuk kanak- kanak  autisme. Dengan memberikan kanak-kanak itu sebesen pasir bersama-sama dengan beberapa alat, bahan-bahan untuk acuan atau bangunan, anda memberikan anak bahawa peluang untuk menjana idea kreatif.

5. Aktiviti ceria

Bermain pasir adalah aktiviti yang amat menceriakan anak. Boleh main macam-macam permainan dengan pasir ni. Acuan yang ada boleh bina kreativiti anak seperti bina highway/trek untuk kereta mainan, buat bangunan, buat tempat tinggal binatang – binatang.

Kesan : anak2 dapat mengenali/merasai ciri-ciri pasir, bina konsep fahami isipadu dan dapat belajar untuk handle alatan yg digunkan (fine motor).

6.  Dari segi perkembangan bahasa dan juga sosial

Tanam mainan dalam pasir dapat bina kefahaman walaupun kita tak nampak objek tersebut, namun sebenarnya objek itu ada di situ. Ia juga membantu dalam memisahkan anak- anak dengan ibu bapa dalam tempoh tertentu dengan rasa selamat masih ada dalam diri anak2. Contoh tanam dinasour: anak- anak boleh berangan menjadi arkeologist.

kinetic sand original

Tahu tak, sekarang ada pasir yang boleh dibeli dan boleh bermain dirumah. Namanya kinetic sand. Jadi tiada alasan lagi untuk ibu bapa bermain aktiviti yang bagus ini dengan anak- anak. Berminat hendak dapatkan kinetic sand? Sila Klik Sini atau terus hubungi saya di whatapp 0175082443.

Milk booster semulajadi

Setiap ibu menyusu pasti mahukan penyusuan yang sehingga 2 tahun atau paling kurang penyusuan eksklusif selama 6 bulan namun masalah biasa yang berlaku ialah susu mereka tiada atau susu tidak cukup.

Tahukan anda bahawa, tiada istilah susu tiada atau susu kurang tetapi kita sendiri masih tidak cukup ilmu mengenai penyusuan. Si ibu perlulah kuat semangat dan mempunyai keazaman yang tinggi untuk menjayakan penyusuan ini.

Selain daripada suplemen menyusu yang sedia ada dipasaran, ada juga makanan alami yang boleh menjadi milk booster ibu menyusu. Pemakanan ysng sihat ini boleh membantu ibu mendapatkan susu yang melimpah ruah dan berkhasiat.

tambah-susu-secara-semulajadi

1. Kurma

Makanan sunnah yang kaya dengan pelbagai khasiat, di antaranya adalah protein, serat, glukosa, vitamin A, vitamin C, sodium dan potassium. Ia juga kaya dengan zat besi dan membekalkan kalori segera yang diperlukan terutamanya buat ibu menyusu.

2. Habbatus sauda/Jintan hitam/Black seed

Amat berkhasiat sehinggakan Rasulullah pernah bersabda bahawa ia berupaya mengubati pelbagai penyakit kecuali maut. Boleh didapati dalam bentuk kapsul.

3. Lobak putih

Sesuai dimasak sup bersama daun kucai dan ikan bilis. Boleh juga dikikis dan direndam di dalam air suam sebelum diminum begitu sahaja.

4. Kacang soya

Makanan berasaskan kacang soya seperti air soya, tempe atau tauhu diketahui umum berupaya menambah pengeluaran susu ibu.

5. Buah longan kering

Rebus longan kering bersama kurma kering, kismis atau barli. Lebih sedap jika dimasukkan sedikit gula merah.

5. Pucuk betik/Betik muda

Pucuk betik atau betik muda boleh dimakan mentah dan dimakan bersama nasi sebagai ulam-ulaman.

6. Halba/Fenugreek

Rendam sedikit halba dengan air suam dan minum airnya. Boleh juga diletakkan di dalam masakan seperti sup, kari atau nasi.

7. Jantung pisang

Boleh di celur dan dimakan seperti ulam-ulaman atau dimasak gulai lemak.

8. Daun cekur manis/pucuk manis

Boleh dimasukkan dalam sajian masak lemak atau tumis air.

9. Minum banyak air

Haruslah diingat bahawa ibu menyusu mestilah  meminum air kosong dengan banyak supaya tidak mengalami dehidrasi atau kekurangan air dalam badan. Dehidrasi boleh membuatkan susu ibu menjadi kurang. Oleh itu, ibu menyusu haruslah meminum air masak sekurang-kurangnya 3 liter sehari.

10. Pemakanan seimbang

Pemakanan ibu menyusu haruslah seimbang seperti mana yang disarankan dalam piramid kesihatan. Lebihkan sayur-sayuran hijau dan buah-buahan dalam diet seharian. Selain matlamat menyusukan bayi, para ibu haruslah menjaga kesihatan diri.

Tanamkan dalam diri dan minda, susu saya cukup untuk anak syurga saya. Pastikan diri berada dalam keadaan sihat, bertenaga selalu dan tiada tekanan. Sentiasalah berfikiran positif.

Jika anda bekerja selalulah mengepam susu untuk anak. Semakin anda kuat mengepam, semakin banyak susu akan keluar bertepatan dengan konsep demand and supply.

Amalkan zikir-zikir untuk menambah susu seperti Ya Maatin, selawat dan sebagainya. Sentiasalah berdoa supaya anda berjaya menyusukan anak anda sehingga berumur dua tahun terutamanya setiap kali selepas solat.

Selamat menjayakan penyusuan!

Suplemen Tambahan Untuk Menjayakan Penyusuan Anak

Sesibuk mana pun kita bekerja, setiap wanita yang bergelar ibu pastinya akan ingin menyusukan anak sendiri dengan susu badan. Sebagaimana yang telah diwar-warkan semasa dari awal kehamilan lagi, susu ibu ada terlalu banyak khasiatnya sehingga pelbagai produk timbul di pasaran untuk menjayakan penyususan ibu.

Namun adakah anda tahu, badan anak yang dilahirkan masih belum mampu menerima ubat serta bahan kimia yang lain. Mereka masih kecil untuk semua vitamin sintetik dan produk yang bukan semulajadi.

makanan tambah susu badan

Kami di shaklee meyediakan makanan tambah susu yang semulajadi, selamat dan tidak meninggalkan apa- apa efek pada bayi dan anda. Malah kebanyakkan pelanggan kami mampu mengembalikan berat badan ideal dengan mengamalkan set menyusu 3M ini.

Set menyusu 3M (Making More Milk ) ini sangat digalakkan kepada:

  1. Si ibu yang ada masalah penyusuan
  2. Si ibu yang ingin menyimpan stok
  3. Si ibu yang mahukan anaknya mudah lena waktu malam
  4. Si ibu yang sedang relaktasi atau induce lactation.

suplemen tambah susu

Apa fungsi setiap vitamin ini?

Vitalea@ Multivitamin dengan formula zat besi

Sangat perlu demi memastikan tubuh badan menerima semua zat dan vitamin yang penting dan perlu dalam menjami kesejahteraan secara am.

B complex

Lengkap dengan 8 kumpulan B yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil.

Vitamin B lebih kepada keperluan pertumbuhan otak anak dan vitamin yang sangat diperlukan ibu yang berada di dalam pantang dan ibu- ibu yang stress bekerja.

Vitamin C

Sebagai antioksidan, membantu meningkatkan sistem imunisasi badan. Anak yang cukup vitamin c akan terhindar dari masalah eczema dan kerap demam.

Alfalfa

Raja segala tumbuhan, membantu meningkatkan imunisasi, mengandungi kalsium dan bagi ibu-ibu yang menyusu ia sangat membantu MEMPERCEPATKAN PENGHASILAN SUSU IBU.

Kalsium@ Ostematrix 

Kalsium penting untuk bina darah, bina tulang, gigi dan saraf dalam tubuh manusia. Bagi ibu yang menyusu, pengambilan kalsium tidak boleh dipandang remeh. Bagi ibu-ibu yang tidak menjaga dan mementingkan pengambilan kalsium dalam diet harian, maka kalsium untuk penghasilan susu ibu akan diserap dari yang sedia dalam tubuh ibu.

Pengambilan ostematrix semasa berpantang boleh mencegah sembelit dan buasir.

ESP @ Energizing Soy Protein 

Nutrien utama dalam susu ibu ialah protein. Protein adalah makanan sel. Sel tak kenal nasi lemak, air soya atau tempe tetapi sel hanya perlukan protein iaitu khasiat dari makanan yang diambil. Protein berfungsi mengekalkan pertumbuhan normal dan pemeliharaan tisu.

Protein sangat sensitif. Ianya wujud pada suhu badan kita dan mudah terhapus pada suhu yang tinggi. So apabila kita memasak sumber protein seperti ikan goreng pada suhu yang tinggi, hakikatnya banyak protein yang telah musnah semasa proses memasak itu sendiri.

*************************************************************

Jangan bertangguh lagi untuk menjayakan penyusuan kepada bayi anda sehingga umurnya 2 tahun. Anak susu badan secara semulajadinya lebih kuat, lebih cerdik dan lebih fokus.

Dapatkan set menyusu 3M ini dengan saya, dan saya bantu anda dengan memberikan ebook penyususan secara percuma. Hubungi saya sekarang untuk pertanyaan lanjut

Puan Aminah Hussain

SMS@whatapps : 0175082443 

email : ibudoakan99@gmail.com

COD : perlis, jitra, changlun, uum

 

hukum menyusu badan bila ada janin dalam rahim

Siapa pernah mengalami pengalaman ini? Ibu salah seorang ibu yang mengalami tandem nursing ini. Ibu lahir dalam masyarakat kampung yang masih belum terdedah kepada ilmu tandeem nursing ini. Bahkan arwah mak Ibu sendiri menentang susukan anak ketika sedang hamil anak yang lain. Begitu juga dengan mertua dan ipar duai.

Ibu disahkan hamil anak kedua ketika anak yang sulong berumur 1 tahun 3 bulan dan masih menyusu badan sepenuhnya. Hari buka buku merah, Ibu panjangkan hal ini kepada doktor bertugas masa itu, doktor Hoe, masih muda dan Ibu yakin masih belum berkahwin. Jawapan doktor Hoe:

” kalau boleh you stop la bf anak you, dia dah besar boleh makan makanan yang lain”

Terdiam dan terkaku Ibu mendengar nasihat yang diberikan oleh doktor Hoe. Ini kerana Ibu dah tanya pakcik google sebelum tu tandeem nursing adalah dibenarkan jika keadaan ibu dan anak dalam kandungan tiada masalah.

Dan apa yang Ibu dapat dari google Ibu cakap pada doktor Hoe..Lama dia terdiam dan menjawab, “nanti kita scan kandungan you, jika tiada masalah you boleh continue bf anak”

Bayangkan jika Ibu mengambil pendapat doktor Hoe yang pertama. Anak syurga Ibu tidak dapat merasai khasiat susu ibu sehingga umurnya 1 tahun 10 bulan. Alangkah ruginya nikmat yang Allah berikan tidak digunakan dengan baik sebab tiada ilmu mengenai penyusuan ini.

penyusuan ketika hamil

Apa hukum tandem nursing?

Terdapat ramai ibu-ibu yang menyusukan bayinya berasa ragu-ragu hendak meneruskan penyusuan apabila mendapati mereka mengandung. Dari segi hukum, Islam tidak menghalang ibu meneruskan penyusuan kepada bayi mereka sekiranya mereka didapati mengandung.

Terdapat hadis di dalam soheh Muslim di mana Rasulullah s.a.w. bersabda; “Aku pada mulanya berhasrat menegah al-Ghilah hinggalah diberitahu kepadaku bahawa orang-orang Rom dan Parsi melakukannya dan tidak ada kesan mudarat pada anak-anak mereka (maka aku tidak jadi menegahnya)” (HR Imam Muslim dari Judamah binti Wahab al-Asadiyyah r.a.).

Menurut ulamak, al-Gilah mempunyai dua maksud; (maksud pertama;) mensetubuhi isteri ketika ia sedang menyusukan anak (dibimbangi ia akan mengandung pula dan memudaratkan anak yang sedang disusui). (Maksud kedua;) seorang wanita menyusui anak ketika ia sedang hamil/mengandung.

Hasrat Nabi s.a.w. menegah perbuatan tersebut ialah kerana dibimbangi perbuatan tersebut akan memudaratkan bayi yang sedang menyusu. Menurut tabib-tabib Arab di zaman Nabi; susu wanita hamil adalah penyakit dan orang-orang Arab tidak menyukainya dan mereka akan menjauhkan anak-anak mereka darinya. Kerana itu, Nabi berhasrat melarangnya.

Namun apabila Nabi mendapati orang-orang Rom dan Parsi telah biasa melakukannya dan tidak ada sebarang kesan tidak elok pada anak-anak mereka, maka baginda menarik semula hasrat baginda. Imam an-Nawawi menegaskan; “Di dalam hadis ini terdapat keharusan al-Ghilah kerana Nabi tidak menegahnya dan baginda menjelaskan sebabnya” (Lihat; Syarah Soheh Muslim, juz. 10, kitab an-Nikah, bab Jawaz al-Ghilah.)

Alhamdulillah, Ibu dapat menyusukan Muhammad Iman sehingga usianya 1 tahun 10 bulan dan Iman telan wean-off dengan mudahnya. Nanti Ibu kongsikan cara Ibu wean off anak Ibu yang seorang ini pada artikel seterusnya.

Biasanya, sekiranya tiada sebarang masalah kesihatan ibu-ibu boleh meneruskan menyusukan walau pun ketika mengandung. Ibu telah mengamalkan:

(1) Ambil kalori dan khasiat tambahan. Minta nasihat pakar pemakanan atau pakar kesihatan untuk panduan pemakanan.

(2) Minum banyak air mineral.

(3) Dapatkan rehat secukupnya kerana kebiasaannya Ibu akan mudah berasa penat. Menyusukan bayi sambil berbaring membolehkan Ibu melelapkan mata untuk seketika bagi menghilangkan keletihan.

(3) Pastikan pelekapan (latch on) bayi adalah betul kerana puting akan menjadi lebih sensitif sewaktu hamil. Menarik nafas dalam boleh membantu mengurangkan kesakitan.

(4) Semasa usia kandungan mencecah 4 bulan, penghasilan kolostrum akan bermula. Ini mungkin menyebabkan susu badan berkurangan dan rasanya sedikit berlainan. Ada bayi yang dengan sendirinya menolak susu dari ibunya.

Bagaimana pun, sekiranya bayi meneruskan penyusuan, jangan bimbang bayi “mencuri” kolostrum untuk adiknya badan ibu dengan sendirinya akan tahu yang mana patut didahulukan.

(5) Sediakan susu formula jika berat anak adalah dibawah garisan kuning.

Jadi kepada ibu- ibu diluar sana, jangan risau jika anda disahkan mengandung ketika masih menyusu badan. Hukum membenarkan dan pelbagai suplemen tambahan juga terdapat dipasaran untuk ibu- ibu menjayakan misi ini.

Suplemen Untuk Anak

Suplemen untuk kehamilan demi tumbesaran anak dan perkembangan otak anak dari dalam kandungan lagi sangatlah penting untuk diambil oleh ibu mengandung. Begitu juga ketika penyususan. Ibu- ibu menyusu juga perlu mengambil suplemen dan vitamin semasa meyusus demi menyalurkan zat yang terbaik kepada anak melalui susu ibu.

Namun apabila aank sudah bercerai susu badan, apa pula suplemen yang harus kia berikan pada anak supaya makanan- makanan ini dapat meransang tumbesaran, menguatkan imun anak dan meransang pembentukaan minda yang pintar dan cerdik? Makanan yang diberikan juga harus seimbang mengikut piramid makanan.

1. Makanan sunnah sebagai jajan

jajan-untuk-minda

Ibu menyediakan 1 bekas besar jajan yang mengandungi kismis, badam, kekacang, kurma, buah tin dan tempe kering buat anak Ibu yang berusia 3thn dan 1 thn. Tidak dinafikan tok dan opah mereka suka memberikan anak Ibu aiskrim dan gula- gula, namun setakat itu sajalah. Di rumah merekan tidak dibenarkan menyentuh makanan ringan lain atau gula- gula.

2. Multivitamin

multivitamin-anak-sembelit
Kredit: ibumadeeha.com

Bagi Ibu multivitamin adalah sangat penting unuk menyeimbangkan zat yang anak perolehi daripada pemakanan sehariannya. Kadang- kadang anak Ibu hanya berselera makan nasi berlaukkan kicap dan ayam. Sayur ditolak mentah- mentah kecuali lobak merah dan bayam. Jadi pemberian multivitamin membantu Ibu melengkapkan nutrisi anak dengan cara yang mudah.

Segelas susu dicampur dengan sesudu mel shakes adalah sarapan pagi anak- anak Ibu. Ianya juga membantu anak ke tandas dengan mudah tanpa sembelit kerana diperkayakan dengan prebiotik semulajadi iaitu al manna atau acacia gum.

3. Minyak ikan

minyak ikan terbaik
kredit: aishahnin.com

Minyak ikan adalah sangat penting untuk minda anak. Kenapa perlu diberi seawal usia anak- anak 0 hingga 4 tahun? Kerana otak anak semasa fasa ini macam span. Otak seperti span ini menyerap semua input yang anak terima, samada melalui percakapan, permainan serta pemakanan. Jika anda terlepas fasa ini untuk memberikan makanan yang terbaik untuk anak, anda akan merasa sedikit sukar untuk mengajar anak sendiri bila anak sudah mula belajar dan ke sekolah.

4. Vitamin C

vitamin-bagi-anak-imun-kuat

Dari kecil lagi jika anak pergi ke klinik untuk merawat demam pastinya doktor akan mencandangkan atau membekalkan vitamin C untuk anak. Sebab apa? Ini kerana vitamin c tidak mampu dihasilkan oleh tubuh secara semulajadi.

Anak perlu mengambil sumber vitamin c ini daripada luar seperti buah- buahan segar dan sayuran. Namun inilah yang susah hendak diberi pada anak. Jadi sebiji vitamin c 100mg setiap hari adalah keperluan untuk memastikan imun anak sentiasa kuat.

Hubungi saya selaku SID anda. Anda akan mendapat komitmen eksklusif dari saya sebelum dan selepas penggunaan ESP Shaklee ini.

Puan Aminah Hussain

SMS@whatapps : 0175082443

email : ibudoakan99@gmail.com

COD : perlis, jitra, changlun, uum

Susu Badan Merudum

Selalunya setiap ibu yang baru melahirkan anak merasa risau jika susu badannya kering. Apatah lagi jika anak asyik menangis sepanjang hari. Apa yang menyebabkan susu badan merudum ye?

Punca susu badan merudum

Dari segi saintifik dan perubatan ibu- ibu yang mempunyai masalah kesihatan seperti hypothyroid, hypoplasia type breast, PCOS tidak mampu menyusukan bayi mereka. Tetapi ini adalah kes- kes yang jarang berlaku. Kita sebagai ibu yang normal walauapapun cara mampu menyusukan anak sehingga umurnya 2 tahun. Percayalah.

cara-banyakan-susu-badan

Jadi apa punca sebenarnya susu merudum ini? Puncanya ialah konflik perasaan dan emosi ibu itu sendiri. Seboleh- bolehnya elak berada dalam keadaan tertekan. Tapi siapa yang tidak tertekan sepanjang proses berpantang kan?

Luka lambat sembuh, jalan pun terkedek- kedek, pemakaian baju tebal dan stokin sepanjang hari, ditambah pula dengan pemakanan yang sama setiap hari. Semua ini menyumbang kepada tekanan emosi dan perasaan ibu menyusu.

Tekanan emosi

Ada juga ibu yang tertekan dengan keadaan sekeliling. Suami bekerja di luar daerah misalnya. Kita ditinggalkan bersama ibu atau ibu mertua. Apabila anak menangis tidak berhenti pasti orang tua akan mengatakan bayi itu lapar. Apabila sudah menyusu bayi terus menangis, si ibu akan terus cuak dan menggelabah.

Orang disekeliling pastinya akan menyuruh kita memberi bayi makan atau meyusukan bayi dengan susu formula. Sebagai ibu di alaf baru, kita semua sudah didedahkan dengan akibat jika bayi dibawah usia 6 bulan diberi makan makanan pejal. Jadi kita mesti bertegas dengan pendirian itu.

Untuk memberi pemahaman pada orang disekeliling yang tidak memahami juga menimbulkan konflik tekanan yang teruk. Bukan senang nak beritahu pada ibu sendiri atau pada ibu mertua yang kita tidak bersetuju dengan pendapatnya.

Pemakanan tidak berkhasiat

Selain itu susu merudum juga berpunca daripada makanan yang tidak berkhasiat semasa tempoh pantang dan menyusu. Siapa akan sihat jika hanya diberi ikan haruan bakar dan nasi putih sepanjang 44 hari berpantang? Dah la makan begitu, air minuman juga dicatu.

makanan-tinggi-protin-dalam-pantang

Tidak boleh minum air banyak kerana akan membengkakkan rahim. Ini semua TIDAK BETUL. Ibu berpantang dan menyusu harus mengambil lebih protin dan air putih. Makanlah daging atau ayam atau ikan laut yang segar beserta sayur sawi, bayam atau lobak yang mampu menambahkan tenaga.

Pemakanan yang terlalu ‘berpantang’ ini, juga penyebab ibu mengalami gangguan emosi akibat tiada tenaga untuk menjaga anak yang baru lahir. Berpantang adalah tersangat letih. Walaupun nampak tempoh berpantang itu seperti tempoh berehat, hakikatnya tidak begitu.

Semasa berpantang lah, kita kena berjaga malam jika anak bangun untuk meyusu. Kita juga perlu tenaga yang banyak untuk sentiasa memeluk atau membelai bayi. Tenaga extra diperlukan jika anak mengidap penyakit seperti kuning kerana hampir setiap hari kita kena berkampung di klinik.

Kesimpulannya semua bergantung pada emosi seorang ibu. Emosi yang dijaga dengan baik semasa tempoh penyusuan akan menyumbang kepada susu yang banyak, pekat dan berzat untuk anak syurga idaman semua.

1
Your Cart