Tag Archives ragam anak

Kesan jika selalu tampar, cubit atau pukul anak

Kisah realiti yang biasa terjadi dalam kehidupan kita. Kisah ini di ambil daripada luahan hati seorang ibu di facebook.

Dalam kekalutan nak mengisi perut
yang menjerit- jerit kelaparan
adik pula menangis memulas-mulas badan
menangisnya macam kena dera
sambil angkat baby michelin yang entah berapa kilo ni
saya senduk nasi panas dalam periuk
sambil nangis adik muntah pada baju saya
Allah….
letak pinggan bawa adik ke sinki
cuci mulut dan bersihkan baju
entah bila kakak datang pada kabinet bawah dapur
bederau darah bila mndengar bunyi kaca mencium lantai
bila saya toleh tutup kaca atas lantai
mujur masih intact tidak pecah
tapi disebabkan terkejut
tindakan reflex pertama saya tadi adalah menjerit pada kakak dan memukul tangannya
mak keluar dari bilik dan menyambung marah bila tengok apa yang berlaku
hati saya sayu bila tengok orang lain marah anak saya
sedangkan time tu hati sendiri dah nak menangis sebab pukul dia.
sambil menyuap nasi ke mulut sambil letak adik yang sudah berhenti nangis 
hati saya sebal, sebak dan bagai tidak boleh bernafas
kakak mak bawak ke bilik untuk ditidurkan
tapi tidak sampai 2 minit kakak keluar
terus saya peluk dia minta maaf
semoga Allah ampunkan saya…………

Pertama kali membaca luahan hati di atas, hati Ibu menjadi sebak. Ini kerana jika Ibu berada di tempat dia, entah bagaimana tindakan reflect Ibu, mungkin bukan setakat tampar tangannya, mungkin juga di cubit kulitnya, di marah dengan kata- kata yang tidak sedap didengar. Ya itu tindakan reflect, tindakan yang kita tidak boleh kawal.

Jangan marah anak pada usia 1 tahun

Namun apabila anda baca kesan jika selalu tampar, cubit atau pukul anak dibawah, sudah pasti anda akan mampu mengawal tindakan reflect. Ini kerana kajian menunjukkan kanak-kanak berumur setahun yang sering dipukul (pukulan atau tamparan seperti menepuk punggung, kaki atau tangan ketika melakukan kesalahan) oleh ibu atau bapa mereka akan menjadikan anak tersebut agresif dan degil.

Anda Boleh baca di sini Perlu Ke Pukul Anak untuk menghukum anak cara islam.

Walaupun ibu bapa menganggap ‘pukulan kecil’ itu tidak mendatangkan mudarat kepada anak-anak, namun kajian mengesahkan pukulan kepada anak sekecil usia setahun mendatangkan kesan negatif kepada pembesaran tubuh dan minda mereka.

“Usia setahun adalah tempoh yang paling penting dalam mewujudkan kualiti hubungan antara ibu bapa dan anak-anak,” jelas Lisa J. Berlin, seorang saintis penyelidik di Pusat Kanak-kanak dan Polisi Keluarga di Universiti Duke, Amerika Syarikat.

jom lihat TAP GENIUS..smart pen bersuara upin ipin untuk bantu anak belajar mengaji…KLIK SINI

Tambah Berlin, pukulan kepada anak-anak sekecil usia setahun akan menjadikan mereka kanak-kanak yang agresif seiring penambahan usia mereka. Hasil kajian Berlin telah diterbitkan pada sebuah jurnal Pembangunan Kanak-Kanak keluaran September/Oktober tahun ini.

Berlin dan kumpulan penyelidiknya merujuk kepada data yang diperoleh dari 2,500 responden yang terdiri daripada bangsa kulit putih dan hitam yang berasal dari keluarga berpendapatan rendah.

Menghukum dengan pukulan

Kaji selidik terbabit turut melaporkan tanggapan ibu bapa tentang kerenah anak-anak mereka dan mengapa mereka memilih untuk menghukum anak dengan pukulan.Berlin juga memilih beberapa pemerhati terlatih untuk melakukan lawatan di rumah responden terbabit bagi merekodkan cara interaksi antara ibu bapa dengan anak-anak yang berusia 1, 2 dan 3 tahun.

kesan-hukum-anak

Kira-kira satu pertiga ibu kepada anak berusia setahun memberitahu, dalam seminggu mereka pasti akan memukul anak mereka sekurang-kurangnya sekali kerana kesalahan kecil yang dilakukan anak tersebut.

Setelah data dikumpul, Berlin mendapat keputusan bahawa kanak-kanak berusia setahun pasti akan dipukul sebanyak 2.6 kali seminggu, manakala kanak-kanak berusia dua tahun pula tiga kali seminggu.

Kajian tersebut turut menunjukkan kanak-kanak yang dipukul seawal usia setahun menjadi semakin nakal pada usia dua tahun dan apabila menjelang usia tiga tahun mereka tidak menunjukkan perkembangan yang baik terhadap daya pemikiran mereka.

Berlin dan rakan-rakan penyelidiknya juga melihat kepada impak hukuman seperti menengking, menjerit atau membebel dengan bahasa yang kurang sopan terhadap anak-anak.

Dan hasil kajian menunjukkan hukuman ‘secara lisan’ itu tidak bersangkut paut dengan impak negatif jika ibu tersebut sering memberikan perhatian, kasih sayang dan sokongan kepada anak-anak mereka.

bacalah-anakku

Kajian terdahulu juga melaporkan tabiat memukul anak sering berlaku kepada keluarga berpendapatan rendah.

Kajian tersebut turut menunjukkan bahawa ibu-ibu yang mengadu mereka memiliki anak-anak yang amat cerewet akan terus menghukum anak dengan pukulan sejak anak berusia setahun hinggalah tiga tahun. Tetapi apabila anak yang berusia dua tahun bertindak agresif, si ibu lazimnya mula kurang memukul anak tersebut.

“Mungkin anak-anak yang berusia dua tahun sudah menjadi semakin agresif jadi ibu semakin sukar mengawal sekali gus mereka kurang memukul anak tersebut, tapi itu bukanlah fakta yang kami temui sebenarnya.

“Adat memukul anak ketika mereka buat salah memang telah lama dilakukan oleh generasi terdahulu, tetapi keadaan tersebut semakin berkurangan seiring perubahan zaman.

“Begitu pun memang masih wujud golongan yang mempercayai bahawa pukulan adalah cara yang terbaik mendidik anak kerana mereka juga melalui fasa yang sama ketika kecil, maka sebab itulah tiada salahnya mereka meneruskan tradisi tersebut,” ujar Berlin.

Sering dipukul akan menjadi pemukul

Sementara itu, Professor Madya di Jabatan Pembangunan Manusia dan Sains Keluarga di Universiti Texas di Austin, Elizabeth T. Gershoff, berkata, kajian menunjukkan tubuh kanak-kanak yang sedang membesar memang tidak sesuai menerima hukuman pukulan.

sering-marah-anak

“Boleh dikatakan semua kajian berkaitan amalan memukul anak kecil memberikan impak negatif terhadap tumbesaran anak-anak tersebut, ia hanya membuatkan anak-anak tersebut berhadapan dengan masalah kepada kesihatan mental mereka,” jelas beliau.

Tambah Gershoff, lebih kerap anak kecil itu dipukul semakin berisiko untuk didera oleh ibu bapa.

“Saya tidak mengatakan setiap ibu bapa yang memukul anak-anak itu mendera namun risikonya tetap ada,” ujar Gershoff.

Kanak-kanak secara semula jadinya akan belajar menerusi apa yang mereka alami dan lihat pada persekitaran, jadi mereka juga akan membesar menjadi seorang yang pembengis – HealthDay News.

Sumber: Utusan Malaysia

Tahu tak, menurut Ustaz Don, asap rokok adalah punca kenapa anak atau keturunan kita tidak mengikut apa yang kita harapkan. Jauhilah rokok seperti seorang ayah dalam video ni.

 

Kebaikan minyak ikan untuk anak

Selalu kalau kita ke klinik, mesti pernah dengar doktor sebut bagi minyak ikan pada anak- anak yang kurang berat badan. Ini kerana minyak ikan mengandungi lemak omega 3 dan omega 9 yang membantu dalam menaikkan berat anak- anak. Ini betul kerana minyak ikan mengandungi lemak sihat yang baik.

fish oil untuk anak

Minyak ikan juga boleh memperbaiki fungsi otak dan meningkatkan kecerdasan. Sebab itulah wanita yang hamil amat disarankan mengamalkan minyak ikan ni. untuk melahirkan anak- anak yang cerdik melalui pembentukan sel yang sempurna. Namun perlu berhati- hati memilih minyak ikan yang berada di pasaran.

Anda juga mungkin meminati

Ciri minyak ikan terbaik untuk anak

Untuk orang dewasa pula minyak ikan dapat meningkatkan daya ingatan dan fokus.

minyak ikan bantu bayi jadi pandai

 Apa lagi minyak ikan mampu beri pada anak?

Percaya atau tidak pemberian 1 sudu minyak ikan setiap pagi membantu anak tidak mengantuk di dalam kelas. Ini diakui oleh ramai guru yang membuat kajian kenapa ada muridnya mengantuk ada yang tidak mengantuk. Rupanya murid yang banyak makan ikan mampu membuatkan anak cergas sepanjang siang hari.

Ada satu laman web berbentuk kefarmasian mengatakan minyak ikan mampu menjadikan retina mata berfungsi dengan baik. Ia juga membantu pertumbuhan saraf secara sihat tanpa banyak lemak tepu.

Jadi pilih minyak ikan anda dari sekarang. Amalkan kepada anak jika mahu anak mendai cerdik, pintar dan aktif.

Ruam susu pada bayi. Bahaya ke tidak?

Bersalin 2 kali di hospital kangar meninggalkan kenangan dan pengalaman berbeza pada Ibu. Hari ini Ibu nak kongsikan pengalaman bersalin anak no 2, Muhammad Ikhwan. Ibu bersalin pada tahun 2013 yang mana semasa itu hospital kangar sedang dinaiktaraf. Yang menjadi masalahnya ibu yang sedang sakit hendak bersalin dan ibu yang sudah selamat bersalin diletakkan dalam 1 wad biasa.

Bayangkan dengan keadaan yang bising, katil penuh dan keadaan dalam wad sangat panas. Ibu melahirkan Ikhwan pada jam 4.28 pagi,tetapi Ibu hanya dikeluarkan dari labor room pada jam 8pagi, staff tengah bertukar dan keadaan dalam wad bertukar menjadi panas.

Teka apa yang terjadi pada Ikhwan? Belum sempat 10jam melihat dunia ruam memenuhi dahi dan bahagian belakang badannya. Semuanya gara- gara keadaan dalam wad yang sangat panas.

Kesian anak Ibu, jadi Ibu mohon balik ke rumah pada hari itu juga walaupun anak masih belum berak. Alhamdulillah tepat jam 11pagi Ikhwan dah berak dan Ibu terus memulakan prosedur keluar daripada wad. Alhamdulillah, kami sampai ke rumah tepat jam 7 malam.

Kenapa bayi mengalami masalah ruam?

krim-semulajadi-tanpa-steroid

Punca sebenar bayi mengalami ruam ialah disebabkan keadaan cuaca yang panas dan lembap. Bayi dan kanak-kanak kecil lebih cenderung mendapat ruam panas sebab kelenjar peluh mereka belum lagi matang sepenuhnya. Jika dia berpeluh terlalu banyak sehinggakan pori kulit menjadi tersumbat dan peluh tidak dapat keluar, ruam panas akan timbul.

Jadi elakkan anak berada dalam keadaan berpeluh. Jangan pakaikan baju- baju yang tebal atau membedung anak terlalu ketat sehingga tiada aliran udara pada kulit anak untuk berpeluh.

Adakah ruam merbahaya?

Tidak, tapi ia adalah petanda yang anak anda terlalu panas. Mungkin juga anak berada dalam keadaan tidak selesa kerana ianya sangatlah gatal. Jika anda tidak menyejukkan anak, mungkin keadaan akan menjadi serius seperti terkena strok haba.

Apakah krim yang sesuai untuk ruam?

Sebelum itu kenal pasti dulu anak anda mengalami ruam apa. Boleh cek di bawah.

1. Ruam Panas

Naik bintik- bintik merah seakan-akan jerawat. Selalunya dikawasan yang berlipat seperti leher, pelipat siku, celah ketiak dan bahagian dahi.

2. Ruam Susu

Ianya terjadi akibat daripada lelehan susu yang tidak dibersihkan. Terjadinya bintik-bintik putih di muka, leher dan atas dada bayi.

3. Ruam Lampin

Pemakaian pampers yang terlalu lama dan kotor akan mengakibatkan kulit jadi merah dan radang samada di sekitar punggung bayi atau di celah peha. Biasanya kita panggil nappy rash.

4. Eczema

Naik bintik merah, kadan- kadang bernanah dan berair. Tahap lebih teruk sehingga berdarah dan keluar air. Selalunya boleh tengok pada pelipat kelopak mata, leher, siku, lutut, pergelangan tangan, jari tangan dan jari kaki. Kadang- kadang ianya menjadi kering dan berkuping.

5. Alegik

Kulit menjadi  merah dan gatal secara tiba- tiba,biasanya berpunca daripada pemakanan, habuk, cuaca, serangga, ubat dan bulu binatang.

Anda boleh mencuba krim herbal blend ini untuk anak yang mempunyai ruam. Kenapa krim ni? Ini kerana herbal blend adalah organik, bebas steroid, dan tanpa bahan kimia yang berbahaya. Lagi pula krim ini bertindak secara semulajadi dan tidak berminyak.

herbal-blend-krim-serbaguna

 1 tiub berharga RM27.50 sahaja dan sangat tahan lama jika digunakan sebagai krim nappy rash dan ruam. Namun anda perlu membeli dengan agen shaklee yang sah kerana jika membeli di kedai takut kena pada krim yang dah habis tarikh luput.

Hubungi Ibu sekarang untuk meredakan kegatalan anak disebabkan ruam atau eczema.. Sampai bila nak pakaikan krim yang mempunyai steroid kan? Jom kita berwhatapp 0175082443

0
Your Cart