Tag Archives set hamil

Menangani sakit biasa sewaktu hamil part 1

Perubahan hormon, bentuk fizikal badan dan emosi membuatkan bakal- bakal ibu berdepan dengan pelbagai masalah sepanjang usia kandungan. Sebenarnya semua wanita melaluinya cuma ada yang teruk, ada yang ringan.

Rasa sakit- sakit ini pastinya merisaukan wanita yang pertama kali mengandung. Ini sudah tentu kerana sebagai ibu kita mesti risau tentang kesihatan diri dan bayi di dalam kandungan.  Mari kita lihat apa yang biasa dialami oleh ibu mengandung dan cara mengatasinya.

Mabuk/ Loya

morning sickness

Morning sickness merupakan masalah biasa yang berlaku dalam 12 minggu yang pertama, malah ada yang berlarutan sehingga masuk trimester ke 2. Dianggarkan lebih 70% wanita mengandung mengalaminya.

Perkara ini tidak menjejaskan bayi dalam kandungan sekalipun anda kuran makan. Yang penting pastikan anda minum secukupnya untuk mengelakkan dehidrasi.

Saranan untuk anda:

  • Makan dalam kuantiti yang kecil tapi kerap (5-6 kali sehari)
  • Elakkan makanan pedas dan berminyak atau makanan yang sukar dihadam seperti daging merah.
  • Asingkan makan pejal dari cecair.. Jangan makan nasi denagn buah tembikai dalam masa ang sama.
  • Makan biskut atau keropok ikan kira- kira sejam sebelum anda bangun dari katil

Sekiranya anda lansung tidak boleh makan, pening dan muntah yang serius, sila berjumpa doktor demi memastikan anda tidak mengalami hyperemesis gravidarum– keadaan yang serius yang boleh menyebabkan berat turun mendadak, jantung berdegup laju dan hb rendah.

banner-naikkan-hb-1

Sakit belakang

Perubahan yang berlaku pada tubuh disebabkan oleh berat badan yang bertambah. Perubahan hormon mengendurkan otot, kandungan semakin besar, serta penyimpanan air dalam badan menyebabkan masalah sakit belakang. Sakit ini bertambah teruk di waktu malam dan peringkat akhir kehamilan.

Elakkan mengangkat barangan dan melakukan kerja rumah yang berat. Jangan gunakan kasut tumit tinggi untuk bekerja dan jangan berdiri terlalu lama dalam satu- satu masa.

Boleh lakukan senaman ringan untuk bahagian belakang badan. Pastikan anda menjaga postur badan semasa duduk dan tali pinggang materniti mungkin dapat membantu.

Sakit Tulang Belakang & Lenguh2 Badan Buat Ibu Ini RImas, Sampailah…. from iReach HD on Vimeo.

Kaki kejang

Rasa sakit yang sangat kuat secara tiba- tiba pada kaki atau betis adalah tanda anda mengalami kekejangan. Ia biasanya berlaku pada waktu malam dan di awal pagi. Kesakitan ini boleh dikurangkan jika anda menarik jari- jari kaki ke atas atau mengurut bahagian yang kejang. Senaman ini dapat membantu. Cubalah:

  • Bengkokan kaki anda dan luruskan kaki ke atas dan ke bawah sebanyak 30 kali.
  • Pusing kaki anda sebanyak 8 kali pada satu arah dan 8 kali pada arah bertentangan
  • Ulang dengan kaki sebelahnya.

Selain senaman, anda boleh minum banyak air, bersenam secara kerap,makan sumber kalsium dan banyakkan potasium dalam badan dengan mengambil buah pisang.

Anemia

Macam-macam komplikasi boleh terjadi masa hamil; salah satunya ialah anemia. Anemia ni terjadi bila kandungan hemoglobin (sel darah merah) dalam darah kita rendah. Sel darah merah ni sangat penting tau sebab dia lah yg bawak masuk oksigen ke setiap sel- sel tisu dalam badan.

Cara nak tambah sel- sel darah merah? Dengan zat besi. Malang sekali, kebanyakan ibu yg hamil ni kekurangan zat besi dalam simpanan bagi memenuhi keperluan badan (sebab dah ada bayi dalam perut).

Kalau betul-betul  serius, memang kena masuk wad. Itu lah yang terjadi pada Kakak Aya kita ini. Siap dah kena warded pun degil lagi tu tak nak dengar nasihat kakaknya.

Apa jadi bila tak dengar nasihat? Boleh tengok sendiri cerita adik beradik ni dalam video di bawah.

http://vimeo.com/ireachhd/adikdegil
Apa yang kakak Lin kita guna? Boleh rujuk artikel cara naikkan hb.

Artikel ini bersambung..Tunggu ye.. Nanti Ibu akan share tips mengenai spotting, bengkak kaki, rasa panas dan masalah keputihan semasa mengandung dalam part 2.

Kawal emosi marah dengan vitamin b complex

Umat islam yang paling disukai oleh Nadi dan Rasul ialah orang yang dapat mengawal nafsu amarahnya. Sifat marah ialah api kecil yang dibawa oleh syaitan untuk membawa umat ke lembah kehancuran. Biasa kita dengar suami pukul isteri hanya disebabkan perkara kecil seperti masak masin dan sebagainya.

cara kawal marah

Seorang ibu pula memukul anak hanya kerana anak meniarap di lantai shoping complex. Abang pula memukul adik kerana telah melihat bagaimana kedua ibubapa mereka memukul mereka kerana perkara yang remeh temeh. Jika adik buat perkara yang sama, abang atau kakak akan meniru ibubapa dengan memukul adik mereka pula.

Nampak tak bahayanya jika kita sebagai ibubapa jika tidak mampu mengawal kemarahan? Sifat itu akan diwarisi oleh anak dan akan diwari ke generasi cucu cicit dan seterusnya. Bagaimana caranya untuk kita mengawal kemarahan? Jom bersama saya sehingga ke akhir penulisan ini.

Sebagai islam perkara yang wajib dilakukan sebelum dan semasa marah ialah beristigfar dahulu.

potensi marah

Jika tengah marah, anda perlu duduk.

Minumlah segelas air dan berzikir Allah.. Allah.. Allah

Sebelum marah amalkan istigfar sekurang- kurangnya 100 kali sehari. Caranya mudah saaja, amalkan 20kali istigfar setiap kali selepas solat dan setelah 5 waktu anda akan cukupkan 100 kali..senang bukan?

Jika anda dan pasangan terlalu garang dan tidak mampu mengawal kemarahan, amalkan lah vitamin b complex. Kajian menunjukkan vitamin b complex yang tidak mampu dihasilkan oleh tubuh ini dapat merembeskan adrenalin kebahagian dan salur darah.

Sebab itu setiap wanita yang hamil, melahirkan anak dan berada dalam pantang wajib mengambil b complex untuk mengawal emosinya dengan bermacam ragam bayi yang masih kecil.

Orang yang mengidap penyakit stress juga dibekalkan dengan vitamin b complex untuk menenangkan diri sendiri jika stress. Jadi se stress mana pun keadaannya ia masih mampu tersenyum kerana vitamin ini mengalirkan rasa bahagia bila dilanda masalah.

Teringin untuk mencuba b complex shaklee: 

Puan Aminah Hussain

SMS@whatapps : 0175082443 

email : ibudoakan99@gmail.com

COD : perlis, jitra, changlun, uum

 

Wanita Mengandung Perlu Tahu: kehamilan yang berisiko tinggi

Apabila disahkan hamil, adakah anda tahu mengenai kehamilan yang berisiko tinggi? Berisiko tinggi untuk apa? Kehamilan boleh keguguran, anak yang dilahirkan nanti cacat dan terdedah kepada pelbagai penyakit bawaan.

Umur

Berumur kurang daripada 18 tahun. Ini kerana organ reproduktif masih kurang matang dan tidak mempunyai pengalaman mengandung. Jika anda mengandung pertama kali pada usia 35 tahun ke atas juga anda kehamilan anda juga berisiko tinggi untuk mendapat komplikasi sepeti kencing manis, darah tinggi dan mendapat anak sindrom down.

Jarak kelahiran kurang daripada 2 tahun dan melebihi 5 tahun

penyakit ketika hamil

Jika anda mempunyai anak yang rapat dan terlalu jarakkan kehamilan, anda terdedah pada risiko terjadinya pendarahan semasa hamil, kelahiran bayi pramatang dan saiz anak yang dilahirkan kecil da kurang berat badan.

Mempunyai sejarah kelahiran yang bermasalah

Sejarah  yang sama mungkin akan berulang semasa hamil dan biasanya doktor akan follow up serapat mungkin bagi ibu hamil yang mempunyai masalah pada kandungan.

banner-naikkan-hb-1

Mengandung anak ke 6 dan seterusnya

Ibu yang  mengandung anak ke 6 dan seterusnya mudah terdedah kepada komplikasi penyakit seperti kurang darah, kencing manis, darah tinggi dan sawan. Ibunya juga terdedah kepada berlakunya pertumpahan darah semasa melahirkan anak.

Hamil kembar atau lebih

risiko hamil baby kurang matang

Ibu yang hamil kembar terdedah kepada penyakit darah tinggi semasa hamil, kelahiran tidak cukup bulan dan berlakunya pendarahan yang teruk semasa hamil.

Mengidap penyakit berisiko

1. darah tinggi/hypertension

Sekiranya tidak di kawal ia akan menyebabkan sawan pada ibu hamil dan pendarahan dalam rahim kerana uri akan berpisah daripada dinding rahim. Risiko bayi meninggal dalam rahim juga besar.

2. kencing manis/gdm/diabetes

Ibu akan terdedah kepada penyakit lain pula iaitu komplikasi pada buah pinggang. Si anak pula akan menjadi besar melebihi 4 kg dan terdedah kepada risiko penyakit jantung.

3. kurang darah merah/ anemia

Ibu akan mengalami pendarahan yang banyak semasa hamil, peratus keguguran tinggi dan berisiko melahirkan anak lebih awal. Bayi pula terdedah pada kematian dalam kandungan dan tidak membesar dengan baik

4. penyakit jantung

Ibu dan anak akan terdedah kepada kematian mengejut dan pembesaran bayi dalam kandungan akan terbantut.

Jadi, ibu- ibu hamil jika mempunyai faktor risiko seperti di atas, berjumpalah dengan doktor anda dan ikut nasihat yang doktor berikan. Jangan menempah bilik di hospital swasta kerana jika ada risiko begini biasanya anda akan dirujuk pada hospital kerajaan.

Perkara Penting Perlu Diketahui Semasa Hamil

Penjagaan kesihatan diri dan janin sepanjang kehamilan begitu dituntut di kalangan wanita yang hamil. Wanita hamil  sebenarnya terdedah kepada pelbagai risiko. Persekitaran, pemakanan dan gaya hidup perlu dititikberatkan agar anda tidak mengundang bahaya kepada janin anda sendiri.

Perkara Penting Yang Perlu Anda Tahu

1. Waspada cacar air

elak-cacar-air-wanita-hamil

Cacar air adalah penyakit berjangkit. Pastikan anda mengelakkan diri daripada sesiapa yang mengalami penyakit tersebut. Sekiranya anda sedang amil kurang daripada usia 20minggu, ia tidak memberi risiko kepada janin. Namun jika anda demam cacar air semasa usia kehamilan di trimester ke 3 iaitu seminggu sebelum kelahiran, berkemungkinan bayi akan mengalami penyakit yang serupa.

2. Jangan paksa bersenam

Adakah senaman itu berbahaya kepada janin? Senaman semasa hamil tidak mendatangkan sebarang risiko kepada janin sekiranya ia dilakukan dengan kaedah yang betul. Misalnya dalam senaman perlu ada sesi pemanasan badan, kemudian diakhiri oleh sesi ‘cooling down’.

Ini kerana perubahan hormon membuatkan tubuh mudah terdedah kepada kecederaan. Jangan paksa diri untuk bersenam. lakukan sahaja senaman ringan dan minum banyak air agar tubuh tidak dehidrasi. Anda boleh berjalan atau berenang. Ianya senaman bagus untuk ibu hamil.

banner-naikkan-hb-1

3. Panduan menaiki kapal terbang

Ada pendapat mengatakan menaiki kapal terbang boleh membahayakan janin. Sebenarnya ia tidak mengundang bahaya jika dilakukan pada usia kehamilan yang epat. Waktu terbaik untuk menaiki kapal terbang ialah pada trimester kedua dengan syarat si ibu tidak mempunyai komplikasi kehamilan.

Sebelum membuat keputusan, anada sepatutnya berjumpa doktor dan membawa surat doktor semasa ingin membeli dan menaiki kapal terbang. Di dalam kapal terang anda perlu membuat beberapa senaman ringkas demi mengelakkan kekejangan otot seperti mengerakkan kaki atau jari- jari. Anda juga perlu kerap minum air kosong kerana udara dalam kabin adalah sangat kering.

4. Sakit bawah perut

Adakah selalu sakit bawah perut itu menandakan anda keguguran? Tidak kerana adalah normal jika anda mengalami sakit bawah perut teutama jika anda hamil anak yang sulong. Kesakitan ini adalah disebabkan oleh sambungan tulang- tulang di sekeliling rahim yang menegang. Namun tidak salah jika anda merujuk masalah ini kepada doktor anda.

5. Perut besar atau kecil

size-perut-wanita-hamil

 

Perut saya kecil, adakah janin sayatidak membesar? Perlu diketahui besar atau kecil perut anda tidak boleh menjadi penanda aras kepada kesihatan janin dalam kandungan. Semasa kehamilan, adalah normal perut kelihatan kecil kerana otot- otot perut masih belum kuat merenggang. Scan janin anda dan minta doktor jelaskan tentang perkembangannya.

6. Morning sickness buat janin lapar

Benarkah morning sickness iu menandakan janin anda lapar? Apatah lagi ketika mengalami keadaan itu wanita hamil sering munah dan sukar menjamah makanan. Ketahuilah bahawa morning sickness tidak membuatkan janin kelaparan, kerana tubuh secara semulajadinya telah membekalkan makanan kepada janin.

Makanlah secara sedikit- sedikit tetapi kerap agar ianya memberi manfaat kepada janin anda.

7. Jaga kebersihan

Cecair dari vagina keluar dengan banyaknya. Ia adalah normal dan bukannya anda ada jangkitan kuman yang memberi kesan buruk kepada janin. Ia berlaku kerana perubahan hormon wanita hamil. Sebaiknya jaga kebersihan dengan memakai seluar dalam dari kain cotton dan menukarnya sekerap yang mungkin.

Justeru, wanita hamil perlu diketahui maklumat berkaitan dengan risiko kecemasan yang perlu di ambil berat agar kandungan dan janin sentiasa selamat. Teruskan menambah ilmu dengan membaca sebanyak mungkin artikel mengenai kehamilan.

0
Your Cart