Tag Archives set kehamilan shaklee

Adakah ibu minum kopi, selamat pada bayi menyusu?

Setiap ibu menyusu mempunyai minuman kegemaran masing- masing. Ibu menyukai campuran esp+ kurma sebagai minuman seharian, ia juga milk booster Ibu selain alfalfa dan vitamin c. Berjumpa kembali teman lama, dia menceritakan dia ketagih kepada kopi pracampuran jenama terkenal semasa dalam tempoh menyusukan bayinya.

milkbooster

Susunya tidak berkurang, tidak pula sampai bengkak payudara namun teman Ibu ini sempat meyusukan bayinya sehingga usia 2 tahun.

Soalan Ibu bolehkan ibu yang menyudukan bayi mengambil minuman kopi pracampuran untuk menambah kecergasan tubuh? Apakah pengambilannya secara harian boleh meninggalkan kesan buruk kepada bayi? Menjawab soalan ini Ibu suka menulis kembali jawapan daripada  Puan Rita Rahayu Omar, seorang pakar laktasi di Malaysia.

Umumnya ibu yang menyusukan bayi boleh makan atau minum apa sahaja yang diingini asalkan ia diambil dalam kadar sederhana. Untuk pengetahuan anda ibu menyusu boleh minum minuman berkafein asalkan ia dalam amaun sederhana. Ketahuilah bahawa segelintir bayi terutamanya yang berumur bawah enam bulan mungkin lebih sensitif kepada pengambilan  kafein oleh si ibu.

Jika anda minum kopi semasa hamil, anak anda mungkin sudah biasa dengan kehafiran kafein dalam susu ibu. Jika anda mengelakkan minuman kafein sepenuhnya semasa hamil, bayi anda akan sensitif terhadap kafein yang diminum si ibu semasa menyusu.

Sehubungan itu, bayi baru lahir perlu mengambil masa yang lama untuk mencerna kafein tersebut. Bayi pramatang pula mungkin akan mempunyai masalah dengan pengambilan kafein si ibu. Jika anda ingin minum kopi, pastikan minum selepas sesi menyusu atau mengepam. Dengan demikian paras kafein akan menurun pada sesi penyusuan seterusnya.

buku-bf

Satu kajian menunjukkan amalan meminum kopi yang tahap ketagih akan menurunkan kandungan zat besi dalam susu ibu. Berdasarkan buku menyusu tulisan Nancy Mohrbachern pengambilan kafein berlebihan oleh ibu iaitu melebihi 750ml sehari boleh memberi kesan kepada bayi di mana bayi akan menunjukkan tindakbalas yang negatif.

Bayi yang terlebih kafein menjadi aktif, bermata luas dan tidak akan tidur dalam tempoh yang lama. Bayi mungkin akan menjadi cerewet. Jika ini terjadi, kurangkan atau hentikan terus pengambilan antara dua hingga 3 minggu untuk melihat sebarang perubahan.

Jika anda teragak- agak berkenaan amaun kafein, perhatikan kelakukan bayi anda. Itu sahaja cara untuk anda mengenalpasti bayi anda sensitif terhadap kopi atau tidak. Ia bergantung pada umur dan tahap kesihatan bayi. Dianggarkan amaunnya perlu kurang daripada cawan bersaiz 5 oz atau 500mg/ sehari. Malah pelbagai sumber menyarankan had bagi pengambilan kafein adalah antara 300mg hingga 750mg sehari.

Jadi pilih minuman anda, pastikan yang bermanfaat untuk bayi syurga anda!

Disebalik check up di klinik semasa hamil yang patut anda tahu

Sebaik sahaja disahkan hamil, rutin pemeriksaan antenatal perlu dilakukan. Jangan sesekali culas kerana ia banyak membantu anda memantau kesihatan diri dan bayi di dalam kandungan. Walaupun ianya sedikit sebanyak mengganggu mood untuk sehari, namun ianya sangat perlu untuk menjaga ibu dan bayi.

1. Timbang berat badan

timbang-berat-badan

Setiap kali pemeriksaan antenatal, timbangan berat badan akan dilakukan. Ini bagi memastikan berat badan anda terkawal dan berada dalam skala normal iaitu pertambahan antara 10 hingga 20kg sepanjang kehamilan. Jika berat badan anda kurang, ini mungkin menunjukkan bayi kurang mendapat nutrien yang mencukupi. Berat berlebihan pula boleh menunjukkan anda mungkin pengidap diabetis semasa mengandung

2. Ukuran tinggi

Ketinggian anda hanya diukur sekali sahaja iaitu ketika pertama kali membuka buku merah. Ia di ambil bagi mendapatkan gambaran awal mengenai saiz awal pelviks anda. Ukuran ini penting kerana saiz pelviks yang kecil akan mengganggu proses kelahiran bersalin dan doktor akan menasihatkan anda untuk menjalani pembedahan semasa bersalin.

3. Pemeriksaan tekanan darah

cek-darah-tinggi

Pemeriksaan ini turut dilakukan setiap kali anda melalukan check up rutin. Ia dilakukan bagi memantau sebarang perubahan dalam tekanan darah. Tekanan darah yang normal sewaktu hamil ialah 120/70. Jika tekanan darah melebihi 140/90 doktor akan memberi perhatian khusus kepada kehamilan anda supaya tidak memudaratkan bayi dalam kandungan.

4. Ujian air kencing

Air kencing perlu diambil untuk diuji setiap kali pemeriksaan antenatal. Ini bertujuan untuk mengesan pelbagai penyakit yang memerlukan rawatan rapi seperti gula, protein, nanah, darah dan sebagainya. Kewujudan gula dalam air kencing  merupakan tanda anda mengidap kencing manis atau diabetes.

Kehadiran protein pula dapat menunjukkan adakah buah pinggang anda berfungsi dengan baik atau tidak. Malah perlu diketahui protein yang banyak boleh menyebabkan anda mengidap penyakit darah tinggi.

5. Ujian darah

Kadang- kadang rasa tertekan kerana selalu diambil darah apabila setiap kali diperiksa. Kali pertama ia diambil bagi mengetahui kumpulan darah, rhesus darah dan kekebalan tubuh anda terhadap rubella. Antara lain, ujian darah juga dapat mengenalpasti sebarang risiko terhadap penyakit lain seperti siflis, hepatitis B dan HIV.

Ia juga memang diwajibkan untuk mengetahui paras hb darah dalam badan. Jika rendah, vitamin untuk naikkan hb diberikan.

6. Ujian imbasan

scan-bayi

Ketahuilah setiap ujian ultrasound bukan hanya sekadar untuk mengetahui jantina bayi. Ia lebih daripada itu. Ujian ini penting bagi membolehkan doktor mengetahui berapa saiz rahim anda, menjangka usia dan saiz kandungan, meneliti perkembangan bayi serta mnengenal pasti sebarang kecacatan yang mungkin ada pada bayi dalam kandungan.

  • Minggu ke 8 hingga 11: Imbasan trimester pertama dilakukan bagi menentukan usia bayi
  • Minggu 18 ke 22: Dilakukan bagi mengetahui usia sebenar bayi, bilangan bayi atau kecatatan yang mungkin ada pada bayi.
  • Minggu ke 28: Imbasan dilakukan bagi mengenalpasti perlekatan uri
  • Minggu 32- 34: Imbasan dijalankan bagi menilai perkembangan bayi dan jumlah air ketuban.

7. Pemeriksaan pergelangan kaki

bengkak-kaki-semasa-hamil

Bengkak di kaki atau kaki sembab menjadi petanda tekanan darah tinggi dan kencing berprotein. Oleh kerana itulah bahagian ini diperiksa setiap kali pemeriksaan antenatal dilakukan bagi mengelakkan sebarang komplikasi semasa bersalin.

8. Kekerapan pemeriksaan

  • Setiap bulan: selepas disahkan hamil sehingga kandungan berusia 7 bulan.
  • Setiap 2 minggu: pada bulan ke 8 kehamilan
  • Setiap minggu: pada usia kandungan 9 bulan dan ke atas.

 

Set Bersalin Moden Tanpa Jamu

Kelahiran yang mudah

Seperti yang diceritakan oleh Haridah Sahri, beliau melahirkan Fateh Izzuddin dengan mudah dan tempoh berpantangnya juga sangat menyelesakan. Selama hampir sembilan bulan beliau mengandungkan  Fateh, ibu kepada 3 orang cahaya mata ini sangat kuat, bertenaga dan sangat yakin untuk melahirkan secara normal.

acara putihkan kulit anak dalam kandungan

Menggunakan set kehamilan shaklee ketika mengandung membantu ibu yang berusia 36 tahun ini memperolehi stamina yang luar biasa kerana bisness yang dilakukannya memerlukan beliau  banyak bergerak ke sana ke sini. Apatah lagi mempunyai 2 orang anak yang telah bersekolah rendah.

Selain itu Haridah juga mahukan set bersalin atau set semasa pantang yang membolehkan dia mempunyai stamina sama  semasa hamil dan tidak mahu set bersalin yang berasaskan jamu. Menyedari kepentingan penyusuan bayi, dia tidak mahu mengulangi episod duka apabila anak pertamanya tidak dapat disusukan kerana pengambilan jamu yang panas semasa berpantang, penyakit kuning anaknya juga lambat untuk pulih kerana jamu.

vitamin bagi tenaga pada 4 orang anak

Selain itu, Haridah mengakui bahawa kulit  Fateh juga putih bersih dan licin selepas dilahirkan serta perkembangan Fateh juga sangat pantas. Fateh sudah boleh berdiri di usia 5 bulan. Justeru itu set bersalin shaklee adalah pilihan Haridah dan suami semasa berpantang selepas melahirkan Fateh Izzuddin.

Set bersalin shaklee

set pantang yang banyakkan susu badan

1. Vitamin C

Perkara utama yang dibekalkan oleh doktor selepas bersalin ialah tablet vitamin c. Vitamin c dikaji dapat membantu mempercepatkan penyembuhan luka selepas bersalin. Malah dalam pantang sendiri doktor hanya membenarkan makan buah oren sunkist atau buah epal sahaja untuk mengelakkan angin dalam badan seterusnya menyebabkan anak kembung.

2. Vitamin B Complex

Vitamin B berfungsi untuk menenangkan ibu- ibu dalam pantang. Kajian mendapati ibu- ibu selepas melahirkan akan berasa stress dengan keadaan badan yang sakit, tiada tenaga, bengkak susu, anak menangis dan keletihan akibat tidak cukup tidur. Jadi vitamin b complex dapat membantu mengawal stress ini supaya tidak mudah dapat penyakit gila meroyan.

3. Zinc Complex

Zinc dapat menyembuhkan luka dengan lebih cepat. Ia adalah tambahan kepada vitamin c tadi yang membantu pulihkan luka. Tambah dengan zinc, luka lagi cepat sembuh. Ianya sama fungsi dengan khasiat ikan haruan atau gamat. Sebagai bonus zinc mampu mengelakkan rambut daripada gugur!

4. Alfalfa

Ini yang ibu- ibu suka. Ianya bertindak sebagai jamu dalam pantang. Yang penting alfalfa ini tidak sepanas jamu. Fungsi alfalfa ialah memulihkan luka dalaman, mengurangkan keputihan, rahim cepat kecut dan ianya juga sebagai milk booster kepada ibu menyusu.

5. Ostematrix

Bagi ibu- ibu yang bersalin normal, yang paling digeruni semasa pantang ialah tidak dapat membuang air besar dengan selesa. Apatah lagi kita tidak boleh meneran kerana dikuatiri jahitan terbuka dan bentan. Jadi ostematrix adalah penyelamat, makan 4 biji ostematrix sebelum tidur dapat melembutkan najis seterusnya dapat mengelakkan sembelit.

6. Esp

Untuk tenaga semasa menyusukan anak, ibu- ibu semua wajib mengambil protin dalam menu seharian. 1 gelas esp setiap pagi mampu membekalkan protin yang cukup untuk penghasilan susu ibu. Sebagai bonus, susu menjadi pekat dan anak menyusu juga mudah kenyang dan tidak meragam. Sebagai bonus ibu- ibu akan mendapat kembali tubuh lansung seperti anak dara.

7. Vitalea

Biasanya keadaan ibu amatlah lemah selepas bersalin. Selain daripada makanan dalam pantang yang sihat, si ibu juga boleh mendapatkan tenaga segera daripada multivitamin vitalea. Si ibu akan mendapat tenaga segera , berasa lebih cergas dan terasa seperti bukan ibu berpantang.

https://vimeo.com/ireachhd/puasaibuhamil

Jom berpantang dengan selesa tanpa stress

Mahukan pengalaman seperti Puan Haridah? Jom berpantang dengan set bersalin shaklee 🙂 Alhamdulillah saya juga sangat berpuas hati dan saya yakin anda juga akan jatuh cinta dengan Set Bersalin terbaik ini.

Kalau ada sebarang pertanyaan tentang Set Bersalin Shaklee ataupun mana-mana produk Shaklee yang lain, boleh hubungi saya di nombor yang tertera di bawah.

Puan Aminah Hussain

SMS@whatapps : 0175082443 

email : ibudoakan99@gmail.com

COD : perlis, jitra, changlun, uum

Menangani sakit biasa sewaktu hamil part 2

Susulan daripada artikel menangani sakit biasa sewaktu hamil part 1, ramai yang memberi respons “bukan itu aje kak min, banyak lagi ‘keseksaan’ yang perlu dihadapi semasa mengandung, melahirkan dan berpantang”. Dan ianya adalah benar sama sekali.

Entry ini bukanlah hendak menakut- nakutkan wanita- wanita di luar sana yang mahu hamil, namun ia adalah persediaan kepada cara mengatasi masalah dan kesakitan yang timbul semasa mengandung.

Bila kita dah tahu awal, jadi senang la nak lakukan apa yang perlu semasa penyakit itu menyerang. Betul tak semua ibu- ibu? Apa lagi yang biasa ibu hamil hadapi? Jom kita lihat apa dan cara menanganinya.

Spotting

Perkara ini agak biasa di kalangan wanita hamil. Kira- kira 20% wanita mengalaminya. Kehadiran tompok darah kecil (spotting) ini biasanya berlaku pada 12 minggu pertama, dan kerana itu ada wanita yang tidak sedar dirinya telah hamil dalam tempoh tersebut.

Sungguhpun begitu, jika anda mengalami spotting ini, beritahu pada doktor anda.

Anda boleh mengurangkan gejala ini dengan banyakkan berehat, tidak berdiri terlalu lama, mengahadkan aktiviti fizikal, tinggikan kaki bila berkesempatan dan elakkan mengangkat barang- barang berat lebih dari 4 kg.

cara mengatasi masalah berpeluh semasa mengandung

Cirit birit

Sekiranya anda perlu membuang air besar, yang cair rupanya lebih dari 3 kali sehari, anda boleh dikatakan mengalami cirit- birit. Keadaan ini boleh menyebabkan anda terhidrat, oleh itu pastikan anda minum banyak air dalam tempoh ini.

Ada beberapa sebab anda mengalami cirit- birit ketika hamil. Satu daripadanya ialah kerana perubahan cara pemakanan. Wanita hamil biasanya akan mengubah menu pemakanan supaya bayi mendapat khasiat secukupnya.

Ia juga mungkin terjadi disebabkan anda sensitif terhadap makanan tertentu. Selain itu perubahan hormon ketika hamil boleh membuatkan sistem penghadaman menjadi ebih perlahan (sembelit) dan ada kalanya cirit- birit.

Sekiranyanya berlaku pada trimester pertama atau kedua, kemungkinan besar ianya berpunca dari bakteria atau virus. Oleh itu elakkan membeli makanan di gerai, memakan buang yang tidak dibuang kulitnya atau dikopek oleh orang lain.

banner-naikkan-hb-1

Rasa Panas

Perubahan hormon badan boleh membuatkan anda berasa sedikit panas semasa hamil. Anda juga mungkin lebih banyak berpeluh. Atasinya dengan memakai pakaian longgar yang diperbuat daripada kapas atau linen, berada dalam bilik yang sejuk serta mandilah secara kerap untuk menyejukkan badan.

Ramai pelanggan Ibu yang hamil mengalami masalah ini disebabkan sekarang cuaca panas melampau. Sediakan air minuman isotonik yang tiada gas dan gula demi pastikan diri anda tidak dehidrasi.

Keputihan

Masalah keputihan kerap berlaku pada wanita hamil. Sekiranya anda mengalami discaj vagina yang berketul- ketul, rasa gatal atau pedih pada kemaluan, itu adalah petanda anda mempunyai masalah keputihan.

Pakai pakaian yang loggar untuk beri pengudaraan pada tubuh dan kemaluan anda. Pastikan bahagian kemaluan dikeringkan setiap kali lepas mandi dan tukar pakaian anda setiap kali anda berpeluh.

Jika discaj bewarna kehijauan dan mempunyai bau yang kurang menyenangkan, rujuk doktor takut- takut anda terkena jangkitan bakteria yang serius.

Vena varicose

cara menaikkan hb

Wahh, tiba- tiba keluar bahasa doktor pula. Apa itu vena varicose? Bahasa mudahnya urat timbul. Penonjolan urat yang berselirat seakan sarang labah- labah pada kaki ini disebabkan oleh tekanan daripada fizikal mengandung dan pengembangan salur darah.

Jika mahu mengelakkan masalah ini, anda perlu mengelakkan pakaian yang ketat, bercangkung, duduk sambil menyilang kaki atau berdiri terlalu lama. Bila berehat pastkan kaki diangkat lebih tinggi daripada jantung, Anda juga boleh dapatkan tali pinggang materniti atau sarung kaki sokongan.

Bengkak kaki

Cuaca panas, banyak berdiri, boleh menyebabkan kaki anda membengkak terutama pada peringkat akhir kehamilan. Atasi masalah ini dengan mengawal pengambilan cecair, elakkan makanan masin, angkat kaki melebihi paras dada ketika berehat, bersenam.

Elakkan posisi mencangkung atau berdiri terlalu lama. Pastikan juga anda makan makanan yang boleh naikkan hb.

Linea Nigra

Satu lagi istilah sains dalam artikel Ibu. Bahasa mudahnya ialah garis hitam yang terbentuk secara menegak pada perut anda. Garisan hitam ini adalah bermula dari pusat hingga ke ari- ari.

Garisan ini mulai ketara pada usia kehamilan 5 bulan dan akan menjadi semakin gelap pada bulan- bulan seterusnya. Jangan risau. ianya akan hilang selepas anda melahirkan anak.

 

Menangani sakit biasa sewaktu hamil part 1

Perubahan hormon, bentuk fizikal badan dan emosi membuatkan bakal- bakal ibu berdepan dengan pelbagai masalah sepanjang usia kandungan. Sebenarnya semua wanita melaluinya cuma ada yang teruk, ada yang ringan.

Rasa sakit- sakit ini pastinya merisaukan wanita yang pertama kali mengandung. Ini sudah tentu kerana sebagai ibu kita mesti risau tentang kesihatan diri dan bayi di dalam kandungan.  Mari kita lihat apa yang biasa dialami oleh ibu mengandung dan cara mengatasinya.

Mabuk/ Loya

morning sickness

Morning sickness merupakan masalah biasa yang berlaku dalam 12 minggu yang pertama, malah ada yang berlarutan sehingga masuk trimester ke 2. Dianggarkan lebih 70% wanita mengandung mengalaminya.

Perkara ini tidak menjejaskan bayi dalam kandungan sekalipun anda kuran makan. Yang penting pastikan anda minum secukupnya untuk mengelakkan dehidrasi.

Saranan untuk anda:

  • Makan dalam kuantiti yang kecil tapi kerap (5-6 kali sehari)
  • Elakkan makanan pedas dan berminyak atau makanan yang sukar dihadam seperti daging merah.
  • Asingkan makan pejal dari cecair.. Jangan makan nasi denagn buah tembikai dalam masa ang sama.
  • Makan biskut atau keropok ikan kira- kira sejam sebelum anda bangun dari katil

Sekiranya anda lansung tidak boleh makan, pening dan muntah yang serius, sila berjumpa doktor demi memastikan anda tidak mengalami hyperemesis gravidarum– keadaan yang serius yang boleh menyebabkan berat turun mendadak, jantung berdegup laju dan hb rendah.

banner-naikkan-hb-1

Sakit belakang

Perubahan yang berlaku pada tubuh disebabkan oleh berat badan yang bertambah. Perubahan hormon mengendurkan otot, kandungan semakin besar, serta penyimpanan air dalam badan menyebabkan masalah sakit belakang. Sakit ini bertambah teruk di waktu malam dan peringkat akhir kehamilan.

Elakkan mengangkat barangan dan melakukan kerja rumah yang berat. Jangan gunakan kasut tumit tinggi untuk bekerja dan jangan berdiri terlalu lama dalam satu- satu masa.

Boleh lakukan senaman ringan untuk bahagian belakang badan. Pastikan anda menjaga postur badan semasa duduk dan tali pinggang materniti mungkin dapat membantu.

Sakit Tulang Belakang & Lenguh2 Badan Buat Ibu Ini RImas, Sampailah…. from iReach HD on Vimeo.

Kaki kejang

Rasa sakit yang sangat kuat secara tiba- tiba pada kaki atau betis adalah tanda anda mengalami kekejangan. Ia biasanya berlaku pada waktu malam dan di awal pagi. Kesakitan ini boleh dikurangkan jika anda menarik jari- jari kaki ke atas atau mengurut bahagian yang kejang. Senaman ini dapat membantu. Cubalah:

  • Bengkokan kaki anda dan luruskan kaki ke atas dan ke bawah sebanyak 30 kali.
  • Pusing kaki anda sebanyak 8 kali pada satu arah dan 8 kali pada arah bertentangan
  • Ulang dengan kaki sebelahnya.

Selain senaman, anda boleh minum banyak air, bersenam secara kerap,makan sumber kalsium dan banyakkan potasium dalam badan dengan mengambil buah pisang.

Anemia

Macam-macam komplikasi boleh terjadi masa hamil; salah satunya ialah anemia. Anemia ni terjadi bila kandungan hemoglobin (sel darah merah) dalam darah kita rendah. Sel darah merah ni sangat penting tau sebab dia lah yg bawak masuk oksigen ke setiap sel- sel tisu dalam badan.

Cara nak tambah sel- sel darah merah? Dengan zat besi. Malang sekali, kebanyakan ibu yg hamil ni kekurangan zat besi dalam simpanan bagi memenuhi keperluan badan (sebab dah ada bayi dalam perut).

Kalau betul-betul  serius, memang kena masuk wad. Itu lah yang terjadi pada Kakak Aya kita ini. Siap dah kena warded pun degil lagi tu tak nak dengar nasihat kakaknya.

Apa jadi bila tak dengar nasihat? Boleh tengok sendiri cerita adik beradik ni dalam video di bawah.

http://vimeo.com/ireachhd/adikdegil
Apa yang kakak Lin kita guna? Boleh rujuk artikel cara naikkan hb.

Artikel ini bersambung..Tunggu ye.. Nanti Ibu akan share tips mengenai spotting, bengkak kaki, rasa panas dan masalah keputihan semasa mengandung dalam part 2.

Cara dapatkan anak kembar

Topik pada hari ini mesti ramai yang teringin kan? Siapa tidak mahu anak kembar dan comel- comel ini. Topik ini Ibu pilih kerana ingin merancang anak yang seterusnya.

kembar lelaki perempuan

Mudah- mudahan dapat anak kembar perempuan kerana Ibu mempunyai genetik kembar yang kuat. Iaitu arwah ayah Ibu ialah kembar lelaki, Hussain nama ayah Ibu, Ismail nama kembarnya.

Jadi dengan sedikit ilmu yang diselidik, Ibu ingin kongsikan dengan para pembaca sekalian. Jom kita lihat apakah faktor penyebab kepada kehamilan kembar.

1. Genetik Kembar

Jika dalam salasilah keluarga anda terdapat pasangan yang mempunyai anak kembar, kemungkinan besar anda juga mampu mendapat anak kembar. Ibu ada genetik ni. he…he..Ini kerana gen sedemikian mungkin telah diturunkan pada diri anda. Gen yang dimaksudkan ialah penghasilan 2 ovum secara serentak dalam satu masa.

2. Umur untuk hamil kembar

Wanita yang berumur 35- 40-an dan ke atas, mempunyai potensi yang lebih besar untuk mendapat anak kembar. Pada ketika ini, kebanyakan wanita akan mengambil rawatan untuk kesuburan. Tambahan pula, mereka akan lebih cenderung untuk menghasilkan lebih dari satu ovum semasa proses ovulasi akibat daripada rawatan kesuburan yang dijalankan.

3. Bilangan Anak

kembar cerdik

Lagi ramai anak, peluang untuk anak seterusnya kembar adalah tinggi. Lagi banyak bilangan seseorang individu pernah melahirkan anak, lagi tinggi peluang beliau untuk melahirkan anak kembar selepas itu.

4. Berat Badan dan Ketinggian

Perempuan yang tinggi atau perempuan yang lebih berat mempunyai kebarangkalian yang lebih tinggi untuk mendapat anak kembar.

5. Diet

Pengambilan makanan tertentu yang mengandungi kandungan estrogen yang tinggi mampu meningkatkan kebarangkalian mendapat anak kembar.

banner-naikkan-hb-1

6. Pengambilan Ubat Kesuburan

Pengambilan ubat kesuburan boleh meningkatkan kebarangkalian seseorang untuk menghasilkan dua ovum dalam satu proses ovulasi, sekaligus meningkatkan kebarangkalian mendapat anak kembar.

Clomid memberikan 10 peratus peluang manakala Gonal F memberikan 30 peratus peluang untuk hamil anak kembar.

7. Berkahwin dengan keturunan kembar

Sebenarnya banyak cara untuk mendapatkan anak kembar. Tetapi kebanyakkannya adalah cara yang tidak sihat seperti mengandung di usia tua, mengandung ketika masih menyusui bayi, hamil di waktu si ibu gemuk dan sama waktu dengannya.

Memang boleh terjadi mendapat anak kembar tetapi kandungan tidak sihat. Kemungkinan keguguran pun tinggi, anak kembar tidak sihat atau kandungan bermasalah juga tinggi. jadi cari pasangan anda yang mempunyai genetik kembar, itu paling senag dan tanpa risiko besar.

Petua khas untuk dapatkan anak kembar

pemakanan untuk kehamilan kembar

Banyakkan makan ubi, kentang dan susu segar. Tiga jenis makanan ini dapat meningkatkan ovulasi pada telur dan mungkin boleh dapatkan anak kembar. Ada yang kata, jika kita teratur minum susu segar dari zaman muda, kebarangkalian untuk mendapatkan anak kembar itu tinggi.

Juga, jika anda amalkan memakan ubi, kentang dan susu segar bukan sahaja baik untuk mendapatkan anak kembar, tetapi juga salah satu cara untuk mendapatkan anak bagi pasangan yang sudah lama berkahwin tetapi tidak ada rezeki untuk mendapatkan anak disamping pemakanan tambahan yang lain.

Doa untuk mendapatkan anak kembar :

1) Surah As-Saaffaat Ayat 120

petua-hamil-kembar
2) Surah As-Syura ayat 50:

rancang jantina anak

Apa pun TAHNIAH kepada pasangan yang bakal mendapat anak kembar, jaga diri dan amalkan pemakanan serta suplemen yang bagus semasa hamil. Bawa 2 orang dalam perut itu adalah saat- saat yang mengujakan dan menguji kesabaran.

Anda ada sebarang petua untuk IBu? Jom kongsikan di bahagian komen…

Perkara Penting Perlu Diketahui Semasa Hamil

Penjagaan kesihatan diri dan janin sepanjang kehamilan begitu dituntut di kalangan wanita yang hamil. Wanita hamil  sebenarnya terdedah kepada pelbagai risiko. Persekitaran, pemakanan dan gaya hidup perlu dititikberatkan agar anda tidak mengundang bahaya kepada janin anda sendiri.

Perkara Penting Yang Perlu Anda Tahu

1. Waspada cacar air

elak-cacar-air-wanita-hamil

Cacar air adalah penyakit berjangkit. Pastikan anda mengelakkan diri daripada sesiapa yang mengalami penyakit tersebut. Sekiranya anda sedang amil kurang daripada usia 20minggu, ia tidak memberi risiko kepada janin. Namun jika anda demam cacar air semasa usia kehamilan di trimester ke 3 iaitu seminggu sebelum kelahiran, berkemungkinan bayi akan mengalami penyakit yang serupa.

2. Jangan paksa bersenam

Adakah senaman itu berbahaya kepada janin? Senaman semasa hamil tidak mendatangkan sebarang risiko kepada janin sekiranya ia dilakukan dengan kaedah yang betul. Misalnya dalam senaman perlu ada sesi pemanasan badan, kemudian diakhiri oleh sesi ‘cooling down’.

Ini kerana perubahan hormon membuatkan tubuh mudah terdedah kepada kecederaan. Jangan paksa diri untuk bersenam. lakukan sahaja senaman ringan dan minum banyak air agar tubuh tidak dehidrasi. Anda boleh berjalan atau berenang. Ianya senaman bagus untuk ibu hamil.

banner-naikkan-hb-1

3. Panduan menaiki kapal terbang

Ada pendapat mengatakan menaiki kapal terbang boleh membahayakan janin. Sebenarnya ia tidak mengundang bahaya jika dilakukan pada usia kehamilan yang epat. Waktu terbaik untuk menaiki kapal terbang ialah pada trimester kedua dengan syarat si ibu tidak mempunyai komplikasi kehamilan.

Sebelum membuat keputusan, anada sepatutnya berjumpa doktor dan membawa surat doktor semasa ingin membeli dan menaiki kapal terbang. Di dalam kapal terang anda perlu membuat beberapa senaman ringkas demi mengelakkan kekejangan otot seperti mengerakkan kaki atau jari- jari. Anda juga perlu kerap minum air kosong kerana udara dalam kabin adalah sangat kering.

4. Sakit bawah perut

Adakah selalu sakit bawah perut itu menandakan anda keguguran? Tidak kerana adalah normal jika anda mengalami sakit bawah perut teutama jika anda hamil anak yang sulong. Kesakitan ini adalah disebabkan oleh sambungan tulang- tulang di sekeliling rahim yang menegang. Namun tidak salah jika anda merujuk masalah ini kepada doktor anda.

5. Perut besar atau kecil

size-perut-wanita-hamil

 

Perut saya kecil, adakah janin sayatidak membesar? Perlu diketahui besar atau kecil perut anda tidak boleh menjadi penanda aras kepada kesihatan janin dalam kandungan. Semasa kehamilan, adalah normal perut kelihatan kecil kerana otot- otot perut masih belum kuat merenggang. Scan janin anda dan minta doktor jelaskan tentang perkembangannya.

6. Morning sickness buat janin lapar

Benarkah morning sickness iu menandakan janin anda lapar? Apatah lagi ketika mengalami keadaan itu wanita hamil sering munah dan sukar menjamah makanan. Ketahuilah bahawa morning sickness tidak membuatkan janin kelaparan, kerana tubuh secara semulajadinya telah membekalkan makanan kepada janin.

Makanlah secara sedikit- sedikit tetapi kerap agar ianya memberi manfaat kepada janin anda.

7. Jaga kebersihan

Cecair dari vagina keluar dengan banyaknya. Ia adalah normal dan bukannya anda ada jangkitan kuman yang memberi kesan buruk kepada janin. Ia berlaku kerana perubahan hormon wanita hamil. Sebaiknya jaga kebersihan dengan memakai seluar dalam dari kain cotton dan menukarnya sekerap yang mungkin.

Justeru, wanita hamil perlu diketahui maklumat berkaitan dengan risiko kecemasan yang perlu di ambil berat agar kandungan dan janin sentiasa selamat. Teruskan menambah ilmu dengan membaca sebanyak mungkin artikel mengenai kehamilan.

0
Your Cart