Tag Archives susu badan kurang

Cara merawat dan menghilangkan gastrik ketika hamil

Gastrik kronik SEPULUH tahun tiba- tiba sembuh?

Gastrik memang satu lagi masalah orang zaman sekarang. Ada yang terkena gastrik sebab sengaja tidak makan. Alasan utama ialah nak kurus punya pasal dan ada jugak yang tak sempat nak sarapan & makan tengahari dek terlalu sibuk kat tempat kerja mengalahkan perdana menteri Malaysia.

Apa yang teruknya ialah, sekali dah kena gastrik berkemungkinan besar akan terseksa selama-lamanya. Seksa yang bagaimana? Perut tak boleh kosong atau tak boleh terlalu penuh. Tak kena ulser perut tu dah kira cukup beruntung sangat dah.

HB RENDAH? Sila klik sini untuk kisah wanita ini yang mempunyai hb sangat rendah.

Tapi ia langsung berbeza dengan wanita yang bernama Fara Hana ni. Apa yg buat dia sembuh secara tiba-tiba? Tak sengaja pulak tuh? saksikan sendiri:

Apa itu gastrik?

Penyakit gastrik merujuk kepada keradangan pada lapisan dinding perut. Di dalam perut, terdapat satu lapisan semulajadi yang melindungi dinding perut daripada bahan kimia berasid semulajadi yang sangat diperlukan untuk proses penghadaman makanan di dalam perut.

Keradangan dinding perut berlaku apabila terdapat bahan asing yang menghakis lapisan tersebut di permukaan perut.

Simptom gastrik

Ramai pesakit gastrik tidak mengalami sebarang simptom. Namun, kewujudan penyakit gastrik akan tetap menyebabkan kerosakan kepada dinding perut dan seterusnya menyebabkan kesan-kesan buruk yang lebih serius seperti pendarahan di dinding perut.

Selalunya, pesakit gastrik akan mengalami simptom seperti sakit perut, hilang selera makan, rasa loya dan muntah-muntah.

gastrik-ketika-hamil

Jika penyakit gastrik bertambah sehingga berlakunya ulser perut dan pendarahan di dinding perut, pesakit boleh mengalami masalah najis berdarah yang berwarna hitam atau muntah darah.

Jika merasa anda mempunyai simptom gastrik saya nasihatkan agar tuan atau puan cepat berjumpa pegawai perubatan untuk pemeriksaan lanjut.

Jadi sila cegah gastrik sebelum kena. Doktor Zubaidi dalam artikelnya mengatakan pengambilan protin secara berterusan semasa hamil mampu mencegah gastrik.

Anda berminat untuk mengambil set gastrik seperti Puan Fara Hana di dalam video? Sila hubungi saya selaku agen anda yang sah. Sms/ Whatapp ke 0175082443.

Menangani sakit biasa sewaktu hamil part 2

Susulan daripada artikel menangani sakit biasa sewaktu hamil part 1, ramai yang memberi respons “bukan itu aje kak min, banyak lagi ‘keseksaan’ yang perlu dihadapi semasa mengandung, melahirkan dan berpantang”. Dan ianya adalah benar sama sekali.

Entry ini bukanlah hendak menakut- nakutkan wanita- wanita di luar sana yang mahu hamil, namun ia adalah persediaan kepada cara mengatasi masalah dan kesakitan yang timbul semasa mengandung.

Bila kita dah tahu awal, jadi senang la nak lakukan apa yang perlu semasa penyakit itu menyerang. Betul tak semua ibu- ibu? Apa lagi yang biasa ibu hamil hadapi? Jom kita lihat apa dan cara menanganinya.

Spotting

Perkara ini agak biasa di kalangan wanita hamil. Kira- kira 20% wanita mengalaminya. Kehadiran tompok darah kecil (spotting) ini biasanya berlaku pada 12 minggu pertama, dan kerana itu ada wanita yang tidak sedar dirinya telah hamil dalam tempoh tersebut.

Sungguhpun begitu, jika anda mengalami spotting ini, beritahu pada doktor anda.

Anda boleh mengurangkan gejala ini dengan banyakkan berehat, tidak berdiri terlalu lama, mengahadkan aktiviti fizikal, tinggikan kaki bila berkesempatan dan elakkan mengangkat barang- barang berat lebih dari 4 kg.

cara mengatasi masalah berpeluh semasa mengandung

Cirit birit

Sekiranya anda perlu membuang air besar, yang cair rupanya lebih dari 3 kali sehari, anda boleh dikatakan mengalami cirit- birit. Keadaan ini boleh menyebabkan anda terhidrat, oleh itu pastikan anda minum banyak air dalam tempoh ini.

Ada beberapa sebab anda mengalami cirit- birit ketika hamil. Satu daripadanya ialah kerana perubahan cara pemakanan. Wanita hamil biasanya akan mengubah menu pemakanan supaya bayi mendapat khasiat secukupnya.

Ia juga mungkin terjadi disebabkan anda sensitif terhadap makanan tertentu. Selain itu perubahan hormon ketika hamil boleh membuatkan sistem penghadaman menjadi ebih perlahan (sembelit) dan ada kalanya cirit- birit.

Sekiranyanya berlaku pada trimester pertama atau kedua, kemungkinan besar ianya berpunca dari bakteria atau virus. Oleh itu elakkan membeli makanan di gerai, memakan buang yang tidak dibuang kulitnya atau dikopek oleh orang lain.

banner-naikkan-hb-1

Rasa Panas

Perubahan hormon badan boleh membuatkan anda berasa sedikit panas semasa hamil. Anda juga mungkin lebih banyak berpeluh. Atasinya dengan memakai pakaian longgar yang diperbuat daripada kapas atau linen, berada dalam bilik yang sejuk serta mandilah secara kerap untuk menyejukkan badan.

Ramai pelanggan Ibu yang hamil mengalami masalah ini disebabkan sekarang cuaca panas melampau. Sediakan air minuman isotonik yang tiada gas dan gula demi pastikan diri anda tidak dehidrasi.

Keputihan

Masalah keputihan kerap berlaku pada wanita hamil. Sekiranya anda mengalami discaj vagina yang berketul- ketul, rasa gatal atau pedih pada kemaluan, itu adalah petanda anda mempunyai masalah keputihan.

Pakai pakaian yang loggar untuk beri pengudaraan pada tubuh dan kemaluan anda. Pastikan bahagian kemaluan dikeringkan setiap kali lepas mandi dan tukar pakaian anda setiap kali anda berpeluh.

Jika discaj bewarna kehijauan dan mempunyai bau yang kurang menyenangkan, rujuk doktor takut- takut anda terkena jangkitan bakteria yang serius.

Vena varicose

cara menaikkan hb

Wahh, tiba- tiba keluar bahasa doktor pula. Apa itu vena varicose? Bahasa mudahnya urat timbul. Penonjolan urat yang berselirat seakan sarang labah- labah pada kaki ini disebabkan oleh tekanan daripada fizikal mengandung dan pengembangan salur darah.

Jika mahu mengelakkan masalah ini, anda perlu mengelakkan pakaian yang ketat, bercangkung, duduk sambil menyilang kaki atau berdiri terlalu lama. Bila berehat pastkan kaki diangkat lebih tinggi daripada jantung, Anda juga boleh dapatkan tali pinggang materniti atau sarung kaki sokongan.

Bengkak kaki

Cuaca panas, banyak berdiri, boleh menyebabkan kaki anda membengkak terutama pada peringkat akhir kehamilan. Atasi masalah ini dengan mengawal pengambilan cecair, elakkan makanan masin, angkat kaki melebihi paras dada ketika berehat, bersenam.

Elakkan posisi mencangkung atau berdiri terlalu lama. Pastikan juga anda makan makanan yang boleh naikkan hb.

Linea Nigra

Satu lagi istilah sains dalam artikel Ibu. Bahasa mudahnya ialah garis hitam yang terbentuk secara menegak pada perut anda. Garisan hitam ini adalah bermula dari pusat hingga ke ari- ari.

Garisan ini mulai ketara pada usia kehamilan 5 bulan dan akan menjadi semakin gelap pada bulan- bulan seterusnya. Jangan risau. ianya akan hilang selepas anda melahirkan anak.

 

Milk booster semulajadi

Setiap ibu menyusu pasti mahukan penyusuan yang sehingga 2 tahun atau paling kurang penyusuan eksklusif selama 6 bulan namun masalah biasa yang berlaku ialah susu mereka tiada atau susu tidak cukup.

Tahukan anda bahawa, tiada istilah susu tiada atau susu kurang tetapi kita sendiri masih tidak cukup ilmu mengenai penyusuan. Si ibu perlulah kuat semangat dan mempunyai keazaman yang tinggi untuk menjayakan penyusuan ini.

Selain daripada suplemen menyusu yang sedia ada dipasaran, ada juga makanan alami yang boleh menjadi milk booster ibu menyusu. Pemakanan ysng sihat ini boleh membantu ibu mendapatkan susu yang melimpah ruah dan berkhasiat.

tambah-susu-secara-semulajadi

1. Kurma

Makanan sunnah yang kaya dengan pelbagai khasiat, di antaranya adalah protein, serat, glukosa, vitamin A, vitamin C, sodium dan potassium. Ia juga kaya dengan zat besi dan membekalkan kalori segera yang diperlukan terutamanya buat ibu menyusu.

2. Habbatus sauda/Jintan hitam/Black seed

Amat berkhasiat sehinggakan Rasulullah pernah bersabda bahawa ia berupaya mengubati pelbagai penyakit kecuali maut. Boleh didapati dalam bentuk kapsul.

3. Lobak putih

Sesuai dimasak sup bersama daun kucai dan ikan bilis. Boleh juga dikikis dan direndam di dalam air suam sebelum diminum begitu sahaja.

4. Kacang soya

Makanan berasaskan kacang soya seperti air soya, tempe atau tauhu diketahui umum berupaya menambah pengeluaran susu ibu.

5. Buah longan kering

Rebus longan kering bersama kurma kering, kismis atau barli. Lebih sedap jika dimasukkan sedikit gula merah.

5. Pucuk betik/Betik muda

Pucuk betik atau betik muda boleh dimakan mentah dan dimakan bersama nasi sebagai ulam-ulaman.

6. Halba/Fenugreek

Rendam sedikit halba dengan air suam dan minum airnya. Boleh juga diletakkan di dalam masakan seperti sup, kari atau nasi.

7. Jantung pisang

Boleh di celur dan dimakan seperti ulam-ulaman atau dimasak gulai lemak.

8. Daun cekur manis/pucuk manis

Boleh dimasukkan dalam sajian masak lemak atau tumis air.

9. Minum banyak air

Haruslah diingat bahawa ibu menyusu mestilah  meminum air kosong dengan banyak supaya tidak mengalami dehidrasi atau kekurangan air dalam badan. Dehidrasi boleh membuatkan susu ibu menjadi kurang. Oleh itu, ibu menyusu haruslah meminum air masak sekurang-kurangnya 3 liter sehari.

10. Pemakanan seimbang

Pemakanan ibu menyusu haruslah seimbang seperti mana yang disarankan dalam piramid kesihatan. Lebihkan sayur-sayuran hijau dan buah-buahan dalam diet seharian. Selain matlamat menyusukan bayi, para ibu haruslah menjaga kesihatan diri.

Tanamkan dalam diri dan minda, susu saya cukup untuk anak syurga saya. Pastikan diri berada dalam keadaan sihat, bertenaga selalu dan tiada tekanan. Sentiasalah berfikiran positif.

Jika anda bekerja selalulah mengepam susu untuk anak. Semakin anda kuat mengepam, semakin banyak susu akan keluar bertepatan dengan konsep demand and supply.

Amalkan zikir-zikir untuk menambah susu seperti Ya Maatin, selawat dan sebagainya. Sentiasalah berdoa supaya anda berjaya menyusukan anak anda sehingga berumur dua tahun terutamanya setiap kali selepas solat.

Selamat menjayakan penyusuan!

Susu Badan Cair. Baby lapar!

Salam sayang kepada semua ibu- ibu atau bakal ibu serta pasangan istimewa kepada ibu-ibu semua iaitu ayah- ayah yang masih setia membaca blog Ibu. Alhamdulillah, blog tulisan Ibu dibaca hampir 100k pembaca dan hampir 20% daripadanya ialah pembaca lama.

Terima kasih kerana menjadikan blog Ibu sebagai satu medan ilmu untuk kita berkongsi rahsia keibubapaan, kehamilan, penyusuan serta pemkembangan anak- anak syurga kita.

Susu badan tidak pekat

Artikel harini berkisar kepada soalan yang selalu di tanya pada Ibu di facebook. Kenapa susu badan saya cair? Anak menangis ni sebab tak kenyang. Setengah jam sekali menyusu dengan muka yang penuh kelaparan. Baby boy pulak tu. Makan banyak. What should i do k.min?? nak pekatkan susu bagaimana?

cara bagi susu badan pekat

Buat pengetahuan ibu- ibu semua TIADA istilah susu badan CAIR sebenarnya. Jangan terpengaruh dengan pihak lain yang mendakwa susu badan yang cair tiada khasiat dan tidak bagus untuk anak. Ini salah!! Buat pengetahuan semua, susu ibu ada 2 peringkat:

1. Susu badan yang pertama iaitu susu semasa mula-mula keluar masa kita perah dinamakan “foremilk” kelihatan agak cair dan jernih.

2. Susu badan yang terakhir ialah “hindmilk”, dimana susu tersebut lebih pekat dan kaya dengan lemak.

Seperti kita juga sebelum makan, sunnah nabi adalah meminum segelas air atau makan buah dahulu untuk melancarkan pencernaan makanan selepas itu. Begitu juga dengan bayi, susu yang cair tu sebagai serat untuk mudahkan pencernaan dan sebagai penghilang dahaga, dan yang terakhir tulah sebagai makanan berat bayi.

Susu badan susu sempurna untuk bayi

Allah telah menjadikan susu badan itu sempurna, penuh kebaikan dan makanan untuk anak sehingga usianya 2 tahun . Kenapa masih perlu ada lagi pertikaian lidah lagi mengenai hal ini. Jangan suka- suka berkata “susu awak cair ini, tiada khasiat untuk baby”.

Mungkin dengan satu ayat kita ini, Si ibu telah menggantikan susu badan kepada susu formula yang lebih pekat. Berdosanya kita pada si anak yang sepatutnya mendapat khasiat penuh dari susu ibunya sendiri.

Bagi Ibu susu ini adalah alasan yang sangat tidak masuk akal untuk bagi susu formula pada anak. Terlalu banyak penyakit dan masalah kesihatan berlaku pada anak kerana susu buatan manusia yang terbatas ini. Anda juga mungkin berminat kepada suplemen untuk tambah susu badan.

Susu Ibu Berharga RM16 ribu

As salam kepada semua pembaca yang dikasihi.

Sambil- sambil melayan pm dari customer, tiba- tiba lalu satu gambar yang di newsfeed facebook Ibu yang membuatkan Ibu mengeleng kepala sendirian. Kisah wanita menyusu daripada luar negara ini memang menjadi viral satu dunia yang mana dia menjual susu badannya kepada pihak ketiga dengan mendapat duit sehingga berbelas ribu ringgit Malaysia. Lumayan tu..hu hu

hukum jual susu badan

Dulu Ibu juga pernah terbaca yang seorang peniaga kek menghasilkan keknya dengan menggunakan susu badannya sendiri. Malahan dia mengiklankan keknya itu kek susu ibu dan ramai pelanggannya berpuas hati dan datang kembali untuk menikmati air tangan wanita tersebut. Bertuahnya jika dikurniakan susu badan yang melimpah ruah.

Tips banyakkan susu badan

Di Malaysia pula kita dikejutkan dengan perkongsian daripada seorang ibu yang menggunakan stok ebm yang berlebih- lebih untuk mandikan bayi dan diri sendiri. Dan hasilnya kulit ternyata lebih lembut, gebu dan licin. Kesudahannya dia terpaksa memadamkan status tersebut akibat kecaman hebat dari rakan facebook kerana hukum dalam islam ialah haram menggunakan susu ibu untuk dibuat mandian.

Jadi apa status orang yang memakan susu ibu ini, sama ada melalui kek, kuih dan dalam pelbagai masakan lagi?

petua banyakkan susu badan

Mari saya kongsikan pendapat dan pandangan daripada Syed Yusof Al Qardawi mengenai perkara berkaitan bank susu atau hukum anak susuan.

Secara amnya pendapat Yusof Qadrawi dirumuskan sebagai:

  1. Minum susu dan proses penyusuan adalah berbeza. Minum susu tidak mendatangkan perasaan kasih, belas dan sebagainya, sedangkan bila menyusu di payudara, ibu-anak susuan diikat dengan perasaan kasih kerana ibu susuan itu akan memegang anak susuannya.
  2. Bila menyusu susu ibu lain dari botol/syringe/cawan, ia tidak mendatangkan perasaan apa2 kepada si anak dan ibu.
  3. Jadi ia tidak menjadikan anak/saudara sepersusuan dengan cara begitu.

Walau bagaimanapun, dalam entry yang sama, dinyatakan dalam Majlis Feqah Islami, melalui Badan Muktamar Islam yang diadakan di Jeddah pada tanggal 22 – 28 Disember 1985 (lama dah, kalau ada sesiapa tahu fatwa terbaru Majlis ini silakan kongsi ya) – menyatakan bahawa apa sahaja cara susu tersebut diminum, direct atau EBM, maka tetap menjadi anak susuan, sekiranya cukup syarat2nya.

sumber: mysuperkids.net

Tetapi ini mengenai bank susu ibu, atau susu ibu yang dikongsikan kepada anak- anak yang tidak mendapat susu ibu. Bukan hukum menjual susu ibu. Jadi apa pendapat anda sebagai seorang ibu menyusu? Tegarkah untuk anda menjual susu sendiri demi keuntungan???

Adam Anak Pramatang

adam-4-tahun

Comel ke tidak Muhammad Adam Bin Pazil ni? Comel kan. Sekarang Adam sudah mencapai usia 4 tahun. Hari ini adalah hari lahir Adam yang ke 4 tahun. Adam ini sebenarnya anak saudara Ibu. Teman sepermainan Iman dan Ikhwan. Dulu kami tinggal satu rumah, tetapi mulai bulan lepas Adam sudah tinggal dirumah sendiri bersama ibu dan bapanya.

 

Anak Tidak Cukup Bulan

Menyingkap kelahiran Adam pada 4 tahun yang lepas, Adam dilahirkan premature atau tidak cukup bulan dengan hanya mempunyai berat sebanyak 1.6kg. Masa tu Ibu sedang mengandungkan Iman. 27/11/11, pada jam 1 pagi mama Adam mengejutkan Ibu dan memberitahu air ketuban telah pecah. Kami semua cemas kerana usia kandungan baru memasuki 31 minggu.

Walaupun mama Adam telah melahirkan anak pertama 14 tahun yang lepas, Mama Adam tetap juga cemas kerana ini adalah pengalaman yang pertama berhadapan dengan air ketuban pecah. Mama Adam di bawa ke hospital kira- kira 20minit perjalanan. Kami semua sambung tidur la sambil doakan mama  Adam dan Adam selamat…huhu

Esoknya, mama Adam beritahu dia yang masih belum melahirkan kerana doktor bagi ubat penahan kelahiran. (Ada ke ubat camtu?). Namun Adam dilahirkan juga setelah 2 hari mama Adam di hospital. Seperti biasa bayi tidak cukup bulan akan ditahan di incubator, atau orang kampung panggil  balang bayi.

Anda juga mungkin boleh melihat pengalaman Ibu Daya yang melahirkan anak pramatang ini:

Susu Ibu Kurang

Sepanjang 23 hari itu, mama Adam berulang alik hampir setiap hari ke hospital kerana doktor pesan bayi prem perlu diberi susu ibu. Susu mama Adam masih belum ada lagi kerana usia kandungan baru memasuki 31 minggu. Kerana inilah mama Adam mengalami tekanan yang teruk. Sakit melahirkan masih terasa, anak juga masih belum di belai, sakit untuk mengepam susu pula yang datang.

Ibu hanya mampu memenangkan perasaan mama Adam, bantunya berpantang dengan baik dan sekali sekala membuat researh bagaimana untuk memperbanyakkan susu badan. Kalau lah masa itu dah kenal produk menyusu yang berlambak kat pasaran kan? Namun Allah Maha Berkuasa. Walaupun tertekan, mama Adam masih mampu menghantar stok susu ibu pada Adam walaupun kuantitinya sedikit.

makanan-anak-kurang-matang

Cukup  23 hari Adam di hospital, akhirnya Adam di bawa balik ke rumah. Ya Allah, pertama kali melihat Adam, Ibu tidak berani untuk memegangnya. Sangat kecil, sebesar tapak tangan sahaja. Namun Adam bayi yang kuat. Inilah Adam sekarang, sihat dan kuat walaupun badannya kecil sahaja.

Jadi pada para ibu yang mempunyai anak premature di luar sana, jangan risau kerana anak prem juga mampu membesar seperti anak- anak yang lain juga. Positifkan minda dan sediakan makanan yang baik- baik untuk anak prem seperti madu, kurma, multivitamin, minyak ikan dan susu ibu.

Untuk suplemen kesihatan anak anda boleh klik sini.

0
Your Cart