Tag Archives vitamin anak

Cara ajar anak mengaji dari kecil

Salam kepada semua pembaca setia ibudoakan.. Maaf kerana Ibu sudah lama tidak menulis tips parenting untuk anda semua. Bagaimana mengajar anak membaca Al Quran seawal bayi.Itu topik hari ini dan Ibu sangat terkesan dengan pengalaman yang dikongsi oleh Puan Lina Karim, ibu kepada darwishdarwisya yang berjaya menghafal 30 surah seawal usia 3 tahun.

darwishndarwisya.blogspot.com

Jom kita baca bagaimana Puan Lina Karim mengajar anaknya mengaji sejak dari kecil. Itulah yang Ibu tengah usahakan sekarang dengan Muhammad Iman dan Muhammad Ikhwan. Semoga menjadi panduan juga pada ibubapa yang lain di luar sana.

Rata rata saya dapati di Malaysia ini ramai yang mula mendedahkan kanak kanak untuk mula belajar samada membaca, mengira atau mengaji umur 4-5 tahun. Sebab itu kita lihat ramai ibu bapa menghantar kanak-kanak bersekolah tadika/pre school umur usia tersebut. Sebenarnya otak kanak-kanak sudah sangat bersedia untuk menerima apa-apa pelajaran sejak lahir.

Otaknya pada waktu ini ibarat sponge yang amat mudah menyerap air jika diletakkan di air. Mengikut kajian sains, pada umur 2 tahun, kapasiti otak kanak-kanak adalah menyamai 80% otak dewasa. Kanak-kanak semuanya sama. Yang membuat mereka berbeza adalah didikan yang kita dedahkan pada mereka pada waktu usia kritikal ini.

cara- ajar- anak-mengaji
Setelah saya mencuba dan nampak hasilnya pada anak saya, saya ingin kongsikan pada semua kaedahnya ini. Apapun saya boleh buat kesimpulan memang benar kata orang bahawa pendidikan bermula dari rumah. Kaedah saya bermula dari bayi baru lahir hingga 3 tahun.

Saya tidak berjumpa lagi sekolah khas yang mengajar bayi baru lahir hingga 3 tahun ke atas di Malaysia ini. Kalau pusat jagaan kanak-kanak memang ada merata untuk umur ini. Maka, si ibu atau bapalah yang perlu menjadi gurunya dan rumahlah menjadi sekolahnya.

Anda boleh menggunakan kaedah ini samada untuk mengajar anak anda ABC dan seterusnya membaca atau Alifbata dan seterusnya mengaji semuanya terpulang pada pilihan anda. Bagi saya ABC boleh belajar di tadika dan di sekolah nanti. Hingga umur anak saya hampir 3 tahun ini, saya tidak pernah mengajarnya A-Z dan kiraan 1-10, bentuk dan warna dalam bahasa Inggeris secara khusus.

Tetapi anak saya sudah boleh mengenal dan menghafalnya sendiri dengan bantuan mungkin dari CD kartunnya atau Barney n Friendsnya. Apapun saya yakin ini kerana otaknya telah dilatih untuk memberi respons yang cepat untuk belajar waktu saya mengajarnya mengaji setiap hari.

Mungkin ada kaedah lain yang di luar pengetahuan saya tetapi ini sahaja kaedah yang saya tahu dan guna pakai sehingga anak saya boleh membaca al Quran sebelum umur 3 tahun. Saya ingin kongsikan kaedahnya kerana saya telah melihat akan hasilnya. Saya dapati ramai yang tidak terdedah tentang mendidik anak dari bayi.

Atau mungkin pernah mendengar tetapi tidak tahu kaedahnya. Semoga perkongsian saya ini memberi manfaat kepada masyarakat Islam bagi melahirkan lebih ramai generasi bijak pandai yang berpegangkan pada al Quran dan as Sunnah. Bagi saya setiap bayi telah dilahirkan dengan anugerah yang tersembunyi dan ibu bapalah yang membantu mengeluarkan anugerah ini MUNCUL untuk mereka gunakan seumur hidup.

Pelaburan Anda untuk memulakan kaedah ini :

1. Beli Buku Al Furqan set beserta CD ( untuk 4 buku beserta CD lagu dan gambar kartun yang menarik. Pasang CD jika anda nak melekakan dia untuk buat kerja rumah. Biasalah ibu letak anak depan TV bagi mereka leka untuk senang kita buat kerja. Anda juga boleh beli CD iqra untuk kanak kanak jenis lain yang menarik dan banyak di pasaran.

2. Beli Flash Card Al Furqan dan latih setiap pagi.

3. Gula-gula yg diperbuat dari madu atau bahan yg bagus, Mayfirst bilberry colostrum (kesukaan anak saya), coklat kacang badam atau lain-lain sebagai hadiah kalau habis belajar 1-2 muka surat dengan kita. Boleh mula di beri jika mereka faham akan do n reward system. Kalau kecil lagi tak perlu.

PANDUAN MENGAJAR

buku-ajar-anak-mengaji-iqra

a) Disiplinkan mengaji sekerap mungkin. Saya buat 5 hari seminggu. Dalam seminggu mesti ada 1-2 hari yang saya miss! Selalunya saya akan mengajar paling awal jam 8.30 malam dan paling lambat jam 9.30 malam setiap kali mengaji. Waktu siangnya sentiasalah sibuk sangat sangat termasuklah hari Sabtu dan Ahad.

b) Jangan marah. Selalunya orang cepat naik angin kalau ajar budak banyak kali tapi tak dapat2 juga. Lebih-lebih lagi kalau kanak-kanak tu anak sendiri. Kalau anak orang lain, segan sikit nak marah kerana nanti dia balik mengadu dengan ibu bapanya.

Kalau anda rasa nak marah, tarik nafas panjang-panjang dan bertenang. Ingat jika kita selalu marah kanak-kanak waktu mereka mengaji, mereka akan tidak suka mengaji dan susah untuk disuruh mengaji kerana mungkin phobia.

c) Hanya marah jika mereka tak mahu mengaji.

d) Puji dan tepuk tangan seta buat buat happy jika mereka membaca dengan betul. Beri imbuhan setelah selesai mengikut apa yang mereka mahukan atau apa yang kita janjikan selepas mengaji.

e) SABAAAAR dan tak lupa disiplinkan diri kita sendiri dan anak kita untuk mengaji setiap hari. Jangan expect anak otomatik pandai bila kita sekali mengajar. Ia memang benar-benar mencabar untuk mengajar anak-anak kecil yang berumur setahun dua yang tak tahu nak duduk diam.

Tapi hasilnya lumayan! Bayangkan kita tunjuk flashcard pada budak umur setahun, kalau tak cepat, tangannya tangkas mencapai flashcard tersebut untuk dikeronyok2.

f) Rajin- rajin membacakan surah yang kita ingin anak kita hafal sebelum mereka tidur malam dan sebelum mereka bangun dari tempat tidur waktu pagi. Lama-lama mereka boleh mengikut kita membacanya.. Kalau tak hafal, bolehlah pasang CD mengaji. Saya percaya kalau kita tak menghafal, tetapi nak mengajar anak menghafal, kita pun boleh jadi hafal.

g) Yang paling penting, sentiasa berdoa dan bertawakkal pada Allah untuk kebaikkan yang terbaik buat anak-anak dan kita. Berdoalah di dalam dan diluar solat. Berdoa boleh menimbul sikap positif pada diri kita dalam mendisiplinkan diri untuk mengajar mereka.

Lebih bagus berdoa ketika kanak kanak masih kecil dan tidak lagi banyak dosanya. Ramai yang lalai mendoakan untuk anak dan cuma mula berdoa ketika anak sudah dewasa dan melakukan perkara yang tidak disukai supaya dia boleh berubah. Ketika ini mungkin agak susah walaupun belum terlambat.

Kaedah ini amat sesuai untuk bayi baru lahir hingga 2-3 tahun. Saya dapati jika kanak-kanak 4-5 tahun yang telah didedahkan dengan Ultraman, Doraemon dan bermacam-macam lagi cerita kartun yang pelbagai, tidak mahu mengikuti CD dan program ini mungkin bagi mereka ianya membosankan.

Orang Cakap Sedekah tu Mensucikan Diri. Apa yg Nak Disucikan? Jom tonton video ini

Kenapa Sedekah, Infaq & Zakat itu Wajib? from iReach HD on Vimeo.

Sebaliknya kanak-kanak yang didedahkan dengan CD mengaji/Iqra ini sejak lahir akan teruja melihat flash kad atau buku yang berhuruf sama seperti yang mereka lihat di TV. Ini menjadikan mereka ‘cinta’ al Quran dan seronok bila di suruh mengaji.

Saya ingatkan semula ungkapan Pengkaji Bayi, Dr Robert Titzer menyatakan ‘Windows of opportunity for natural learning is from birth until 4 years old’. Melihat pada anak saya, saya boleh katakan mereka memang mencintai apa yang diajar secara semulajadi.

Ini adalah Kaedah yang saya gunakan pada pertama kali pada Darwisya. Selepas itu adalah sedikit perubahan sana-sini apabila mengaplikasikannya pada Darwish kerana anak lelaki dan anak perempuan tidak sama cara belajarnya.

Itulah perkongsian puan Lina Karim di blognya. Mudah sebenarnya bukan? Cuma keinginan kita itu perlu dipertingkatkan lagi. Dengan keinginan yang membuak- buak ianya akan memudahkan perjalanan kita mendidik anak- anak syurga ini.

Jika anda menghadapi masalah di mana mahu mencari alat bantu mengajar yang sesuai, dapatkan set Al Furqan anda disini http://on.fb.me/1xohAfE atau boleh terus whatapps admin 0175082443

Kesalahan Yang Biasa Ibu Buat Ketika Bagi Arahan Pada Anak

Rasa bahagianya hidup apabila anak yang dilahirkan mendengar kata, tidak membantah arahan dan sentiasa bersikap taat kepada arahan ibu bapa bukan? Namun adakah kita tahu cara kita mendidik anak supaya mendengar arahan kita itu adalah salah?

Pernah tak berlaku situasi begini:

Situasi 1: Dikedai makan

Mama : Rayyan, tak mahu panjat2 kerusi tu..
Rayyan terus juga panjat- panjat, tidak hiraukan arahan mama
Mama terus sembang-sembang dengan kawannya, mama fikir selagi tak panjat tinggi- tinggi, its ok!

Situasi 2: Di dapur

Mama : Rayyan, jangan main air dalam bilik air tu
Rayyan terus main air dalam bilik air
Mama terus sambung masak kat dapur, biarlah dia main air kejap, sekurang- kurangnya aku boleh memasak tanpa gangguan.

Situasi 3: Diruang tamu

Mama : Dah kemas mainan ni Ruqayya, dah malam ni
Ruqayya : Tak nak, Yaya nak main lg.
Mama terus membiarkan Ruqayya bermain lagi, sambil tu on fb, dapat gak tengok- tengok cerita kawan kat fb sekejap.

Anda juga mungkin meminati buku magik.

anak membantah

Ini kita panggil kaedah keibubapaan yang tidak konsiten. Tanpa disedari Mama telah menghantar arahan ‘Kalau mama bagi arahan tidak perlu ikut pun, mama bukan serius pun’. Seterusnya, di lain hari anak-anak telah terbiasa untuk tidak mengikut arahan mama.

Yang seharusnya dilakukan ialah seperti berikut:

Situasi 1

Mama : Rayyan, jangan panjat- panjat kerusi tu
Rayyan tidak mengikut arahan
Mama kira dalam hati..1..2..3.. ulangi arahan kali kedua
Rayyan masih tidak mengikut arahan
Kira lagi dalam hati..1..2..3
Sekiranya Rayyan tidak lagi mengikut arahan, terus angkat/ tarik Rayyan daripada terus memanjat kerusi
***Dilarang membebel

Situasi 2

Mama : Rayyan, jangan main air dalam bilik air tu
Rayyan tidak mendengar arahan
Mama kira dalam hati 1..2..3..
Ulangi arahan
Mama kira dalam hati 1..2..3
Sekiranya Rayyan tidak lagi mendengar arahan terus matikan air dan bawa keluar Rayyan dari bilik air
***Dilarang membebel

Situasi 3

Dalam situasi memberi arahan untuk melakukan sesuatu, digalakkan memasukkan teknik foreshadowing. Situasi 1 dan 2 adalah melarang melakukan sesuatu. Situasi 3 ni lebih kepada nak memberi arahan.

Mama : Ruqayya, lagi sepuluh minit kemas mainan ye, dah malam ni, masa untuk tidur.
Masa ini tawar menawar masih boleh dilakukan (Jika Ruqayya meminta lebih masa sekitar 10 hingga 15 minit). Ingatkan Ruqayya sekali lagi.
Mama : Ok lagi 5 minit tau.
Selepas masa tamat..
Mama : Ok times up, jom kemas mainan.
***Dilarang tawar menawar/membebel.

Jika Ruqayya terus kemas baguslah, jika dia enggan Mama terus kemas separuh dan ambil tangan Ruqayya untuk ambil mainan dan masukkan dlm bekas.

Perkongsian daripada bengkel keibubapaan..

Dengan ini kita telah menghantar arahan kepada anak-anak ‘ Jika mama memberi arahan, mama adalah serius, lain kali kalau mama beri arahan saya perlu ikut’.

Jelas kan kenapa biasanya anak- anak lebih mengikut arahan bapanya. Kerana arahan bapa lebih jelas tanpa sebarang bebelan berbanding seorang ibu. Tegas dan padat. Itu arahan yang sampai pada anak.

Semoga Allah mempermudah urusan kita mendidik anak-anak syurga kita. Berjumpa lagi di artikel yang lain untuk tips yang lain pula.

Anak anda kerap demam? Cuba kuatkan antibodi anak dengan multivitamin.

Cara didik anak sukakan al quran

Malam jumaat yang penuh barakah. Salam kepada semua pembaca blog Ibu.. sudah lama ibu tidak menulis entry baru disini kerana mempunyai masalah dengan bandwith website. Maaf ye jika ada yang ternanti- nanti perkongsian sedikit ilmu daripada Ibu, seorang ibu kepada 2 anak syurga dan alhamdulillah menginjak ke usia 31 tahun pada tahun 2015.

Sedang khusyuk membalas mesej private daripada rakan yang bertanyakan set kehamilan yang lengkap, Ibu terpandang satu status yang dicopy paste oleh salah seorang kawan facebook Ibu. Ceritanya bagaimana seorang ibu ini mendidik anak supaya cintakan alunan al quran daripada kecil lagi.

MashaAllah, diusia anak ini 2 tahun lebih dia sudah mampu membaca surah alfalah dengan baik.. Tersangat baik kerana ibunya tidak memberikan pendidikan islamik secara formal pada si anak. Dunia hiburan juga tidak lansung diambil kisah oleh ibu bapanya. Caranya hanya memperdengarkan al quran di dalam kereta sahaja.

Mari Ibu kongsikan apa petua yang ditulis ibu muda yang pernah tinggal di Mesir suatu ketika dahulu.

Tips ajar anak hafaz quran

Bismillah.
Ampun maaf, saya sangat-sangat tak sempat nak jawab pm yang menderu bertanya tentang bagaimana didik anak hafaz Al-Quran. Saya jawab di sini ya.

1. Saya mula didik anak Quran waktu dalam kandungan. Baca Quran, baca Quran, Baca Quran. Mengandung Muadz saya alahan teruk. Saya baca Quran sambil baring. Niatnya supaya anak dengar Kalamullah. Saya yakin dia sedang berkembang dengan pintar bila mendengar ayat-ayat Allah.

2. Anak lahir : usianya 2 bulan, saya buat flashcard sendiri. Sebab masa tu saya di Madinah, tak jumpa flashcard. Buat guna manilakad je. Tulis besar-besar, baca pada Muadz setiap hari. Sebut huruf tu pada dia sejelas-jelasnya. Dia buat tak tahu je masa tu. Siap ronyok-ronyok lagi

vcd al quran

3. Pasangkan dia video Alif Ba Ta. Terkekek-kekek dia ketawa tengok video tu.

4. Pasang Kaset Quran dalam kereta. Pergi mana-mana pasang je.

5. Balik Malaysia, lepas suami cerita tentang Syeikh Mesir didik anak hafaz Quran, kami terus buat keputusan. Mulai hari tu kami pasang Quran sahaja dalam kereta. Quran sahaja. Masuk kereta je terus pasang, walaupun pergi kedai dekat dengan rumah sahaja.

6. Kesan pasang Quran : saya perhatikan anak-anak saya mudah sangat tidur dalam kereta. Sampai orang pelik macamna mereka boleh sopan santun dalam kereta, sebab keluar kereta je terus tak duduk diam. Ya, sekali lagi. Saya yakin dengan keberkatan Al-Quran. Al-Quran menenangkan hati dan jiwa.

7. Selain kereta, abah Muadz rajin bacakan Quran pada anak-anak sebelum tidur. Dia peluk anak-anak kiri dan kanan, then baca Quran. Tak sampai sejam pun kadang-kadang anak dah tidur.

8. Sampai umur Muadz 2 tahun lebih ( kalau tak silap saya), kami baca Surah Asy-Syams. Tiba-tiba dia sambung! Kami terkejut! Mengalir air mata saya, Maha Hebatnya Allah! Padahal kami masih belum usaha yang maksima lagi. Tapi Muadz dah boleh ingat Surah Asy-Syams masa tu.

9. Kami test surah lain pula. Kami suami isteri baca dalam kereta. Tiba-tiba dia sambung. Sekali lagi terkejut, dia dah hafaz Surah AL-Balad! Allahu Akbar!

10. Disebabkan masuk kereta pasang Quran ni dah jadi habit, maka Muadz ni pun tiap kali masuk kereta takde ayat lain yang dia jeritkan melainkan…” Nak Qoran!! ( Nak Al-Quran) Ianya terjadi bila saya cuba-cuba nak dengar IKIM.

Ya, ini perkongsian yang bagus, ini juga Ibu tengah aplikasikan pada Muhammmad Iman dan Muhammad Ikhwan. Ini adalah muqqadam pilihan Iman untuk mengaji setelah bermacam buku digunakan untuk menarik minatnya. Alhamdulillah hingga ke saat ini Iman sudah menghafal sehingga surah Al Qari’ah.

quran kanak-kanak

InshaAllah yakin ibu ayah, kita semua boleh. Sebab anak kita semua sangat genius, insan-insan yang tiada dosa. Semuanya anak syurga. Lagi satu, puji anak bila mereka mengaji. Tunjukkan muka ceria dan gembira. All the best! Jaga pemakanan anak dan jangan rosakkan mindanya dengan kartun- kartun yang tidak berfaedah.

Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Izin Allah.
Jom, masih belum terlambat walaupun usia dah meningkat.. Lazimi Quran..

Mahukan pakej lengkap anak pandai mengaji? Sila klik sini 

Suplemen Untuk Anak

Suplemen untuk kehamilan demi tumbesaran anak dan perkembangan otak anak dari dalam kandungan lagi sangatlah penting untuk diambil oleh ibu mengandung. Begitu juga ketika penyususan. Ibu- ibu menyusu juga perlu mengambil suplemen dan vitamin semasa meyusus demi menyalurkan zat yang terbaik kepada anak melalui susu ibu.

Namun apabila aank sudah bercerai susu badan, apa pula suplemen yang harus kia berikan pada anak supaya makanan- makanan ini dapat meransang tumbesaran, menguatkan imun anak dan meransang pembentukaan minda yang pintar dan cerdik? Makanan yang diberikan juga harus seimbang mengikut piramid makanan.

1. Makanan sunnah sebagai jajan

jajan-untuk-minda

Ibu menyediakan 1 bekas besar jajan yang mengandungi kismis, badam, kekacang, kurma, buah tin dan tempe kering buat anak Ibu yang berusia 3thn dan 1 thn. Tidak dinafikan tok dan opah mereka suka memberikan anak Ibu aiskrim dan gula- gula, namun setakat itu sajalah. Di rumah merekan tidak dibenarkan menyentuh makanan ringan lain atau gula- gula.

2. Multivitamin

multivitamin-anak-sembelit
Kredit: ibumadeeha.com

Bagi Ibu multivitamin adalah sangat penting unuk menyeimbangkan zat yang anak perolehi daripada pemakanan sehariannya. Kadang- kadang anak Ibu hanya berselera makan nasi berlaukkan kicap dan ayam. Sayur ditolak mentah- mentah kecuali lobak merah dan bayam. Jadi pemberian multivitamin membantu Ibu melengkapkan nutrisi anak dengan cara yang mudah.

Segelas susu dicampur dengan sesudu mel shakes adalah sarapan pagi anak- anak Ibu. Ianya juga membantu anak ke tandas dengan mudah tanpa sembelit kerana diperkayakan dengan prebiotik semulajadi iaitu al manna atau acacia gum.

3. Minyak ikan

minyak ikan terbaik
kredit: aishahnin.com

Minyak ikan adalah sangat penting untuk minda anak. Kenapa perlu diberi seawal usia anak- anak 0 hingga 4 tahun? Kerana otak anak semasa fasa ini macam span. Otak seperti span ini menyerap semua input yang anak terima, samada melalui percakapan, permainan serta pemakanan. Jika anda terlepas fasa ini untuk memberikan makanan yang terbaik untuk anak, anda akan merasa sedikit sukar untuk mengajar anak sendiri bila anak sudah mula belajar dan ke sekolah.

4. Vitamin C

vitamin-bagi-anak-imun-kuat

Dari kecil lagi jika anak pergi ke klinik untuk merawat demam pastinya doktor akan mencandangkan atau membekalkan vitamin C untuk anak. Sebab apa? Ini kerana vitamin c tidak mampu dihasilkan oleh tubuh secara semulajadi.

Anak perlu mengambil sumber vitamin c ini daripada luar seperti buah- buahan segar dan sayuran. Namun inilah yang susah hendak diberi pada anak. Jadi sebiji vitamin c 100mg setiap hari adalah keperluan untuk memastikan imun anak sentiasa kuat.

Hubungi saya selaku SID anda. Anda akan mendapat komitmen eksklusif dari saya sebelum dan selepas penggunaan ESP Shaklee ini.

Puan Aminah Hussain

SMS@whatapps : 0175082443

email : ibudoakan99@gmail.com

COD : perlis, jitra, changlun, uum

0
Your Cart