Tag Archives vitamin b complex shaklee

Amalan mudah bersalin supaya anda tidak trauma lagi untuk mengandung

Setiap ibu mengandung mahukan pengalaman bersalin normal yang senang dan mudah, namun ada juga di antara kita yang terpaksa dibedah, diinduce, di epidural atau divacum. Tidak semua ibu- ibu bernasib baik memperolehi pengalaman yang indah di bilik bersalin.

Tahu tak ibu- ibu semua ada cara atau petua orang lama yang boleh menggalakkan kelahiran yang mudah. Amalan ini sebenarnya boleh diamalkan di awal kelahiran lagi. Jom kita lihat apa petua tersebut:

1. Jaga pemakanan

makanan-mudah-bersalin

Jangan terlalu ikutkan nafsu makan atau terlalu suka makan diluar atau dikedai. Masakan dikedai terlalu banyak menggunakan perisa tambahan atau MSG yang sangat tidak bagus untuk ibu dan bayi di dalam kandungan.

Asid folik sangat penting untuk tumbesaran bayi. Sila order asid folik + b complex sekarang.

2. Amalkan minum air kelapa

Amalkan minum air kelapa sepanjang kehamilan, lebih- lebih lagi di akhir- akhir fasa mengandung.

3. Urutan perineum

Kita digalakkan melakukan urutan perineum ini iaitu di antara bahagian dubur dan faraj bermula dari kandungan berusia 34 minggu sehinggalah ke saat kelahiran. Sebelum memulakan urutan ini, pastikan jari kita betul bersih dan kuku mestilah pendek, supaya tidak belaku sebarang luka atau jangkitan. Urutan ini dilakukan dengan menggunakan minyak kepala dara @ minyak zaitun.

4. Amalkan vco atau minyak kelapa dara

Selain minum air kelapa, vco atau virgin coconut oil juga bagus untuk diamalkan pada minggu 30 dan ke atas. Selain anak yang bakal dilahirkan bersih ia juga membantu anak meluncur keluar dari rahim dengan mudah.

5. Amalkan mengaji dan berzikir

Surah- surah yang bagus untuk diamalkan semasa mengandung, antaranya:

Surah Yusuf – untuk anak yang cantik rupa dan akhlak
Surah Luqman – untuk anak yang cerdik
Surah Yaasin – untuk anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat
Surah Maryam – untuk memudahkan bersalin
Surah al-Hujurat – untuk membanyakkan susu ibu

doa-mudah-bersalin

6. Aktifkan diri dan berjalan

Banyakkan berjalan sehingga saat-saat terasa hendak bersalin, selagi mampu.  Bila tak mampu duduk tepi katil dan bongkokkan badan ke depan.  Pergerakan yang banyak menyebabkan kontraksi berlaku.

7. Sentiasa bercakap dengan bayi

Boleh gunakan teknik hypnobirthing sepanjang kehamilan. Berbual dengan bayi dan diri sendiri agar mudah melahirkan. Dapatkan ketenangan fikiran semaksima yang mungkin di akhir kehamilan

8. Jangan asyik tidur

Jangan amalkan tidur yang melampau-lampau lamanya. Mungkin ada ibu- ibu yang mengalami alahan teruk dan badan seperti lemah tak bermaya sepanjang kehamilan ini. Maka, anda perlu ‘mind setting’ yang anda yang positif. Petua orang lama kata ‘jangan tidur banyak, nanti anak jadi pemalas’. Nauzubillah

9. Minta maaf dengan suami

Selalulah minta maaf dengan suami. Tapi, jangan amalkan masa mengandung je tau! Luangkan suatu hari, suatu masa untuk berduaan dengan suami dan memohon ampun jika ada salah dan silap. Apatah lagi hormon tidak seimbang sepanjang kehamilan. Mungkin ada suami berkecil hati.

10. Gunakan teknik meneran yang disarankan doktor

  • Berbaringlah dengan lutut berlipat dan kedua kaki dibuka.
  •  Angkat kepala, dagu cecah dada.
  • Mata pandang perut (digalakkan tutup mata)
  • Tangan pegang buku lali kaki
  • Masa teran jangan keluarkan suara.
  • Masa teran jangan angkat punggung.
  • Baca bismillah atau apa-apa doa yang terlintas difikiran.
  • Tarik nafas dalam-dalam, tutup mulut dan teran (bayangkan kita nak beri oksigen pada baby) .

Pada bakal- bakal ibu dan bakal menambah umat, selamat menimang cahaya mata. Semoga anak yang bakal dilahirkan bakal jadi mujahid/mujahidah yang soleh/solehah .

Menangani sakit biasa sewaktu hamil part 1

Perubahan hormon, bentuk fizikal badan dan emosi membuatkan bakal- bakal ibu berdepan dengan pelbagai masalah sepanjang usia kandungan. Sebenarnya semua wanita melaluinya cuma ada yang teruk, ada yang ringan.

Rasa sakit- sakit ini pastinya merisaukan wanita yang pertama kali mengandung. Ini sudah tentu kerana sebagai ibu kita mesti risau tentang kesihatan diri dan bayi di dalam kandungan.  Mari kita lihat apa yang biasa dialami oleh ibu mengandung dan cara mengatasinya.

Mabuk/ Loya

morning sickness

Morning sickness merupakan masalah biasa yang berlaku dalam 12 minggu yang pertama, malah ada yang berlarutan sehingga masuk trimester ke 2. Dianggarkan lebih 70% wanita mengandung mengalaminya.

Perkara ini tidak menjejaskan bayi dalam kandungan sekalipun anda kuran makan. Yang penting pastikan anda minum secukupnya untuk mengelakkan dehidrasi.

Saranan untuk anda:

  • Makan dalam kuantiti yang kecil tapi kerap (5-6 kali sehari)
  • Elakkan makanan pedas dan berminyak atau makanan yang sukar dihadam seperti daging merah.
  • Asingkan makan pejal dari cecair.. Jangan makan nasi denagn buah tembikai dalam masa ang sama.
  • Makan biskut atau keropok ikan kira- kira sejam sebelum anda bangun dari katil

Sekiranya anda lansung tidak boleh makan, pening dan muntah yang serius, sila berjumpa doktor demi memastikan anda tidak mengalami hyperemesis gravidarum– keadaan yang serius yang boleh menyebabkan berat turun mendadak, jantung berdegup laju dan hb rendah.

banner-naikkan-hb-1

Sakit belakang

Perubahan yang berlaku pada tubuh disebabkan oleh berat badan yang bertambah. Perubahan hormon mengendurkan otot, kandungan semakin besar, serta penyimpanan air dalam badan menyebabkan masalah sakit belakang. Sakit ini bertambah teruk di waktu malam dan peringkat akhir kehamilan.

Elakkan mengangkat barangan dan melakukan kerja rumah yang berat. Jangan gunakan kasut tumit tinggi untuk bekerja dan jangan berdiri terlalu lama dalam satu- satu masa.

Boleh lakukan senaman ringan untuk bahagian belakang badan. Pastikan anda menjaga postur badan semasa duduk dan tali pinggang materniti mungkin dapat membantu.

Sakit Tulang Belakang & Lenguh2 Badan Buat Ibu Ini RImas, Sampailah…. from iReach HD on Vimeo.

Kaki kejang

Rasa sakit yang sangat kuat secara tiba- tiba pada kaki atau betis adalah tanda anda mengalami kekejangan. Ia biasanya berlaku pada waktu malam dan di awal pagi. Kesakitan ini boleh dikurangkan jika anda menarik jari- jari kaki ke atas atau mengurut bahagian yang kejang. Senaman ini dapat membantu. Cubalah:

  • Bengkokan kaki anda dan luruskan kaki ke atas dan ke bawah sebanyak 30 kali.
  • Pusing kaki anda sebanyak 8 kali pada satu arah dan 8 kali pada arah bertentangan
  • Ulang dengan kaki sebelahnya.

Selain senaman, anda boleh minum banyak air, bersenam secara kerap,makan sumber kalsium dan banyakkan potasium dalam badan dengan mengambil buah pisang.

Anemia

Macam-macam komplikasi boleh terjadi masa hamil; salah satunya ialah anemia. Anemia ni terjadi bila kandungan hemoglobin (sel darah merah) dalam darah kita rendah. Sel darah merah ni sangat penting tau sebab dia lah yg bawak masuk oksigen ke setiap sel- sel tisu dalam badan.

Cara nak tambah sel- sel darah merah? Dengan zat besi. Malang sekali, kebanyakan ibu yg hamil ni kekurangan zat besi dalam simpanan bagi memenuhi keperluan badan (sebab dah ada bayi dalam perut).

Kalau betul-betul  serius, memang kena masuk wad. Itu lah yang terjadi pada Kakak Aya kita ini. Siap dah kena warded pun degil lagi tu tak nak dengar nasihat kakaknya.

Apa jadi bila tak dengar nasihat? Boleh tengok sendiri cerita adik beradik ni dalam video di bawah.

http://vimeo.com/ireachhd/adikdegil
Apa yang kakak Lin kita guna? Boleh rujuk artikel cara naikkan hb.

Artikel ini bersambung..Tunggu ye.. Nanti Ibu akan share tips mengenai spotting, bengkak kaki, rasa panas dan masalah keputihan semasa mengandung dalam part 2.

Kawal emosi marah dengan vitamin b complex

Umat islam yang paling disukai oleh Nadi dan Rasul ialah orang yang dapat mengawal nafsu amarahnya. Sifat marah ialah api kecil yang dibawa oleh syaitan untuk membawa umat ke lembah kehancuran. Biasa kita dengar suami pukul isteri hanya disebabkan perkara kecil seperti masak masin dan sebagainya.

cara kawal marah

Seorang ibu pula memukul anak hanya kerana anak meniarap di lantai shoping complex. Abang pula memukul adik kerana telah melihat bagaimana kedua ibubapa mereka memukul mereka kerana perkara yang remeh temeh. Jika adik buat perkara yang sama, abang atau kakak akan meniru ibubapa dengan memukul adik mereka pula.

Nampak tak bahayanya jika kita sebagai ibubapa jika tidak mampu mengawal kemarahan? Sifat itu akan diwarisi oleh anak dan akan diwari ke generasi cucu cicit dan seterusnya. Bagaimana caranya untuk kita mengawal kemarahan? Jom bersama saya sehingga ke akhir penulisan ini.

Sebagai islam perkara yang wajib dilakukan sebelum dan semasa marah ialah beristigfar dahulu.

potensi marah

Jika tengah marah, anda perlu duduk.

Minumlah segelas air dan berzikir Allah.. Allah.. Allah

Sebelum marah amalkan istigfar sekurang- kurangnya 100 kali sehari. Caranya mudah saaja, amalkan 20kali istigfar setiap kali selepas solat dan setelah 5 waktu anda akan cukupkan 100 kali..senang bukan?

Jika anda dan pasangan terlalu garang dan tidak mampu mengawal kemarahan, amalkan lah vitamin b complex. Kajian menunjukkan vitamin b complex yang tidak mampu dihasilkan oleh tubuh ini dapat merembeskan adrenalin kebahagian dan salur darah.

Sebab itu setiap wanita yang hamil, melahirkan anak dan berada dalam pantang wajib mengambil b complex untuk mengawal emosinya dengan bermacam ragam bayi yang masih kecil.

Orang yang mengidap penyakit stress juga dibekalkan dengan vitamin b complex untuk menenangkan diri sendiri jika stress. Jadi se stress mana pun keadaannya ia masih mampu tersenyum kerana vitamin ini mengalirkan rasa bahagia bila dilanda masalah.

Teringin untuk mencuba b complex shaklee: 

Puan Aminah Hussain

SMS@whatapps : 0175082443 

email : ibudoakan99@gmail.com

COD : perlis, jitra, changlun, uum

 

0
Your Cart