Tag Archives vitamin untuk anak

Aktiviti main pasir untuk ransang minda anak

As salam kepada semua ibu bapa anak syurga..

Sudah dekat dengan cuti meraikan tahun baru cina. APA aktiviti atau rancangan yang sudah dirancang bagi menghabiskan masa berkualiti dengan anak dan keluarga tersayang? Seronok bukan apabila dapat melakukan aktiviti bersama- sama. Apatah lagi jika mainan atau percutian itu mampu meransang minda anak- anak.

Ibu sekeluarga suka menghabiskan masa bersama- sama di tepi pantai. Pantai pilihan mestilah di negeri kelahiran Ibu iaitu Terengganu. Pantainya yang cantik, putih, bersih dan luas adalah menjadi pilihan Ibu untuk anak bermain. Bukan mandi laut ye, hanya melakukan aktiviti main pasir bersama- sama.

cara-bantu-anak-autisme
Gambar hiasan

Kadang- kadang terdetik, alangkah bertuahnya jika tinggal di tepi pantai, anak- anak bebas bermain tanpa batasan waktu dan tempat. Tahu tak kenapa? Aktiviti main pasir ini sebenarnya sangat bagus untuk anak- anak syurga kita. Jom baca apa kebaikan main pasir yang Ibu petik daripada buku 100 aktiviti untuk anak.

Bagaimana aktiviti main pasir bantu perkembangan anak

1. Meransang motor halus

aktiviti bagus untuk anak

Menggengam, menghancurkan, menggumpal dan menyelerakkan pasir  membantu membina otot kasar dan otot halus. Anak- anak boleh berlari, melompat, berguling, menggali. Dan jika di pantai pula anak-anak boleh belajar berjalan di pasir yang kering ataupun basah.

2. Menjadikan deria lebih peka

Pasir adalah bahan deria yang sempurna untuk kanak-kanak yang suka kepada sentuhan. Kanak-kanak mahu menyentuh segala-galanya dan sentiasa mencari input sentuhan.  Dengan pasir anak- anak akan menyentuh, memerah, dan bermain dengan gembiranya.

3. Menulis dan melukis

Sebelum kanak-kanak cukup bersedia menggunakan pensil untuk belajar menulis, mereka perlu diberi peluang untuk mengamalkan kemahiran melukis dan pra-penulisan mereka dalam bahan pelbagai deria. Bermain pasir adalah jawapannya.

Kanak-kanak boleh menggunakan jari atau alat-alat kecil untuk menulis dan melukis. Ini boleh memberikan mereka beberapa input deria tambahan dan membantu mereka mengamalkan genggaman pensil mereka tanpa menggunakan pensil.

4. Pemikiran kreatif

mainan pasir di rumah

 

Pasir boleh dimain dengan pelbagai cara dan gaya. Caranya tidak terhad seperti bermain bola yang hanya menyepak dan baling. Apabila bermain pasir, anak terdedah dengan cara bermain yang tidak terhad dan disini penjanaan idea kreatif itu berlaku. Setelah adanya idea, ada pula perlaksanaan bagaimana nak jadikan idea itu berlaku.

Di sini lah kenapa terapi pasir sangat bagus untuk kanak- kanak  autisme. Dengan memberikan kanak-kanak itu sebesen pasir bersama-sama dengan beberapa alat, bahan-bahan untuk acuan atau bangunan, anda memberikan anak bahawa peluang untuk menjana idea kreatif.

5. Aktiviti ceria

Bermain pasir adalah aktiviti yang amat menceriakan anak. Boleh main macam-macam permainan dengan pasir ni. Acuan yang ada boleh bina kreativiti anak seperti bina highway/trek untuk kereta mainan, buat bangunan, buat tempat tinggal binatang – binatang.

Kesan : anak2 dapat mengenali/merasai ciri-ciri pasir, bina konsep fahami isipadu dan dapat belajar untuk handle alatan yg digunkan (fine motor).

6.  Dari segi perkembangan bahasa dan juga sosial

Tanam mainan dalam pasir dapat bina kefahaman walaupun kita tak nampak objek tersebut, namun sebenarnya objek itu ada di situ. Ia juga membantu dalam memisahkan anak- anak dengan ibu bapa dalam tempoh tertentu dengan rasa selamat masih ada dalam diri anak2. Contoh tanam dinasour: anak- anak boleh berangan menjadi arkeologist.

kinetic sand original

Tahu tak, sekarang ada pasir yang boleh dibeli dan boleh bermain dirumah. Namanya kinetic sand. Jadi tiada alasan lagi untuk ibu bapa bermain aktiviti yang bagus ini dengan anak- anak. Berminat hendak dapatkan kinetic sand? Sila Klik Sini atau terus hubungi saya di whatapp 0175082443.

Kawal emosi marah dengan vitamin b complex

Umat islam yang paling disukai oleh Nadi dan Rasul ialah orang yang dapat mengawal nafsu amarahnya. Sifat marah ialah api kecil yang dibawa oleh syaitan untuk membawa umat ke lembah kehancuran. Biasa kita dengar suami pukul isteri hanya disebabkan perkara kecil seperti masak masin dan sebagainya.

cara kawal marah

Seorang ibu pula memukul anak hanya kerana anak meniarap di lantai shoping complex. Abang pula memukul adik kerana telah melihat bagaimana kedua ibubapa mereka memukul mereka kerana perkara yang remeh temeh. Jika adik buat perkara yang sama, abang atau kakak akan meniru ibubapa dengan memukul adik mereka pula.

Nampak tak bahayanya jika kita sebagai ibubapa jika tidak mampu mengawal kemarahan? Sifat itu akan diwarisi oleh anak dan akan diwari ke generasi cucu cicit dan seterusnya. Bagaimana caranya untuk kita mengawal kemarahan? Jom bersama saya sehingga ke akhir penulisan ini.

Sebagai islam perkara yang wajib dilakukan sebelum dan semasa marah ialah beristigfar dahulu.

potensi marah

Jika tengah marah, anda perlu duduk.

Minumlah segelas air dan berzikir Allah.. Allah.. Allah

Sebelum marah amalkan istigfar sekurang- kurangnya 100 kali sehari. Caranya mudah saaja, amalkan 20kali istigfar setiap kali selepas solat dan setelah 5 waktu anda akan cukupkan 100 kali..senang bukan?

Jika anda dan pasangan terlalu garang dan tidak mampu mengawal kemarahan, amalkan lah vitamin b complex. Kajian menunjukkan vitamin b complex yang tidak mampu dihasilkan oleh tubuh ini dapat merembeskan adrenalin kebahagian dan salur darah.

Sebab itu setiap wanita yang hamil, melahirkan anak dan berada dalam pantang wajib mengambil b complex untuk mengawal emosinya dengan bermacam ragam bayi yang masih kecil.

Orang yang mengidap penyakit stress juga dibekalkan dengan vitamin b complex untuk menenangkan diri sendiri jika stress. Jadi se stress mana pun keadaannya ia masih mampu tersenyum kerana vitamin ini mengalirkan rasa bahagia bila dilanda masalah.

Teringin untuk mencuba b complex shaklee: 

Puan Aminah Hussain

SMS@whatapps : 0175082443 

email : ibudoakan99@gmail.com

COD : perlis, jitra, changlun, uum

 

Kesan jika selalu tampar, cubit atau pukul anak

Kisah realiti yang biasa terjadi dalam kehidupan kita. Kisah ini di ambil daripada luahan hati seorang ibu di facebook.

Dalam kekalutan nak mengisi perut
yang menjerit- jerit kelaparan
adik pula menangis memulas-mulas badan
menangisnya macam kena dera
sambil angkat baby michelin yang entah berapa kilo ni
saya senduk nasi panas dalam periuk
sambil nangis adik muntah pada baju saya
Allah….
letak pinggan bawa adik ke sinki
cuci mulut dan bersihkan baju
entah bila kakak datang pada kabinet bawah dapur
bederau darah bila mndengar bunyi kaca mencium lantai
bila saya toleh tutup kaca atas lantai
mujur masih intact tidak pecah
tapi disebabkan terkejut
tindakan reflex pertama saya tadi adalah menjerit pada kakak dan memukul tangannya
mak keluar dari bilik dan menyambung marah bila tengok apa yang berlaku
hati saya sayu bila tengok orang lain marah anak saya
sedangkan time tu hati sendiri dah nak menangis sebab pukul dia.
sambil menyuap nasi ke mulut sambil letak adik yang sudah berhenti nangis 
hati saya sebal, sebak dan bagai tidak boleh bernafas
kakak mak bawak ke bilik untuk ditidurkan
tapi tidak sampai 2 minit kakak keluar
terus saya peluk dia minta maaf
semoga Allah ampunkan saya…………

Pertama kali membaca luahan hati di atas, hati Ibu menjadi sebak. Ini kerana jika Ibu berada di tempat dia, entah bagaimana tindakan reflect Ibu, mungkin bukan setakat tampar tangannya, mungkin juga di cubit kulitnya, di marah dengan kata- kata yang tidak sedap didengar. Ya itu tindakan reflect, tindakan yang kita tidak boleh kawal.

Jangan marah anak pada usia 1 tahun

Namun apabila anda baca kesan jika selalu tampar, cubit atau pukul anak dibawah, sudah pasti anda akan mampu mengawal tindakan reflect. Ini kerana kajian menunjukkan kanak-kanak berumur setahun yang sering dipukul (pukulan atau tamparan seperti menepuk punggung, kaki atau tangan ketika melakukan kesalahan) oleh ibu atau bapa mereka akan menjadikan anak tersebut agresif dan degil.

Anda Boleh baca di sini Perlu Ke Pukul Anak untuk menghukum anak cara islam.

Walaupun ibu bapa menganggap ‘pukulan kecil’ itu tidak mendatangkan mudarat kepada anak-anak, namun kajian mengesahkan pukulan kepada anak sekecil usia setahun mendatangkan kesan negatif kepada pembesaran tubuh dan minda mereka.

“Usia setahun adalah tempoh yang paling penting dalam mewujudkan kualiti hubungan antara ibu bapa dan anak-anak,” jelas Lisa J. Berlin, seorang saintis penyelidik di Pusat Kanak-kanak dan Polisi Keluarga di Universiti Duke, Amerika Syarikat.

jom lihat TAP GENIUS..smart pen bersuara upin ipin untuk bantu anak belajar mengaji…KLIK SINI

Tambah Berlin, pukulan kepada anak-anak sekecil usia setahun akan menjadikan mereka kanak-kanak yang agresif seiring penambahan usia mereka. Hasil kajian Berlin telah diterbitkan pada sebuah jurnal Pembangunan Kanak-Kanak keluaran September/Oktober tahun ini.

Berlin dan kumpulan penyelidiknya merujuk kepada data yang diperoleh dari 2,500 responden yang terdiri daripada bangsa kulit putih dan hitam yang berasal dari keluarga berpendapatan rendah.

Menghukum dengan pukulan

Kaji selidik terbabit turut melaporkan tanggapan ibu bapa tentang kerenah anak-anak mereka dan mengapa mereka memilih untuk menghukum anak dengan pukulan.Berlin juga memilih beberapa pemerhati terlatih untuk melakukan lawatan di rumah responden terbabit bagi merekodkan cara interaksi antara ibu bapa dengan anak-anak yang berusia 1, 2 dan 3 tahun.

kesan-hukum-anak

Kira-kira satu pertiga ibu kepada anak berusia setahun memberitahu, dalam seminggu mereka pasti akan memukul anak mereka sekurang-kurangnya sekali kerana kesalahan kecil yang dilakukan anak tersebut.

Setelah data dikumpul, Berlin mendapat keputusan bahawa kanak-kanak berusia setahun pasti akan dipukul sebanyak 2.6 kali seminggu, manakala kanak-kanak berusia dua tahun pula tiga kali seminggu.

Kajian tersebut turut menunjukkan kanak-kanak yang dipukul seawal usia setahun menjadi semakin nakal pada usia dua tahun dan apabila menjelang usia tiga tahun mereka tidak menunjukkan perkembangan yang baik terhadap daya pemikiran mereka.

Berlin dan rakan-rakan penyelidiknya juga melihat kepada impak hukuman seperti menengking, menjerit atau membebel dengan bahasa yang kurang sopan terhadap anak-anak.

Dan hasil kajian menunjukkan hukuman ‘secara lisan’ itu tidak bersangkut paut dengan impak negatif jika ibu tersebut sering memberikan perhatian, kasih sayang dan sokongan kepada anak-anak mereka.

bacalah-anakku

Kajian terdahulu juga melaporkan tabiat memukul anak sering berlaku kepada keluarga berpendapatan rendah.

Kajian tersebut turut menunjukkan bahawa ibu-ibu yang mengadu mereka memiliki anak-anak yang amat cerewet akan terus menghukum anak dengan pukulan sejak anak berusia setahun hinggalah tiga tahun. Tetapi apabila anak yang berusia dua tahun bertindak agresif, si ibu lazimnya mula kurang memukul anak tersebut.

“Mungkin anak-anak yang berusia dua tahun sudah menjadi semakin agresif jadi ibu semakin sukar mengawal sekali gus mereka kurang memukul anak tersebut, tapi itu bukanlah fakta yang kami temui sebenarnya.

“Adat memukul anak ketika mereka buat salah memang telah lama dilakukan oleh generasi terdahulu, tetapi keadaan tersebut semakin berkurangan seiring perubahan zaman.

“Begitu pun memang masih wujud golongan yang mempercayai bahawa pukulan adalah cara yang terbaik mendidik anak kerana mereka juga melalui fasa yang sama ketika kecil, maka sebab itulah tiada salahnya mereka meneruskan tradisi tersebut,” ujar Berlin.

Sering dipukul akan menjadi pemukul

Sementara itu, Professor Madya di Jabatan Pembangunan Manusia dan Sains Keluarga di Universiti Texas di Austin, Elizabeth T. Gershoff, berkata, kajian menunjukkan tubuh kanak-kanak yang sedang membesar memang tidak sesuai menerima hukuman pukulan.

sering-marah-anak

“Boleh dikatakan semua kajian berkaitan amalan memukul anak kecil memberikan impak negatif terhadap tumbesaran anak-anak tersebut, ia hanya membuatkan anak-anak tersebut berhadapan dengan masalah kepada kesihatan mental mereka,” jelas beliau.

Tambah Gershoff, lebih kerap anak kecil itu dipukul semakin berisiko untuk didera oleh ibu bapa.

“Saya tidak mengatakan setiap ibu bapa yang memukul anak-anak itu mendera namun risikonya tetap ada,” ujar Gershoff.

Kanak-kanak secara semula jadinya akan belajar menerusi apa yang mereka alami dan lihat pada persekitaran, jadi mereka juga akan membesar menjadi seorang yang pembengis – HealthDay News.

Sumber: Utusan Malaysia

Tahu tak, menurut Ustaz Don, asap rokok adalah punca kenapa anak atau keturunan kita tidak mengikut apa yang kita harapkan. Jauhilah rokok seperti seorang ayah dalam video ni.

 

Punca Bayi Tersedak Susu

Sedihnya bila terbaca mengenai bayi yang berumur 2 bulan maut akibat tersedak susu dirumahnya sendiri. Gejala tersedak susu ini sering terjadi kepada bayi.Tetapi ianya boleh di atasi dan di kawal dengan menggunakan langkah mahupun teknik tertentu.

Punca bayi tersedak susu

Ibu bapa perlu mengambil tahu punca terjadinya kes seperti  ini berikutan meningkatnya laporan kes bayi yang mati berpunca daripada tersedak susu. Biarpun ia sebagai kes yang terpencil, namun tidak boleh dipandang ringan kerana risiko kelalaian tidak mengira sama ada dilakukan oleh pihak pengasuh mahupun ibu bapa bakal meragut nyawa.

1. Posisi bayi tidak betul

Insiden lemas susu biasanya terjadi kerana kedudukan dan posisi bayi yang tidak betul ketika menyusu botol. Keadaan itu menyebabkan susu tersebut akan memasuki paru-paru dan dalam masa yang sama akan menghalang saluran pernafasan lalu menyebabkan bayi tersedak dan lemas.

Anda juga mungkin meminati:

vitamin untuk anak

Sebaiknya cuba letakkan kepala bayi lebih tinggi dari perutnya manakala botol susu pula perlu dipegang dalam kedudukan tidak lebih 45 hingga 60 darjah supaya air susu tidak tersekat pada tekak dan menyebabkan bayi lemas.

2. Injap tidak matang

Masalah injap yang tidak matang juga merupakan faktor berlaku bayi tersedak susu. Dan ia berlaku kepada bayi yang berusia berusia empat bulan ke bawah dan berada dalam keadaan terbaring.

Bagaimanapun ia berbeza dengan situasi anak-anak yang berusia empat bulan ke atas di mana mereka boleh minum susu dalam keadaan duduk . Sebagai pengasuh atau ibu bapa, amalan meletakkan kain atau bantal untuk menyokong botol susu ketika bayi menyusu adalah sangat tidak baik kerana ia boleh meningkatkan risiko insiden.

3. Proses menyusu yang tidak betul

cara elak bayi tersedak susu

Ada juga ibu atau pengasuh yang membiarkan anak memegang sendiri botol yang menyebabkan dia tersedak. Kebiasaannya apabila susu termasuk ke dalam paru-paru, seorang bayi akan tersedak atau batuk. Tindakan refleks itu sebenarnya adalah satu mekanisme perlindungan untuk bayi tersebut.

Walaupun bayi tersedak susu dalam jumlah yang amat sedikit, ia sudah cukup untuk melemaskan mereka. Sebab itu, elakkan bayi meminum susu dalam keadaan terlentang sebaiknya pangku bayi dalam keadaan kepalanya lebih tinggi dari perutnya bagi tujuan memudahkan penghadaman.

4. Anak tidak sendawa selepas menyusu

Tolong pastikan anak sendawa selepas menyusu. Ini penting supaya angin keluar dan memastikan bayi tidak muntah ketika tidur. Letakkan bayi di bahu dan urut belakang badannya dengan perlahan, keadaan ini memudahkan bayi sendawa dan sekali gus melegakan bayi tersebut dan juga mengelakkan daripada si bayi termuntah.

Antara kaedah yang boleh dipraktikkan ialah tiarapkan bayi dengan meletakkan perutnya di atas lutut dan gosok belakangnya dengan lembut sambil menghayun atau mengenjut lutut secara perlahan-lahan.Ibu juga boleh mencuba kaedah dengan menelentangkan bayi, angkat ke hadapan dan ke belakang seperti mengayuh basikal sehingga lututnya rapat ke perut.

Jom baca bagaimana cara mengelakkan anak tersedak susu ini.

Makan Banyak Pun Tak Gemuk

Salam semua kepada pembaca yang sudi singgah di blog Ibu ni.

Biasa tak ibubapa semua dengar ungkapan seperti dalam tajuk di atas? Kita sebenarnya risau sangat apabila anak kita makan banyak tapi tak juga gemuk- gemuk kan? Lagi pula bila sesi timbang dilakukan, BMI anak duk bawah garisan kuning kerana tidak cukup berat.

Lagi tambah menyesakkan nafas apabila orang tidak putus- putus menegur. Eh, kurusnya anak, tidak makan nasi ke? Dalam hati ibu- ibu sekalian mesti nak je jawab “biarlah kurus pun asal sihat walafiat” kan? Dan ianya betul, kurus takpe asalkan sihat sejahtera.

Apa penyebab anak kurus ye?

1. Metabolisma anak sangat tinggi.

Asal ada makanan yang masuk dalam perut mesti nak membuang. Kadang-kadang sehari anak boleh membuang sampai 3-4 kali. Ibubapa semua tidak perlu risau kerana membuang setiap hari bagus untuk cuci usus dan perut anak. Anak pun tiada kembung perut atau mengalami maslah sembelit jika kerap membuang.

2. Keturunan kurus

tip-naikkan-berat-anak

Ini terjadi pada anak Ibu sendiri. Kami suami isteri memang kurus keding, jadi berjangkit pada anak. Iman dan ikhwan masing- masing dilahirkan seberat 2.8kg dan sampai sekarang berat anak- anak kami ringan je walaupun mereka nampak gemuk. Tapi masih lagi normal kerana setiap bulan ada kenaikan walaupun hanya 200gram.

3. Kurang makan atau memilih makanan

Kadang- kadang apa yang anak masukkan dalam mulutnya kurang khasiatnya. Apatah lagi jika anak terlalu memilih makanan atau suka yang manis- manis sahaja.  Tiada protin dalam hidangan menyebabkan tiada otot kekal terjadi. Jadi pemakanan perlu mengikut piramid makanan.

Tip Makanan Untuk Anak Kurus

1. Pastikan anak diberi pelbagai makanan mengikut saranan Piramid Pemakanan Malaysia. Jangan beri anak makan makanan yang rendah lemak.

2. Makanan tinggi kalori sangat sesuai untuk meningkatkan berat badan ke tahap yang normal.Beri anak makanan sekurang-kurangnya 5 hingga 6 kali sehari.

3. Bekalkan anak snek sihat seperti biskut lemak, buah-buahan kering, sandwic dan kekacang setiap kali dia ke sekolah. Rehatkan anak anda daripada sebarang aktiviti sekurang-kurangnya 15 minit sebelum waktu makan.

4. Elakkan memberi anak anda makanan yang tinggi kandungan gulanya seperti makanan ringan dan minuman berkarbonat.

Nampak senang kan? Tetapi hanya ibu- ibu yang menjaga anak sahaja tahu bagaimana susahnya nak bagi makanan berkhasiat pada anak, apatah lagi jika anak seorang yang memilih makanan. Penyelesaiannya ada dalam video diatas. Rasa macam nak buat kuiz pulak untuk pembaca ibudoakan semua. Nanti 1 disember Ibu akan mengumumkan soalan kuiz berdasarkan video tersebut. Tunggu ya!! Ada hadiah menanti untuk anak- anak syurga mu.

Airmata Fynn Jamal

As salam

Malam tadi kerana ingin menemankan anak yang cerah matanya sehingga jam 11 malam, Ibu berkesempatan mengikuti siaran lansung separuh akhir muzik- muzik di TV3. 6 lagu yang pertama Ibu tidak fokus lansung kerana sedang merangka jadual belajar untuk Muhammad Iman.

Namun apabila tiba giliran Fynn Jamal Ibu memaksa mata untuk melihat tv kerana ingin mengenali siapakah Fynn Jamal ini yang telah membangkitkan kemarahan ramai ibu- ibu diluar sana dengan sikap keterbukaannya dalam menceritakan kepada umum status anak angkatnya.

Lirik Arjuna Beta

Tak kanku biarkan walau ribut menyentakmu yang tidur
datang petir menyambar
jengking dan ular–
bonda takkan berundur

nyamanlah arjuna beta
mimpikan yang indah saja
nanti bila kau buka mata
semua tak serupa

kan ada satu ketika kau tak tahu mana nak pergi
jalan betul, anakanda,
tak jelas mata–
ambil yang sarat duri

hiduplah arjuna beta
biarkan jasad yang luka
selama tuhanmu ada
takkan engkau tercela

ngeri tak terbayang mata
bonda takkan ada sentiasa
nanti moga kau tak lupa
bonda memujukmu, anakanda

hiduplah arjuna beta
biarkan jasad yang luka
selama tuhanmu ada
takkan engkau tercela

Indahnya lirik lagu ini kan? Kita lupakan kisah status si Arjuna itu, kerana yang berlalu biarlah berlalu. Jangan diungkitkan kembali dan Ibu yakin Fynn Jamal mempunyai alasan tersendiri kenapa dia bertindak demikian. Hanya Allah, kaum keluarga dan sahabatnya yang mungkin memahami kenapa dia bertindak begitu.

Kita bukanlah siapa- siapa untuk menghukum atau menghentam penyanyi dan pengubah lagu berbakat ini. Berbalik pada separuh akhir tadi, diakhir lagu arjuna beta, airmata Ibu menitis jua. Entah kenapa Ibu terus memeluk si Iman yang telah tidur di sisi Ibu.

Adiknya Ikhwan masih lagi bermain ‘kejuruteraan’ dengan membaiki basikal mininya. Ya Allah, lagu ini serta persembahan Fynn membuatkan Ibu merasa rindu yang teramat sangat pada anak- anak Ibu. Walaupun mereka hanya sedang tidur dan bermain ketika itu.

anak-sakit-ibu-tabah

Benarlah naluri seorang Ibu. Jika apa sahaja yang berkaitan dengan anak kita akan mudah tersentuh. Begitu juga dengan lirik arjuna beta, sang ibu sanggup berbuat apa sahaja demi anak walaupun beribut tidak akan berganjak, tidak akan biarkan tidur si anak terganggu dengan gangguan yang datang silih berganti.

Lirik ini membuatkan Ibu sangat merindui arwah mak Ibu yang sudah hampir 4 tahun meninggal dunia. Yang paling menyentuh perasaan dalam lirik lagu Fynn Jamal ini ialah pesanan buat anaknya. Si anak perlu bersedia jika ibu pergi dahulu dijemput Ilahi.

Bersedia mengharungi suka duka di dunia yang sementara ini, pilih lah jalan yang penuh onak duri agar si anak tahu erti hidup dan bertabahlah wahai si anak jika si ibu tiada di sisi. Seperti sedia maklum si arjuna iaitu anak angkat penyanyi ini mengidap penyakit jantung berlubang dan telah menjalani pembedahan dengan permohonan bantuan daripada orang ramai.

Tabahnya hati seorang ibu walaupun anak yang dibela, yang diambil semenjak umurnya sehari disahkan mengidap penyakit jantung dari kecil. Melalui lagu ini, Ibu dapat rasakan betapa sukarnya konflik dalaman yang dihadapi Fynn. Jika boleh penyakit itu biarlah si ibu yang tanggung.

baby-sakit-jantung

Statusnya sebagai celebriti tidak dihiraukan ketika memohon bantuan untuk anaknya yang memerlukan kos pembedahan. Tiada lagi keraguan untuk memohon pertolongan kerana si kecik arjuna perlukan pembedahan segera demi menyelamatkan nyawa.

Sila klik sini jika anak anda sering demam dan sakit:

Pemakanan anak supaya cerdik dan sihat.

Ibu sememangnya sangat kagum dengan ketabahan hati ibu- ibu diluar sana yang anaknya mengidap penyakit sewaktu kecilnya. Anak yang demam pun susahnya hati, apatah lagi yang mempunyai penyakit seperti jantung, eczema, jaundis dan sebagainya.

Kuatnya seorang Ibu tidak boleh diungkapkan dengan kata- kata dan idak mampu dizahirkan dengan perbuatan. Hanya seorang ibu yang mampu menyelami perasaan ibu yang lain.

Untuk semua pembaca sekalian, Ibu mohon hargailah ibu, emak, mama, mak atau mommy anda jika anda masih punyainya. Si ibu sanggup berjaga malam demi menampar nyamuk yang menganggu tidur anaknya. Sekarang tanya pada diri sendiri, apa yang telah kita lakukan untuk hargai jasa ibu kita. Cukup ke tidak? Bahagia ke tidak ibu kita sekarang?

Untuk semua, dengarkan Fynn Jamal, Arjuna Beta

Ciri Minyak Ikan Terbaik Untuk Anak

Selalunya apabila ditanya suplemen apa yang bagus untuk otak anak yang sedang membesar, mesti akan ada ibubapa yang mencadangkan minyak ikan sebagai suplemen. Kenapa minyak ikan? Kerana minyak ikan boleh meningkatkan daya ingatan otak menurut saintis.

Ramai ibubapa tersilap faham mengenai ini. Bukan minyak ikan yang boleh meningkatkan daya ingatan otak tetapi OMEGA 3 dalam minyak ikan itu yang menyumbang kepada anak cerdik, cergas dan aktif.

Sebab inilah ibubapa perlu tahu dan WAJIB tahu berapa banyak kandungan omega 3 dalam minyak ikan pilihan yang dibeli. Setiap softgel minyak ikan pilihan anda perlu mempunyai 85% omega 3.

suplemen-anak-cerdik

Jadi berhati- hatilah memilih jenama anda. Jangan tengok di label sebagai ‘minyak ikan’ atau ‘fish oil’ terus je beli dan bagi anak makan. Jangankan nak bagi anak cerdik, malahan mendatangkan penyakit pula seperti kegemukan. Minyak ikan yang mempunyai 30% omega 3 mempunyai 70% lemak tepu tau.

Anda juga mungkin meminati:

vitamin untuk anak sihat

70% itulah yang menyumbang kepada kegemukan melampau. Omega 3 juga tidak boleh dihasilkan oleh badan, jadi perlu diambil daripada pemakanan harian. Namun anak- anak kita susahnya nak bagi makan ikan kan? Selalunya ayam goreng menjadi pilihan mereka. Jadi pilihan yang kita ada, bagi je minyak ikan yang sudah diproses yang banyak di pasaran.

Anak- anak yang sedang menduduki peperiksaan SPM sekarang pun patut mengambil minyak ikan ini. Kerana ia membantu menghilangkan rasa mengantuk dan otak juga akan lebih fokus menjawab soalan.

Anda mungkin berminat:

Tips cemerlang di dalam SPM 2014

0
Your Cart