Menurut Ibu Rose ada cara paling mudah untuk kita mengenal gaya belajar anak. Melalui pergerakan mata dia. Biasanya gaya belajar ini kita akan dapat nampak semenjak anak umur 3 tahun ke atas.

Anak visual biasa matanya ke atas. Sebab dia nak tengok gambar atau membayangkan gambar. Anak ini senang belajar menggunakan gambar, televisyen, filem dan buku.

Anak audio matanya biasa ke tengah, tapi muka anak biasanya akan ke tepi sebab anak nak tadahkan telinga untuk mendengar apa yang kita perkatakan. Kena banyak lagu atau cara belajar yang berirama .

Anak kinestetik anak matanya akan pandang ke bawah. Kinestetik dia gabungan rasa/ emosi dan pergerakan. Anak ini kena banyak bermain sambil belajar.

Saya sudah kongsikan ciri- ciri bagi mengenal anak belajar gaya mana. Boleh rujuk semula posting saya yang lalu.

Anak Auditory
https://bit.ly/2J51KEv

Anak visual
https://bit.ly/2PEDV8N

Anak kinestetik
https://bit.ly/2NMdbRS

Kenapa nak kena tahu gaya anak kita jenis mana? Sebab paling utama ialah tidak mahu kita naik marah ketika mengajar anak.

Biasa sangat kita baca kisah seorang mak yang tertekan sebab ajar anak, anak tidak dengar atau tidak masuk. Lepas tu kita boleh cakap

“ini yang aku malas nak ajar anak aku ni, ajar bukan nak faham. takpalah nanti suruh cikgu je ajar di sekolah”

Jangan kawan- kawan. Kita perlu sedaya upaya ajar anak sendiri dirumah. Di sekolah hanya sokongan sahaja. Pendidikan bermula dirumah, kita adalah guru pertama anak- anak kita.

Kenal anak kita untuk kita terjaga emosi.

Mewujudkan suasana belajar di rumah

Perkara pertama sekali bagi ibu bapa yang ingin anak boleh membaca awal ialah dengan mewujudkan suasana membaca di rumah. Mungkin ibu bapa semua boleh mengaplikasi tips mudah ini untuk mengajar anak membaca awal

1. Pastikan setiap rumah ada rak buku. Tidak perlu besar, pastikan ianya sesuai dengan saiz ketinggian anak- anak syurga kita. Ini adalah bertujuan supaya anak mudah mengambil buku setiap kali mereka terasa ingin membaca.

mini-library-untuk-anak

2. Bahagikan masa belajar kepada 3 sesi setiap hari.

3. Setiap sesi mulakan dengan membaca doa hendak belajar dan ibu bapa harus memberitahu anak apa yang akan mereka belajar pada sesi tersebut. Contohnya “ Muhammad Iman, hari ini kita belajar suku kata ye. Mulai mukasurat 10 hingga 11.

4. Tidak perlu mengambil masa terlalu panjang. Cukup sekadar 10 hingga 15 minit 1 sesi.

5. Ajarlah anak secara santai, sambil bergelak ketawa atau bawakan anak secawan air kesukaannya bagi menarik minatnya supaya belajar

membaca-bersama-bayi

6. Pastikan anda hadir pada sesi pembelajaran. Anak lebih menghargai jika anda berada di sisi.

7. Selain buku, wujudkan juga kad imbas atau mainan yang edukatif bagi menghilangkan rasa bosan anak terhadap buku.

8. Setelah sesi habis pastikan ibubapa semua beri pujian dan pelukan pada anak. Jadi anak akan tahu, ibu dan bapanya sayang pada mereka, jika mereka rajin belajar.

Tipsnya mudah dan praktikal. Selamat mencuba ye ibubapa cemerlang semua. Demi anak syurga kita.

Memilih permainan yang mampu jadikan anak bijak

Pilih permainan berpendidikan atau yang menggunakan logik akal supaya si manja boleh menggalakkan percantuman antara sel-sel kompleks pada otaknya. Selagi si manja berfikir, maka sel otaknya akan terus berkembang dan dirangsang, maka lebih tinggi keupayaan IQ.

Skil menyelesaikan masalah: Mainan seperti blok kiub digunakan untuk mencipta apa juga model atau mainan yang menyuai padankan dua unit yang berpasangan. Contoh mainan:

1. Wooden blok ABC

2. Flashcard kayu berslot

3. Lego ABC

4. Literacy Fun Game

mainan berpelajaran untuk anak 1 tahun
Skil berfikir: Puzzle bagus untuk stimulasi sel-sel otak anak dan gambar yang menunjukkan sifat berlawanan seperti besar-kecil, keras-lembut, tinggi-rendah dan sebagainya.

1. Puzzle Abc, 123 dan huruf hijaiyah

2. Wooden clock

3. Wooden shape puzzle

4. Multipurpose study box

puzzle asah skil berfikir anak
Skil bahasa dan sosial: Buku bergambar, mainan puppet, bermain dengan cermin, membuat buku skrap dan sebagainya.

1. Softbook bayi bijak

2. Siri buku boneka comel

3. Kamus bergambar jenis board book

4. Flashcard

buku boneka untuk anak setahun
Skil imaginasi: Main peranan dengan apa juga permainan, bermain dengan pasir, tanah liat, melukis dan membaca buku cerita.

1. Kinetic sand

2. Bermain di tepi pantai

3. Buku mewarna upin dan upin

5. Kanvas mewarna

anak setahun membaca buku
Skil emosi: Bernyanyi, bermain sorok-sorok, binatang peliharaan, anak patung.

1. Islamic children song

2. Vcd mengenal huruf hijaiyah

3. Smart pen upin dan ipin

softbook bayi
Skil ingatan: Buku yang mempunyai bunyi-bunyian seperti bunyi binatang, kotak memori yang mengandungi barang-barang yang memerlukan anak meneka isinya dan lain-lain lagi.

1. Tap genius

2. Activity soft book

3. Islamic doll

4. Apple learning quran

apple learning quran

Kesemua permainan dalam gambar di atas ialah sebahagian daripada testimoni pelanggan Ibu. Kepada yang berminat untuk dapatkan mainan edukatif yang sesuai dengan umur anak boleh terus ke page Ibu di facebook http://on.fb.me/1JQP8vz atau whatapp ke 0175082443. Ibu sedia membantu anda!

Ada juga orang yang mempertikaikan pada saya kenapa perlu susah-susah nak mahirkan anak membaca semasa kecil sedangkan nanti kita akan hantar ke sekolah. Jadi biarlah cikgu tu yang ajar, kalau tak nanti cikgu tak ada kerja pula.

Agak sedih kerana masih ada yang berfikiran begini. Zaman sudah jauh berubah. Hakikatnya sekarang nak masuk darjah 1 pun dah ada peperiksaan khas untuk menentukan kelas mereka.

Kawan saya guru sekolah rendah berpesan, pastikan anak dapat masuk kelas pertama sebab jika masuk kelas belakang, besar kemungkinan sampai bila-bila pun disitulah dia.

jika anak sukar membaca

Risiko anak yang tidak pandai membaca semasa darjah 1:

1. Banyak ketinggalan sebab silibus darjah 1 sekarang sangat jauh berbeza dengan zaman dulu. Tidak tahu membaca akan menjadikannya pelajar paling corot dalam kelas.

2. Hilang keyakinan diri dan menyebabkannya sukar untuk bersaing dengan rakan- rakan sebaya.

3. Ketinggalan dalam pelajaran kerana cikgu tidak sempat fokus kepada mengajar membaca sahaja disebabkan mengejar silibus pembelajaran.

4. Ibubapa terpaksa bersusah menghantar anak ke tuisyen khas. Ini menyebabkan pertambahan kos hidup keluarga.

5. Anak akan keletihan kerana jadual yang pada tuntuk ke kelas tuisyen dan mungkin menyebabkannya hilang minat untuk belajar kerana merasa terbeban.

Ini cara Ibu mengajar anak membaca dirumah sebagai persediaan untuknya ke tadika dan seterusnya memasuki alam persekolahan.

Anak- anak jika selalu diberi tengok vcd- vcd pembelajaran, otak mereka akan cepat tangkap. Cara Ibu ialah pasang vcd fonik ni setiap hari, Ibu dah mula semenjak umur Iman 2 tahun selang seli dengan vcd mengenal huruf hijaiyah. Anak tidak fokus pun tiada masalah asalkan anak dengar.

Dan ianya berkesan, di umur 3 tahun setengah, apa yang kita ajar anak mudah cam dan mudah kenal. Sebabnya anak sudah ada pembelajaran tu semua dalam memorinya, dan bila waktu belajar yang betul, otaknya akan recall balik setiap apa yang dilihat pada golden age nya.

Sila download video ini atau dapatkan vcd fonic dengan kami. Vcd fonic juga sesuai digunakan bersama buku mengajar anak membaca.

Promosi bulan ini hanya RM65 sahaja. Anda akan mendapat: Vcd fonic+ 8 buah buku ajar anak membaca + 1 buku kamus bergambar.

abm anak 5 tahun

Dalam banyak perkara, Ibu yakin inilah perkara yang paling susah untuk dilakukan oleh kita sebagai ibubapa. Perlu Ibu tekankan kat sini, kita bukan lah ibubapa dizaman dahulu yang tidak pernah berbuat salah, kita adalah manusia biasa, yang selalu melakukan kesalahan terutama kepada anak sendiri.

Jadi jika kita mahu menjadi ibubapa role model kepada anak, mulakan latihan meminta maaf kepada anak atas perkara yang pernah melukai atau menyakiti hati anak kita. Contohnya kita memarahi anak kerana mereka mengganggu kita semasa kita penat, memukul dan membentak anak atas kesalahan mereka yang remeh temeh.

Mulakan berlatih meminta maaf daripada anak kita. Persoalannya kenapa perlu minta maaf? Tambahan pula kepada anak- anak sendiri? Sebenarnya anak memerlukan contoh atau role model yang anak boleh dijadikan contoh. Adakah kita suka apabila anak berbuat salah dengan rakan sebayanya, tetapi tidak mengakui kesilapan itu sebab tak pernah nampak ibu atau bapa meminta maaf.

ajar anak minta maaf

Masalah mental bangsa kita ialah ego, enggan mengakui kesilapan sendiri dan meminta maaf. Bandingkan saja dengan bangsa jepun yang mudah meminta maaf tetapi sanggup membunuh diri sendiri akibat malu apabila berbuat salah. Bukanlah maksud Ibu di sini mahu anda memnbunuh diri, namun sikap merendahkan hati dan meminta maaf itu adalah tanda jiwa yang besar dan sebaiknya dipupuk dari awal usia lagi.

Anda boleh mengikuti cara ini untuk memohon maaf kepada anak:

• Mengaku. Jika memang Anda salah, Anda harus mengakuinya di depan anak.

• Tenang. Sebelum anda meminta maaf dengan tenang, anda perlu menenangkan diri terlebih dahulu.

• Ikhlas. Ketika meminta maaf, anda harus ikhlas. Anak biasanya akan mengetahui anda ikhlas atau tidak, jadi harus ikhlas dan buangkan ego.

• Terus terang. Berterus terang tentang permohonan maaf anda secara langsung dan tidak berbelit-belit. Anda haruslah memohon maaf atas sikap anda bukan keperibadian anda. 

• Jangan menyalahkan. Sebelum atau sesudahnya permohonan maaf, jangan sesekali menyebut ayah bersikap begitu kerana anak. Hal ini akan menyebabkan anak berasa bersalah. 

• Berbincang. Ajak anak melihat kembali kepada masalah berlaku dan cadangkan suatu cara yang akan dilakukan jika masalah yang sama kembali berlaku.

• Jangan Berlebihan. Minta maaflah dengan sewajarnya, kerana memang anda yang salah dan perlu meminta maaf walaupun bukan dengan anak sendiri.

cara-minta-maaf-pada-anak

• Lupakan. Semua orang biasa berbuat salah, jadi sesudah minta maaf dan cari jalan keluar, lupakan masalah tersebut dan berusahalah untuk tidak mengulanginya lagi.

• Ajarkan cara menjawab permintaan maaf dari orang lain. Anak perlu tahu dengan ayat “Ya, ibu maafkan kamu,” berguna untuk mengajarkan anak memaafkan kesalahan orang lain.

Memang tak mudah menjadi pihak yang salah kerana semuanya jadi serba salah. Namun masalah yang datang tentu jadi pembelajaran yang baik bagi ibubapa dan juga bagi anak itu sendiri. Semakin dewasa anak kita, hubungan pun semakin indah dan intim.

Lazimnya ibu bapa akan menakutkan anak untuk menghalangnya daripada melalukan sesuatu yang tidak diingini. Contohnya untuk menghalang anak pergi ke dapur, ibu akan mengandaikan ada ketakutan dalam kegelapan.

Perkara begini adalah merupakan salah satu sebab anak menjadi penakut dan sukar menghadapinya. Perasaan takut ini memberi impak negatif dalam tumbesaran emosi anak. Justeru wajarlah kita didik anak- anak syurga kita supaya hanya takut pada Allah yang Esa.

cara bagi anak berani

Kenal Allah

Untuk mengatasi ketakutan ini, anak- anak perlu dididik dengan mengenali Allah dan memahami apa iti iman. Pendidikan iman yang mantap dalam diri anak sedari kecil akan menjuruskan perasaan dan emosi yang hanya takutkan Allah. Apabila nak faham maksud iman kepada Allah, akan timbul sifat YAKIN dalam diri bahawa Allah sentiasa menjaganya dan sentiasa dekat dengannya tanpa mengira masa dan ketika.

Selain itu, berikan kepercayaan pada anak untuk memikul tanggungjawab dan boleh membuat keputusan sendiri. Bagaimanapun lihatlah kepada umur dan dan kemampuan anak. Pastikan tanggungjawab yang diberi mampu dipikul dan perbuatan itu ada manfaatnya untuk anak.

Kepercayaan yang ibu dan ayah berikan akan menanam sifat yakin dalam diri anak, pengalaman melakukan hal tersebut juga membentuk persepsi kehidupan yang baru buatnya. Persepsi ini penting untuk membenam perasaan takut yang bersarang dalam hati anak.

Bergaul

Setelah anak mencapai usia yang mampu berfikir atau lebih tepat 3 tahun, anda perlu dedahkan anak dengan aktiviti masyarakat. Ajarkan cara bergaul dengan rakan sebaya, yang lebih dewasa dan juga yang lebih muda.. Pergaulan yang luas dan kenalan yang ramai dapat menghilangkan rasa takut dalam dirinya dan melahirkan keyakinan serta keberanian.

Bagi ibu- ibu yang hebat, macam mana nak urus anak-anak kita supaya tak kacau masa nak buat kerja? Apa nak buat dengan diorang agar takde lah berebut- rebut iPhone dengan kita lagi dah? Jawapannya, ada dalam video ni,

Jika berlaku kesilapan dalam pergaulan, misalnya anak berebut mainan dengan rakan, elakkan menegur anak di hadapan kawan- kawanya. Ini akan mengagalkan usahanya untuk melenyapkan rasa takut malah akan menambah perasaan rendah diri dan kurang keyakinan dihadapan kawan- kawannya tadi.

Selain itu, untuk menghilangkan perasaan takut ini, kita terlebih dahulu perlu menghindari perbuatan menakut- nakutkan anak. Tidak kira apa tujuannya, yang penting ia harus dihentikan. gantikan dengan penerangan yang jelas mengenai perbuatan itu. Terangkan kenapa anak tidak boleh ke dapur sendirian setelah suis dimatikan, anda boleh beritahu anak yang nanti anak akan terlanggar meja dan akan berasa sakit.

Jiwa kental

Didik anak supaya berhadapan dengan perasaan takutnya. Contoh jika anak takut pada gelap, ajar dia bagaimana untuk  menghadapi suasana itu. Duduk bersama anak dalam gelap dan suruh anak mengambil sesuatu yang disukai di tempat gelap itu. Jika dilakukan secara berterusan ia akan menghindari perasaan takut pada anak.

Justeru kepada semua pembaca ibudoakan.com, perasaan ini boleh dihindari daripada terus menerus menetap dalam diri anak kita. Tindakan harus dimulai sekarang agar perasaan tersebut tidak akan menjadi penghalang kepada kejayaan anak di masa hadapan. Persiapkan anak untuk menjadi individu yang kental jiwanya dan tegar berdepan dengan sebarang halangan sesuai dengan pesan Nabi SAW : "mukmin yang kuat lebih baik dan disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah"

Sebahagian hak milik terpelihara © 2021 - ibudoakan.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram