Top 10 Makanan Popular Ketika Ramadhan

0 86

Artikel ini ialah mengenai Top 10 Makanan Popular Ketika Ramadhan.

Pejam celik pejam celik dah nak masuk seminggu kita menjalani ibadah puasa. Haa.. setiap tahun mesti ada port wajib yang famous kat tempat korang kan.

Tak kisah la di bazar Ramadhan, atau kedai tepi jalan.. semestinya ada je makanan ni khas bulan puasa sahaja paling sedap dan wajib dinikmati.

Apa itu Ramadhan ?

Bulan Suci Ramadan, salah satu rukun Islam, adalah tempoh 30 hari berpuasa yang disambut oleh umat Islam.

Seteguk air pun tidak dibenarkan pada waktu siang bagi mereka yang berpuasa.

Kanak-kanak kecil, orang tua, orang sakit, wanita hamil dan menyusukan bayi dikecualikan. Tapi sekiranya mampu, harus berpuasa seperti yang lain.

Sahur dan iftar

Pada bulan Ramadan, sajian pagi sebelum matahari terbit dipanggil sahur.

Manakala waktu berbuka puasa di sebelah petang dipanggil iftar.

Makanan yang dinikmati untuk sahur biasanya sajian yang berkhasiat dan boleh bagi tenaga seharian. Contoh, buah-buahan digemari kerana kesan penghidratannya.

Roti dan hidangan kaya serat (nasi) membuatkan badan kekal bertenaga seharian juga menjadi kewajiban pada waktu sahur.

Termasuk daripada minuman yang menyegarkan kepada hidangan utama yang menyelerakan dan pencuci mulut yang menggoda.

Top 10 Makanan Popular Ketika Ramadhan

1. Kurma

Secara tradisinya, di bulan Ramadan permintaan kurma akan meningkat.

Tak kira lah berbuka atau semasa sahur, kurma akan tetap menjadi pilihan kerana khasiatnya yang tersendiri.

Buah yang sangat manis ini kaya dengan serat, serta kalium, magnesium dan vitamin B-6.

Kurma boleh dihidangkan dalam keadaan semula jadi (makan tanpa biji), buat air nabeez, blender bersama susu dan banyak lagi.

2. Ayam madu

Ayam madu yang manis lagi berperisa ini hebat dengan sendirinya.

Dan gerai-gerai banyak menjual bahagian-bahagian yang berbeza, semuanya memberikan rasa yang berbeza bergantung pada jenis daging. Dan jumlah lemak haha.

Sayap ayam panggang ayam madu memang tidak boleh dilepaskan!

Daging yang lembut dan juicy. Tambah pula sos istimewa mengikut kepakaran peniaga.

3. Ayam golek

RM18 untuk seekor ayam golek? Tak kisah, asalkan sedap hingga menjilat jari.

Sebaik sahaja anda menggigit ayam ini, anda mungkin akan kembali untuk mendapatkan ayam nombor dua.

Apa yang anda perlukan hanyalah sedikit nasi (dan mungkin sedikit sambal dan kicap) untuk dimakan bersama ayam dan anda mungkin boleh memberi makan sekumpulan 3-4 orang.

4. Popiah basah

Terdapat begitu banyak jenis popiah, dari popiah goreng sehinggalah popiah moden dengan kulit dan inti yang unik.

Tetapi yang terbaik ialah popiah basah klasik. Setuju ke ?

Bayangkan kerangupan itu apabila anda menggigit inti rangup seperti kacang, lobak merah, timun dan sos yang sangat lazat yang menggabungkan semuanya. Fuhh, terliur beb.

Sumber : Vocket

5. Putu Bambu / Putu Buluh

Salah satu makanan bazar Ramadan klasik – putu buluh!

Kuih unik yang diperbuat daripada tepung beras, kelapa dan gula merah ini dikukus dalam buluh memberikan aroma yang menggoda.

Anda boleh membelinya dalam perisa yang berbeza juga. Sekarang dah ada macam-macam perisa.

Cubalah perisa asli dan perisa pandan kerana masing-masing mempunyai rasa yang tersendiri.

6. Sate ayam

Sate ayam perap dipanggang di tempat dengan sempurna.

Anda tidak boleh meninggalkan bazar Ramadan tanpa membeli sekurang-kurangnya 20 cucuk daripada ini.

Makan dengan kuah kacang, nasi himpit. Tak sempat tunggu raya, kita makan dulu sate ni.

Sumber : Wiser.my

7. Kuih muih 

Tak dilupakan juga aneka kuih muih. Dari kuih jeli, kuih goreng, kuih yang disalut kelapa parut .

Banyak hidangan tradisional ini seperti kuih lapis, kuih talam, otak-otak, kek pisang dan donat untuk dimakan sebagai permulaan atau pencuci mulut untuk makan malam anda.

Jangan lupa kuih dari, kekacang dengan pelbagai jenis pastri dan kuih seperti akok, karipap dan banyak lagi.

8. Murtabak

Daging cincang tebal dan juicy. Daging cincang dan bawang yang dibalut dengan roti yang rangup, murtabak antara juadah mesti dibeli untuk juadah berbuka puasa.

Pada pandangan pertama, anda mungkin fikir ini hanyalah murtabak biasa.

Tetapi makanan istimewa ini mempunyai kelainan moden. Sekarang berbagai jenis murtabak yang ada di pasaran.

Dari harga biasa-biasa, sehingga lah luar biasa bergantung isi daging murtabak.

9. Roti john

Salah satu hidangan yang paling mudah didapati.  Lebih bagus lagi, roti john ini lebih besar!

Ini bermakna lebih banyak daging, lebih banyak sayur-sayuran, lebih banyak keju dan lebih banyak apa-apa sahaja yang ditambah dengan banyak sos.

10. Pelbagai air 

Tidak kira apa jua makanan, pada awal sekali yang paling kita nantikan ialah penghilang dahaga yang lazat.

Masa ni lah air teh bunga, assam boi, limau nipis, and air mata kucing, katira, bandung cincau, cendol, manga mula nampak mengancam.

Warna warni air tu pun dah boleh buat telan air liur.

 

Kesimpulan

Apa-apa pun, berpada lah dalam membeli di bulan Ramadhan.

Agar tidak terjadi pembaziran, beli setakat mampu dan nak makan sahaja.

Kebanyakan orang Islam juga cuba meninggalkan tabiat buruk pada tahun ini, sebaliknya menumpukan pada solat dan perbuatan baik, serta menghabiskan masa bersama rakan dan keluarga.

Selamat menunaikan ibadat puasa semua.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Need help? Let's chat with us!

We are here to help you! Do not hesitate to ask us anything. Click below to start chat.

Admin Sale IDK Tasneem

Aina

Online

Aina

Hi, What can i do for you? 00.00